Dienstenbond CNV

Reorganisatie afdeling Vastgoed AZL
24-12-2004

Op 21 december 2004 zijn wij door uw werkgever ingelicht over het voorgenomen besluit tot reorganisatie van de afdeling Vastgoed. De CNV Dienstenbond is van mening dat uw werkgever inzichtelijk moet maken wat de personele consequenties zijn.

Doel reorganisatie
Uw werkgever heeft aangegeven dat de belangrijkste redenen voor deze reorganisatie zijn: het complexer worden van de economische arena, de toename van concurrentie, de kritische klant en de aanscherping van regels. De reorganisatie heeft ten doel om primair de focus te leggen op het tactisch en strategisch vastgoedbeleid, in plaats van de focus op beheer, zoals deze momenteel in praktijk is gegroeid. Om een hogere efficiëntie te bereiken worden onderhoud en beheer, service afrekeningen, financiële afwikkeling facturen en huurzaken in het beheer gegeven van externe makelaars. De afdeling Vastgoed Duitsland NV zal worden overgenomen, gezien de geringe belangstelling van de Nederlandse belegger. De OR heeft inmiddels een voorwaardelijk positief advies afgegeven. De voorwaarde is dat de bonden en uw werkgever tot overeenstemming moeten komen met betrekking tot de opvang van de sociale gevolgen van deze reorganisatie.

Stand van zaken op dit moment
Zover zijn we echter nog niet. We zijn ingelicht, maar uw werkgever kon nog niet duidelijk inzichtelijk maken of en zo ja hoeveel arbeidsplaatsen hiermee gemoeid zijn. Op dit moment wordt nog door een extern adviseur onderzocht hoe de nieuwe afdeling Vastgoed zou moeten worden samengesteld. Bij deze reorganisatie zijn 23 mensen betrokken waarvan 19 mensen met een vast dienstverband binnen AZL. De CNV Dienstenbond is van mening dat moet worden gestreefd om de betrokken medewerkers te herplaatsen binnen de nieuwe afdeling Vastgoed dan wel in gelijksoortige functies elders binnen AZL. Mogelijkheden tot scholing om mensen geschikt te maken voor een andere functie mogen daarbij niet over het hoofd worden gezien. Uw werkgever heeft de komende weken dus huiswerk te doen.

Van werk naar werk
Wij hebben afgesproken dat wij half januari 2005 weer met uw werkgever gaan spreken over het opvangen van de sociale gevolgen, mogelijk in de vorm van een sociaal plan, waarin o.a. aspecten als bemiddeling naar een andere baan in- dan wel extern, outplacement en vergoedingen zullen worden betrokken. De CNV Dienstenbond heeft als voorschot hierop al bij uw werkgever aangegeven dat indien mocht blijken dat mensen niet binnen de AZL organisatie kunnen worden herplaatst dat wij deze gesprekken zullen insteken met een bemiddeling van werk naar werk.

Ledenbijeenkomst
Op vrijdag 21 januari 2005 om 13.30 uur zullen wij samen met De Unie de betrokken leden informeren. Voorafgaand zal uw werkgever u duidelijkheid over uw persoonlijke situatie verschaffen. De locatie zal nog bekend gemaakt worden. Indien onze gesprekken met uw werkgever leiden tot een sociaal plan, zullen wij dit uiteraard aan alle leden voorleggen ter stemming.

Wij zijn ons terdege bewust dat deze reorganisatie geen prettige bericht is voor de betrokken medewerkers. Desondanks wensen wij u allen een mooie kersttijd en een gezond en gelukkig 2005 vol nieuwe uitdagingen toe.

Heeft u nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze informatie, dan kunt u terecht bij uw bestuurder Carmen Scheuneman via telefoon: (040)2116674 of via e-mail: c.scheuneman@cnvdibo.nl of bij Hub Werrij.