Nederlandse première Mazda5 op AutoRAI 2005
(24-12-2004)
De AutoRAI 2005 beleeft in februari volgend jaar de Nederlandse première van de volledig nieuwe Mazda5, die ongetwijfeld kan rekenen op veel enthousiasme bij een groeiend aantal Europese klanten.De nieuwe Mazda5 is een multi-activity vehicle uit het communicatieve en dynamische M2-segment (Medium MPV / Midi MPV), die op meesterlijke wijze een comfortabel interieur, voortreffelijke functionaliteit en echt rijplezier combineert met een evenwichtig en stijlvol ontwerp.
De nieuweling past uitstekend binnen het motto waaronder Mazda haar auto's produceert: "We put a little sportscar in everything we do". Zoals elke nieuwe Mazda wordt ook de Mazda5 immers gekenmerkt door sportieve rijeigenschappen en een sportief design.
De gloednieuwe Mazda5 is een van binnenuit ontworpen midi-MPV voor optimaal comfort, gemak en plezier, als de belichaming van het innovatieve Karakuri zit- en opbergsysteem. De totale ambiance van het interieur nodigt de passagiers uit tot communiceren. De Mazda5 maakt bovendien indruk door zijn verfijnde maar toch geraffineerde en oogstrelende carrosserieontwerp en door zijn dynamische rijprestaties.
Gericht op een nieuwe norm binnen zijn segment
Het M2-segment (Medium MPV / Midi MPV) voor multi-activity vehicles is een belangrijk en groeiend segment binnen vele wereldmarkten. Stephen Odell, Mazda's Senior Managing Executive Officer, die verantwoordelijk is voor Global Sales, Marketing en Customer Service, verklaarde:
"In Europa is dit segment de afgelopen vijf jaar explosief gegroeid, en volgens sommige schattingen zal er een toename met meer dan 200 procent in de vijf grootste markten plaatsvinden. Wij denken dat dit een segment is dat zeker enige Zoom-Zoom van Mazda kan gebruiken."
Mazda introduceerde de MX-Flexa tijdens de Salon van Genève eerder dit jaar als een concept van een zes+één-persoons multi-activity vehicle. De MX-Flexa, die oorspronkelijk was gebouwd om een mogelijke richting aan te geven voor de Mazda van de toekomst met een hoog Zoom-Zoom gehalte, werd zo goed ontvangen dat werd besloten het concept verder te ontwikkelen en de auto als Mazda5 in productie te nemen.
De Mazda5 zal zeker een dosis Zoom-Zoom aan het segment toevoegen. Het ontwikkelingsdoel om een maximum aan comfort en veelzijdige praktische bruikbaarheid te combineren met rijgenot en optimale rijeigenschappen wordt toegelicht door Kenichi Fukunaga, Program Manager voor de Mazda5.
"Tijdens het ontwerpen van de Mazda5 stond ons een communicatieve en dynamische multi-activity vehicle voor ogen. Het 'communicatieve' deel van het productconcept heeft betrekking op de interface tussen auto en gebruikers en wil benadrukken dat de Mazda5 uitermate gebruiksvriendelijk en praktisch is. Verder wordt benadrukt dat de auto de passagiers in staat stelt om comfortabel met elkaar te communiceren. En tot slot benadrukt het de prima rijeigenschappen, die ervoor zorgen dat de bestuurder zich op een natuurlijke manier één voelt met zijn Mazda5.
In zijn totaliteit geeft het uitdrukking aan de persoonlijkheid van een auto die, in vergelijking met andere modellen die zijn uitgebracht sinds Mazda de Zoom-Zoom merkstrategie introduceerde, duidelijk is gericht op gebruiksgemak en de communicatie tussen passagiers.
Het 'dynamische' deel van het productconcept heeft betrekking op snelheid en sportiviteit, grote wendbaarheid en een optimaal remvermogen, en op de vernieuwende vormgeving, die werd bereikt zonder dat dit ten koste ging van een efficiënte indeling van de ruimte. Het is belangrijk op te merken dat de rijeigenschappen van de Mazda5 er voornamelijk op gericht zijn om evenwicht aan te brengen tussen stevig accelereren en een rijgedrag dat natuurlijk aanvoelt en de bestuurder en passagiers een veilig gevoel geeft. Mazda's zijn auto's die worden ontwikkeld om rijgenot, een grote wendbaarheid en een uitstekend algeheel comfort te bieden dankzij een onovertroffen carrosserie-afstemming en demping, niet voor prestaties die alleen kunnen worden afgemeten aan pure snelheid. De 'multi-activity vehicle' als deel van het productconcept houdt tot slot in dat al deze voordelen worden geboden binnen een vorm waarin zeer efficiënt wordt omgesprongen met ruimte."
De oplossing voor het 'communicatieve' gedeelte wordt gevormd door de introductie van een nieuw indelingsconcept met zes plus één zitplaatsen, dat een maximaal comfort moet bieden aan elk van de passagiers, plus een extra dimensie aan veelzijdigheid en functionaliteit. De ruimte, die in het middengedeelte van het interieur met het inklappen van de extra zitplaats wordt gewonnen, stimuleert de communicatie tussen de passagiers, ook als deze plaatsvindt tussen de voorste en achterste rij stoelen.
Evenwichtig en stijlvol - van binnenuit
Het ontwerpteam van de Mazda5 wilde komen tot een volkomen nieuwe 'smaak', met een ontwerp waarmee het publiek snel vertrouwd zou raken en waaraan het snel zou hechten, maar dat tegelijk ook een uitgebalanceerde rijervaring zou bieden die steeds weer nieuw was, ook bij constant dagelijks gebruik. De ontwerpers waren ervan overtuigd dat een multi-activity vehicle die is ontworpen om aan alle dagelijkse behoeften van een gezin tegemoet te komen, een dergelijk evenwicht biedt en een breed publiek aanspreekt. Een andere prioriteit was het creëren van een aantrekkelijk nieuw utility design, dat dient om de aantrekkingskracht van Mazda's Zoom-Zoom strategie van stijlvolle, heldere en levendige dynamische prestaties te verbreden door deze duidelijker te koppelen aan heldere engineering met een 'stijlvol en zuiver' karakter.
'Stijlvol en zuiver' heeft betrekking op de verhoudingen en het evenwicht, waarbij geappelleerd wordt aan de voordelen van Mazda's merk-DNA. Tegelijkertijd ontstaat een nieuwe uitdrukkingsvorm voor de subtiele, verfijnde uitwerking van een ontwerp waarbij prioriteit is gegeven aan slimme functionaliteit. Van elke vorm van uiterlijk vertoon is in dit ontwerp nadrukkelijk afgezien; in plaats daarvan roept het ontwerp een harmonieus gevoel van aanwezigheid op en spreekt aan op een wijze die simpelweg goed aanvoelt en past bij de levensstijl van de klant.
Carrosserie
Bijzondere aandacht is besteed aan de gestroomlijnde wigvorm, de slanke en gespierde robuustheid, alsmede aan het compacte uiterlijk dat het concept 'stijlvol en zuiver' volledig belichaamt.
De vloeiende wigvorm van de lage neus en het stijlvolle, gestroomlijnde silhouet tonen het dynamische karakter van de Mazda5.
Dit wordt nog eens onderstreept door een opvallende karakterlijn die langs de carrosserie van de neus naar de achterkant loopt en overgaat in de onopvallende afwerking van de middenrail van de schuifdeur, waardoor het wigvormige profiel van de carrosserie nog eens extra wordt geaccentueerd.
De zijkant van de carrosserie van de Mazda5 loopt aan de achterkant zo veel mogelijk omlaag, waardoor een krachtig en harmonieus uiterlijk ontstaat, terwijl de daklijn aan de achterkant eveneens omlaag helt om het dynamische uiterlijk te versterken. Het resultaat is een compacte uitstraling en een heldere lijn die een onverwacht ruim interieur biedt.
De Mazda5 kent ook een aantal interessante accessoirepakketten. Bij één daarvan zijn op de grille en op de koplampen accenten met een chroom-look aangebracht; hierdoor ontstaat een aantrekkelijk uiterlijk dat comfort en kracht uitstraalt. Een contrast hiermee vormt het andere pakket, dat zijskirts en andere elementen bevat waardoor het zwaartepunt lager lijkt te liggen. Daarbij zijn de lampen voorzien van een zwarte afwerking, waardoor ze een snellere en agressievere uitstraling hebben.
Interieur
Het ontwerpteam kwam tot een nieuwe indelingsconcept met zes plus één zitplaatsen door onafgebroken te werken aan de hoogst mogelijke kwaliteit en een maximum aan comfort en gebruiksvriendelijkheid voor bestuurder en passagiers. Aan materialen, kleuren en het ontwerp van het complete interieur werd alle mogelijke aandacht besteed. Hierdoor kon Mazda voor de dag komen met een nieuwe, compacte multi-activity vehicle waarin klanten met plezier dagelijks willen rijden, zowel in het woon-werkverkeer als voor ritten met familie en vrienden.
Het instrumentenpaneel oogt als dat van een sedan en de vloeiende lijn van het bovenste deel ervan doet natuurlijk aan en zorgt voor een goed blikveld, dat ook sedan-bestuurders direct als vertrouwd en gemakkelijk zullen ervaren. Het middendeel van het dashboard is verhoogd, waardoor de bediening van de instrumenten zich gegroepeerd op de middenconsole bevinden; hierdoor kan de bestuurder ze gemakkelijk bereiken en beter zien en bedienen.
Bij het ontwerp van het interieur is rekening gehouden met de kleinste details, waardoor afwerking en kwaliteit maximaal zijn. Het eenvoudige en goed afleesbare instrumentenpaneel met drie meters bevat een grote snelheidsmeter in het midden en biedt door zijn ontwerp een maximaal zicht, ongeacht de stand van het stuurwiel.
Slim indelingsconcept en groot vakmanschap
Het nieuwe indelingsconcept, dat plaats biedt aan zes plus één passagiers, levert een maximum aan comfort voor alle passagiers. Verder ontstaan dankzij het intelligente ontwerp extra gebruiksmogelijkheden waardoor passagiers eenvoudig in en uit kunnen stappen en zich in de auto kunnen bewegen. Daardoor zijn er voldoende zitmogelijkheden alsmede handige opbergruimten, en kunnen de passagiers op een visueel prettige manier met elkaar communiceren. De kern van dit hele concept wordt gevormd door de extra open ruimte in het midden van het interieur, waardoor een vrije en onbelemmerde interactie tussen alle inzittenden van de Mazda5 mogelijk wordt.
Met zijn totale lengte van 4505 mm, zijn breedte van 1755 mm, een hoogte van 1615 mm en een wielbasis van 2750 mm levert de Mazda5 veel ruimte en comfort voor een auto met beperkte totale afmetingen. Ter vergelijking: de auto is slechts 85 mm langer en 150 mm hoger dan het compacte vijfdeursmodel van de Mazda3; de breedte van beide auto's is identiek. Ondanks de lange wielbasis biedt de Mazda5 een onovertroffen minimale draaicirkel van slechts 5,3 meter, waardoor manoeuvreren in krappe parkeersituaties voor elke bestuurder kinderspel wordt.
Door zijn grote schuifdeuren aan weerszijden is de Mazda5 uniek in zijn klasse. De deuren gaan soepel en gemakkelijk open en zwenken niet te ver naar buiten; hierdoor kunnen ze op parkeerplaatsen en andere krappe situaties gemakkelijk worden bediend. De brede schuifdeuren, de lage en brede treeplanken en het one-touch walk-in mechanisme voor de derde rij stoelen zorgen ervoor dat de passagiers gemakkelijk kunnen plaatsnemen, ook wanneer ze bijvoorbeeld boodschappentassen bij zich hebben of kinderen dragen.
Speciale aandacht werd besteed aan voldoende hoofd- en beenruimte en tevens werd gelet op een comfortabele zithoogte voor passagiers op de derde rij stoelen. Dit bracht een aantal uitdagingen met zich mee, zoals het ontwikkelen van een platte brandstoftank, waardoor een lage, vlakke interieurvloer mogelijk werd, zonder dat hiervoor concessies aan de tankinhoud moesten worden gedaan. Daarnaast werd de dakstijl verder in de buurt van de achterklep aangebracht om extra hoofdruimte te creëren; hierdoor werden tegelijkertijd de aërodynamische eigenschappen van de auto verbeterd.
De tweede en derde rij stoelen kunnen eenvoudig en flexibel worden in- en uitgeklapt om de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Het ontwerp, dat dient om een maximum aan comfort te bereiken, voorziet in een compleet vlakke vloer die een maximale beenruimte voor de tweede en derde rij stoelen mogelijk maakt. Door de rugleuningen van de tweede en derde rij stoelen om te klappen, ontstaat een indrukwekkende bagageruimte met een compleet vlakke laadvloer.
In bepaalde markten, waaronder Nederland, wordt een uitvoering geleverd waarbij een zevende Karakuri-stoel kan worden uitgeklapt vanonder de zitting van de linkerstoel op de tweede rij; hierdoor kan indien nodig tussen de stoelen van de tweede rij een zitplaats worden gecreëerd voor een zevende passagier. Tevens kan een Karakuri-opbergbox onder de zitting van de rechterstoel in de tweede rij worden uitgeklapt; hierdoor wordt dezelfde ruimte benut voor extra gebruiksgemak.
Toegankelijkheid
Om gebruiksgemak en toegankelijkheid te waarborgen, werd nauwgezet onderzoek verricht; sensoren werden aangebracht, waarbij voorwerpen werden getest en menselijke bewegingen werden gesimuleerd bij het openen en sluiten van de deur. Hierdoor konden gebruiksvriendelijke schuifdeuren aan weerszijden van de auto worden ontwikkeld die tot 700 mm kunnen openen, ver genoeg voor een ouder die een kind draagt om in de auto te kunnen stappen. Het walk-through ontwerp van het interieur en de one-touch entry tot de derde rij stoelen verhoogt de toegankelijkheid.
Een ander product dat uitvoerig werd getest was de nieuwe kunststof achterklep met een mechanisme dat in twee stappen opent; hierdoor ontstaat bedieningsgemak voor gebruikers van verschillende lengte en postuur.
Praktische accessoires
Voor nog meer gebruiksgemak beschikt het topmodel van de Mazda5 over een geavanceerd, afstandsbediend vergrendelingssysteem, een première voor Mazda. Het systeem werkt met een apparaat in de vorm van een kaartje, dat eenvoudig in de binnenzak of de portemonnee kan worden meegenomen. Wanneer de houder van de kaart binnen het bereik van de auto komt, begint de zender automatisch te communiceren met het ingebouwde systeem van de Mazda5 om de portieren of achterklep te vergrendelen of te ontgrendelen, waarna de motor wordt gestart of gestopt zonder dat er een sleutel in een portier of in het contact hoeft te worden gestoken. Dankzij dit systeem kunt u, ook wanneer u uw handen vol hebt aan boodschappentassen of kinderen, gemakkelijk in uw auto stappen.
Het ontwerpteam ontwikkelde daarnaast intelligente nieuwe audio- en entertainmentsystemen met een functionaliteit en veelzijdigheid waarmee het rijplezier in de Mazda5 nog verder wordt vergroot. Deze systemen zijn niet in alle landen leverbaar, maar vallen in sommige landen, waaronder Nederland, wel binnen het lokale accessoirepakket.
In bepaalde markten is een nieuw ontwikkeld audiosysteem beschikbaar met een hard disk drive (HDD) waarop 3000 favoriete liedjes van de gebruiker (ofwel 300 tot 500 CD's) kunnen worden opgeslagen! Met dit systeem kan snel en gemakkelijk op titel, artiestennaam of genre naar afzonderlijke tracks worden gezocht, en is er voor ieder moment passende muziek.
Een (in sommige landen optioneel) videosysteem bevat een 7-inch LCD-scherm en een DVD-speler die in het plafond zijn aangebracht, waardoor passagiers vanuit de tweede en derde rij stoelen films kunnen bekijken of CD's kunnen afspelen. Verder is er een aansluiting gemonteerd in de bekleding van de derde rij stoelen waarop een game console of een videocamera kan worden aangesloten. Dankzij afstandsbediening kunnen passagiers vanaf de tweede of derde rij stoelen het systeem bedienen en een ander liedje of filmhoofdstuk kiezen, het volume regelen etc.
Vakmanschap
Dat er aandacht is besteed aan detail wordt bewezen door de hoogwaardige kwaliteit van de zittingen, de vloer en het carrosserieontwerp. Eens te meer blijkt hieruit hoezeer het ontwikkelteam in staat is praktische gebruikerservaring te combineren met de kwaliteit en de hoogwaardige afwerking die men van Mazda gewend is en die men zal ervaren zodra men een portier van de Mazda5 opent.
De afwerking van de Mazda5 toont Mazda's streven om over de hele linie kwaliteit te leveren, zelfs tot aan de minimale spelingen bij het instrumentenpaneel. Bijzondere aandacht verdient het gladde oppervlak van de B-stijl, die de kleur van de carrosserie heeft en die zich bevindt tussen de voorportieren en de schuifdeuren. Op dezelfde manier zorgen de ruglijnen en rails van de schuifdeuren voor een perfecte, zuivere afwerking.
Verder heeft klinische analyse van de spierbeweging tijdens het bedienen van de versnellingspook geleid tot de ontwikkeling van een middenconsole waarbij de knop zich onder een ideale hoek bevindt; hierdoor hoeft de bestuurder zijn pols niet langer te buigen.
Rijeigenschappen - ervaringen van de autobezitter verbeteren
Comfort en veelzijdigheid van het interieur stonden bij de ontwikkeling van de Mazda5 voorop. Maar ook een auto die klaar is om aan zijn segment een compleet nieuwe betekenis te geven, moet beschikken over de uitgesproken eigenschappen die Mazda belooft, te weten levendige motorprestaties, neutrale wegligging en lineaire, beheersbare remwerking: alleen dan kan volledig uitdrukking worden gegeven aan het Zoom-Zoom gevoel.
Aandrijflijn
Bestuurders verwachten van de nieuwe generatie Mazda's levendige prestaties; de 1.8 liter en 2.0 liter benzinemotoren komen aan deze verwachting tegemoet. Deze motoren bieden een lineair vermogen, aansprekende prestaties en een indrukwekkend koppel in combinatie met een laag brandstofverbruik en lage emissies. De 16-kleps viercilindermotoren zijn berekend op het leveren van optimale prestaties en worden ingebouwd in combinatie met een soepele handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tevens is op bepaalde markten, waaronder Nederland, een viertraps automaat leverbaar.
