Gemeente Hulst
Persbericht - 24.12.2004
Leges gemeentelijke diensten en producten
Tijdens haar vergadering van 23 december 2004 stelde de gemeenteraad
de leges voor de gemeentelijke diensten vanaf 1 januari 2005 vast. De
leges van een aantal gemeentelijke diensten zijn verhoogd. Hieronder
de belangrijkste wijzigingen:
Huwelijksvoltrekking / registratie partnerschap
In 2005 gaat een huwelijksvoltrekking of de registratie van een
partnerschap op werkdagen 180,-- kosten.
In vergelijking met 2004 is hier sprake van een verhoging van 30,--.
Maar ook in het nieuwe jaar bestaat er net als in 2004 de mogelijkheid
om de huwelijksvoltrekking of registratie kosteloos te laten
plaatsvinden. Dit kan op woensdag en donderdag tussen 9.00 uur en
10.00 uur. Dan zijn er geen leges verschuldigd.
Ook kan er in 2005 op zaterdag een huwelijk worden voltrokken of een
partnerschap worden geregistreerd. Het tarief neemt in deze situatie
met 25,--toe, en wel tot 475,--. Als de huwelijksvoltrekking of de
registratie op een bijzondere plaats moet plaatsvinden wordt hiervoor
een extra bedrag van 275,-- in rekening gebracht.
Rijbewijzen
Indien men na 1 januari 2005 een rijbewijs wil vernieuwen, laten
omwisselen of bij een eerste aanvraag, wordt hiervoor een bedrag van
23,25 gevraagd. In 2004 bedroegen de kosten hiervan nog 22,50.
Reisdocumenten
Ook de leges voor de diverse paspoorten en de Nederlandse
Identiteitskaart komen hoger te liggen. Een regulier paspoort kost in
2005 38,50. Dat is 1,-- meer dan in 2004.
Voor een Nederlandse Identiteitskaart betaalt men in 2005 een bedrag
van 31,--. Bij de aanvraag van een nieuw paspoort kunnen, indien
nodig, ook direct de kinderen worden bijgeschreven in het
reisdocument. Voorheen werd dit tegen een bedrag van 7,50 geregeld,
terwijl in 2005 hiervoor een bedrag van 8,-- wordt gerekend.
Burgerlijke stand
Met ingang van 1 januari 2005 heeft het Rijk de leges voor akten
burgerlijke stand of uittreksel akte met 0,20 verhoogd. Dit betekent
dat men voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand of
voor elk uittreksel van een akte van geboorte, huwelijk, registratie
partnerschap of overlijden 10,20 verschuldigd is.
Wet Kinderopvang
Met het in werking treden van de Wet Kinderopvang is de gemeente
verplicht tot het bijhouden van een kinderopvangregister. Dit register
ligt kosteloos ter inzage op het stadskantoor. Een uittreksel of
inlichting uit het register wordt tegen betaling van 7,-- aan leges
verstrekt.
Bestuursstukken
Voor het verstrekken van bestuursstukken zijn ook de tarieven in 2005
herzien. Indien men bijvoorbeeld van iedere raadsvergadering de
verslagen wenst te ontvangen, moet men hiervoor in 2005 50,-- betalen,
terwijl dit in 2004 nog 22,-- was. Voor een exemplaar van de
programmabegroting of de jaarrekening betaalt men respectievelijk
40,-- en 50,--.
(Alle bestuursstukken zijn beschikbaar op de gemeentelijke website en
daar voor een ieder te downloaden).
Schetsbouwplannen
Evenals in voorgaande jaren is het in 2005 ook mogelijk om alvorens
een definitieve bouwaanvraag in te dienen, een schetsplan door de
gemeente te laten beoordelen. De leges bedroegen hiervoor tot op heden
10% van de leges welke verbonden zijn aan de betreffende
bouwvergunning, zoals deze zouden zijn indien een uitgewerkt bouwplan
zou zijn ingediend.
Per 1 januari 2005 is dit percentage verhoogd tot 50%.
---
Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl