Reorganisatie afdeling Vastgoed AZL
24-12-2004
Op 21 december 2004 zijn wij door uw werkgever ingelicht over het
voorgenomen besluit tot reorganisatie van de afdeling Vastgoed. De CNV
Dienstenbond is van mening dat uw werkgever inzichtelijk moet maken
wat de personele consequenties zijn.
Doel reorganisatie
Uw werkgever heeft aangegeven dat de belangrijkste redenen voor deze
reorganisatie zijn: het complexer worden van de economische arena, de
toename van concurrentie, de kritische klant en de aanscherping van
regels. De reorganisatie heeft ten doel om primair de focus te leggen
op het tactisch en strategisch vastgoedbeleid, in plaats van de focus
op beheer, zoals deze momenteel in praktijk is gegroeid. Om een hogere
efficiëntie te bereiken worden onderhoud en beheer, service
afrekeningen, financiële afwikkeling facturen en huurzaken in het
beheer gegeven van externe makelaars. De afdeling Vastgoed Duitsland
NV zal worden overgenomen, gezien de geringe belangstelling van de
Nederlandse belegger. De OR heeft inmiddels een voorwaardelijk
positief advies afgegeven. De voorwaarde is dat de bonden en uw
werkgever tot overeenstemming moeten komen met betrekking tot de
opvang van de sociale gevolgen van deze reorganisatie.
Stand van zaken op dit moment
Zover zijn we echter nog niet. We zijn ingelicht, maar uw werkgever
kon nog niet duidelijk inzichtelijk maken of en zo ja hoeveel
arbeidsplaatsen hiermee gemoeid zijn. Op dit moment wordt nog door een
extern adviseur onderzocht hoe de nieuwe afdeling Vastgoed zou moeten
worden samengesteld. Bij deze reorganisatie zijn 23 mensen betrokken
waarvan 19 mensen met een vast dienstverband binnen AZL. De CNV
Dienstenbond is van mening dat moet worden gestreefd om de betrokken
medewerkers te herplaatsen binnen de nieuwe afdeling Vastgoed dan wel
in gelijksoortige functies elders binnen AZL. Mogelijkheden tot
scholing om mensen geschikt te maken voor een andere functie mogen
daarbij niet over het hoofd worden gezien. Uw werkgever heeft de
komende weken dus huiswerk te doen.
Van werk naar werk
Wij hebben afgesproken dat wij half januari 2005 weer met uw werkgever
gaan spreken over het opvangen van de sociale gevolgen, mogelijk in de
vorm van een sociaal plan, waarin o.a. aspecten als bemiddeling naar
een andere baan in- dan wel extern, outplacement en vergoedingen
zullen worden betrokken. De CNV Dienstenbond heeft als voorschot
hierop al bij uw werkgever aangegeven dat indien mocht blijken dat
mensen niet binnen de AZL organisatie kunnen worden herplaatst dat wij
deze gesprekken zullen insteken met een bemiddeling van werk naar
werk.
Ledenbijeenkomst
Op vrijdag 21 januari 2005 om 13.30 uur zullen wij samen met De Unie
de betrokken leden informeren. Voorafgaand zal uw werkgever u
duidelijkheid over uw persoonlijke situatie verschaffen. De locatie
zal nog bekend gemaakt worden. Indien onze gesprekken met uw werkgever
leiden tot een sociaal plan, zullen wij dit uiteraard aan alle leden
voorleggen ter stemming.
Wij zijn ons terdege bewust dat deze reorganisatie geen prettige
bericht is voor de betrokken medewerkers. Desondanks wensen wij u
allen een mooie kersttijd en een gezond en gelukkig 2005 vol nieuwe
uitdagingen toe.
Heeft u nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze informatie,
dan kunt u terecht bij uw bestuurder Carmen Scheuneman via telefoon:
(040)2116674 of via e-mail: c.scheuneman@cnvdibo.nl of bij Hub Werrij.
Dienstenbond CNV