Tweederde reisadvertenties is misleidend
24 december 2004
Consumentenbond onderzoekt 600 advertenties uit dagbladen
Tweederde van de reizen in dagbladadvertenties zijn niet te boeken
voor het geadverteerde bedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van De
Reisgids naar 600 reisadvertenties. Het niet opgeven van bijkomende
kosten in advertenties blijkt bij vrijwel alle aanbieders de standaard
werkwijze te zijn. In sommige gevallen bedraagt de uiteindelijke
reissom 50% meer dan waarmee geadverteerd wordt. De Consumentenbond
vindt dit misleidend en dringt bij de overheid aan op wettelijke
maatregelen. De uitkomsten van het onderzoek naar reisadvertenties
staan in de Reisgids van de Consumentenbond, die vandaag verschijnt.
Naar aanleiding van 600 dagbladadvertenties die op drie zaterdagen in
de krant stonden, probeerde de bond de reis te boeken. De bond
reageerde alleen op advertenties met telefoonnummers. Websites zijn
niet bezocht. Een voorbeeld van een advertentie is een reis naar
Brazilië voor EUR299, Met de bijkomende kosten voor
luchthavenbelasting, weekend tax, reserveringskosten,
calamiteitenfonds, brandstoftoeslag en vertrekbelasting is het
uiteindelijke bedrag EUR 496,40. Helaas staat dit voorbeeld niet op
zichzelf. Vrijwel alle aanbieders noemen niet de bijkomende kosten. De
Consumentenbond vindt deze manier van adverteren misleidend en is van
mening dat de reisorganisaties direct een totaalprijs moeten noemen.
In elk geval inclusief de onvermijdelijke kosten, zoals
luchthavenbelasting.
Het onderzoek toont aan dat niet alleen gegoocheld wordt met het
aanbieden van exclusief prijzen, maar ook dat bij het boeken van de
reis plotseling allerlei restricties gelden. Zo bleken aanbiedingen
alleen op een bepaald moment beschikbaar, of waren er slechts enkele
plaatsen of de genoemde prijs gold alleen bij zes personen.
Als advertenties wel klopten, ging het in de meeste gevallen om
aanbiedingen van hotels en pensions. Bungalowparken blijken zich ook
redelijk aan de reclameregels te houden, maar lieten nogal eens de
verplichte schoonmaakkosten buiten de advertentie.
De Consumentenbond gaat bij de overheid aandringen om de wet aan te
passen zodat de reisbranche verplicht wordt all-in prijzen te
vermelden in hun advertenties. Voor pakketreizen geldt hiervoor al een
richtlijn. Eerdere pogingen om dit probleem via een gedragscode op te
lossen, zijn helaas op niets uitgelopen.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond