Akkoord over sociale woningbouwopgave regio Utrecht
donderdag 23 december 2004 - Bron: Bestuur Regio Utrecht
Op 20 december jl. heeft het dagelijks bestuur van het BRU ingestemd
met een akkoord over de uitgangspunten van de sociale woningbouwopgave
in de regio Utrecht. Het gaat daarbij vooral om het terugdringen van
het regionale woningtekort en een betere spreiding van de sociale
woningvoorraad. Met dit akkoord kiest de regio Utrecht nadrukkelijk
voor een anti-segregatiebeleid, waarmee grote ruimtelijke
concentraties van kansarmen of kansrijken worden vermeden.
Het akkoord
Op 17 november jl. bereikten gemeentebestuurders en
corporatiedirecteuren tijdens een werkconferentie in IJsselstein
overeenstemming over de uitgangspunten voor de woningbouwopgave in de
regio Utrecht. Om het woningtekort substantieel terug te dringen
moeten 52.500 woningen worden gebouwd in de periode 2005-2015.
Tenminste 25% daarvan moet door corporaties worden gebouwd als sociale
huurwoning (corporatiebezit tot 585,-).
Omdat er ook veel sociale huurwoningen worden gesloopt en verkocht, is
afgesproken een minimum vast te stellen: Het streven is om tenminste
de huidige omvang van de sociale huurvoorraad van corporaties (86.000
woningen) te handhaven. In 2015 dient tenminste 30% van de
woningvoorraad te bestaan uit sociale huurwoningen. Aan gemeenten met
minder dan 30% wordt gevraagd dit aandeel te vergroten en aan
gemeenten met meer dan 30% wordt gevraagd niet onder de 30% te zakken.
Gemeenten en corporaties zullen ook streven naar een meer evenwichtige
prijsopbouw op wijkniveau. Dit kan bereikt worden door in wijken met
een relatief hoog aandeel sociale huurwoningen, dit aandeel via
herstructurering te verlagen in combinatie met het toevoegen van
voldoende sociale huurwoningen op uitleg- en verdichtingslocaties.
Door woningen aan te kopen en sociaal te verhuren in gemeenten met
weinig sociale huurwoningen, gaan corporaties proberen de achterstand
versneld in te lopen.
Oplopend woningtekort en toenemende segregatie
Aanleiding voor dit akkoord is het steeds verder oplopende
woningtekort in de regio Utrecht. De woningbouwproductie blijft ver
achter bij de vraag. In de periode 1995-2005 worden slechts 31.000
woningen gebouwd tegenover een behoefte van 51.000 (-40%). Behalve met
de startproblemen in Leidsche Rijn heeft dit vooral te maken met de
ingezakte woningbouwproductie in de afgelopen jaren, in lijn met het
landelijke beeld. Het woningtekort in het BRU-gebied is zo opgelopen
tot 4,6% in 2002. Dit woningtekort uit zich in alle sectoren: in de
koopsector door aanhoudend stijgende prijzen en in de sociale
huursector door afnemende slaagkansen: tussen 1997 en 2003 is de
slaagkans voor sociale huurwoningen gedaald van 24% naar 18%. Het BRU
heeft de woning-corporaties daarom gevraagd meer nieuwe woningen te
gaan bouwen.
De tweede aanleiding is de ruimtelijke segregatie van
bevolkingsgroepen naar inkomen. Begin dit jaar bestond 34% van de
regionale woningvoorraad uit sociale huurwoningen. In de stad Utrecht
was dit 40%, in de rest van de regio 30%. Door bij nieuwbouw en
herstructurering te streven naar een meer evenwichtige spreiding van
sociale huurwoningen over de regio, kan een betere regionale balans
ontstaan.
Betekenis van dit akkoord
Wat betekent dit concreet? Met deze taakstellingen groeien de
uitersten met een voorraad van veel en weinig sociale huurwoningen
dichter naar elkaar toe. Met de nieuwbouwtaakstelling wordt voorkomen
dat gemeenten met veel sociale huurwoningen vergeten dat in grote
nieuwbouw-locaties ook voldoende gemengd gebouwd wordt. Door te werken
met algemene voorraad- en productietaakstellingen, houden gemeenten en
corporaties voldoende beleidsruimte over om die taken per gemeente
verder in te vullen. Gemeenten met een grote
herstructureringstaakstelling moeten erop letten dat bij sloop van
sociale huurwoningen voldoende compensatie wordt gevonden op
nieuwbouwlocaties elders in de gemeente.
Met dit akkoord kan een meer evenwichtige spreiding naar inkomen in de
regio wordt bereikt. Daardoor zijn woningzoekenden in de randgemeenten
met lagere inkomens niet alleen maar aangewezen op het goedkope
woningaanbod in de stad Utrecht. En Utrechters met een hoog inkomen
hoeven minder vaak de stad uit om een betere woning te bemachtigen.
Hiermee kiest de regio Utrecht nadrukkelijk voor een
anti-segregatiebeleid waarmee grote ruimtelijke concentraties van
kansarmen of kansrijken worden vermeden. Op termijn zal dit ook van
grote waarde zijn voor het integratiebeleid en het onderwijsbeleid.
Het vervolg: naar regionale prestatieafspraken
Om dit resultaat vast te houden gaat het BRU de uitgangspunten uit het
akkoord concretiseren in het uitvoeringsprogramma van het Regionaal
Structuurplan (RSP). In samenhang hiermee kunnen dan in de loop van
2005 regionale prestatieafspraken met gemeenten en corporaties worden
afgesloten.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2004
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).
Digitale Gemeente Houten