Ook leverbaar en speciaal afgestemd op de Europese markt is een 2.0 liter CiTD common rail turbodieselmotor met een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, die perfect is afgestemd op het geleverde motorvermogen. Hij is in twee versies leverbaar: een standaardversie en een high power uitvoering. De motor werd ontwikkeld met als doel een krachtig motorvermogen, een uitstekend brandstofverbruik en een rustig rijgedrag, dat wil zeggen lage geluidsproductie en een minimum aan trillingen. Een nieuw dieselroetfilter draagt bij aan een algehele reductie van NOx en vaste deeltjes, waardoor de uitstoot van roetdeeltjes wordt tegengegaan, terwijl door het lagere brandstofverbruik van de motor de CO2-uitstoot tot een minimum wordt beperkt. Een andere eigenschap van de dieselmotor is dat hij zeer stil is.
Chassis
Voortbouwend op de beproefde architectuur van de Mazda3, die wereldwijde faam heeft geoogst, kent de Mazda5 een optimale wielophanging, waardoor alle passagiers een comfortabele rijervaring zullen hebben. Onafhankelijke wielophanging met McPherson-veerpoten vóór en een multilink wielophanging achter helpen bij het onderdrukken van overhellen, dat soms optreedt bij multi-activity vehicles als gevolg van de relatief grote hoogte van de carrosserie en een grote lastverplaatsing.De Mazda5 is uitgerust met Mazda's elektro-hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting (EHPAS). Geventileerde schijfremmen vóór en massieve schijfremmen achter zorgen voor een goede remreactie in combinatie met een ongeëvenaarde stabiliteit en controle. Deze uitstekende remwerking is kenmerkend voor Mazda's merk-DNA en zorgt voor de onovertroffen stabiliteit die vereist is om de nieuwe Mazda5 maximaal te laten presteren.
Stijve carrosserie
Aan elk detail van de carrosserie van de Mazda5 is optimaal aandacht besteed om de stijfheid te verkrijgen die nodig is voor een comfortabel rijgedrag bij een lage geluidsproductie en een minimum aan trillingen. En om de auto onder alle omstandigheden stevig op de weg te houden, gelet op de brede openingen voor de schuifdeuren en de grote achterklep.
Actieve en passieve veiligheid
Mazda's eigen zogenaamde Advanced Impact Distribution and Absorption System, dat zorgt voor extreem stijve carrosserieën die tegen botsingen beschermen, heeft zich mee ontwikkeld, waardoor het voldoet aan de eigenschappen van het carrosserie-ontwerp van de Mazda5. De onovertroffen veiligheid van het systeem bij aanrijdingen is het resultaat van onafgebroken testen onder omstandigheden die zwaarder zijn dan voorgeschreven volgens de regels en normen van de markt. Deze tests hebben als doel na te gaan hoe passagiers een ultieme bescherming kan worden geboden.
De airbagsystemen bieden optimale bescherming aan alle passagiers, variërend van vóór- en zijairbags voor bestuurder en passagier vóór, tot een nieuwe beschikbare gordijnairbag, die groot genoeg is om alle passagiers in de drie rijen stoelen bescherming te bieden.
De actieve veiligheidssystemen van de Mazda5 worden gevormd door het antiblokkeerremsysteem voor alle vier wielen (4W-ABS) in combinatie met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en Mazda's eigen, dynamische stabiliteitscontrole (DSC). Mechanische rembekrachtiging vergroot de remkracht van de bestuurder in noodgevallen en helpt om de remweg te verkleinen.
De bestuurdersplaats is zodanig, dat de bestuurder over een goed zicht beschikt; zo is het aantal blinde hoeken tot een minimum beperkt en is het zicht door de zijruiten maximaal, waardoor voetgangers en kleine kinderen gemakkelijker kunnen worden opgemerkt.
De Zoom-Zoom multi-activity vehicle
De Mazda5 geeft een nieuwe betekenis aan zijn segment door ongekend comfort, functionaliteit, gebruiksgemak van het interieur en rijplezier. Het totale pakket is zo indrukwekkend, dat gebruikers zichzelf zullen afvragen waarom ze in een multi-activity vehicle zouden rijden die minder praktisch is als een Mazda en minder Zoom-Zoom plezier biedt.
AutoRai