SIRE
SIRE start met campagne over overgewicht bij kinderen
27 december 2004
Den Haag, 23 december 2004
- PERSBERICHT -
Als je echt van je kind houdt, zeg je vaker nee
SIRE start met campagne over overgewicht bij kinderen
In Nederland kampt momenteel ongeveer 1 op de 7 kinderen met
overgewicht. Dit aantal is sinds 1980 verdubbeld. Als deze trend zich
voortzet zal over 5 jaar 20% van de Nederlandse basisschoolkinderen te
dik zijn. SIRE (Stichting Ideële Reclame) start daarom deze week een
landelijke campagne over overgewicht bij kinderen, onder het motto zeg
vaker nee. Deze campagne richt zich in de eerste plaats op ouders
omdat deze in grote mate verantwoordelijk zijn voor een gezond gewicht
van hun kind.
Overgewicht: de feiten
Overgewicht is wereldwijd een explosief groeiend probleem. Ook in
Nederland neemt overgewicht toe; momenteel is gemiddeld 40% van de
Nederlanders te zwaar. Ook steeds meer jonge kinderen krijgen te maken
met overgewicht. Zo kampt bijvoorbeeld twaalf procent van de zeven-
tot elfjarigen in ons land momenteel met overgewicht.
Vrijwel ieder kind dat te dik is, zal op latere leeftijd ook (fors) te
zwaar zijn. Overgewicht leidt jaarlijks tot circa 40.000 nieuwe
gevallen van ouderdomsdiabetes, hart- en vaatziekten en kanker in
Nederland. De levensverwachting in ons land is als gevolg van
overgewicht met 0,8% gedaald. De jaarlijkse directe kosten van
gezondheidszorg als gevolg van overgewicht worden geschat op 0,5
miljard euro. De indirecte kosten, zoals ziekteverzuim en
maatschappelijke kosten, op 2 miljard euro.
Maatschappelijk probleem
De oplossing voor (het voorkomen van) overgewicht is minder eten en
meer bewegen. Maar wie is er nou verantwoordelijk? De media, het
bedrijfsleven, de overheid, de school, de kinderen zelf? Minder eten
en meer bewegen is namelijk niet zo makkelijk vanwege de veelheid aan
verleidingen waaraan consumenten, en met name kinderen, blootstaan.
Denk hierbij aan reclame voor voedingsmiddelen, de eetgewoonten van
leeftijdgenoten, maar ook de huidige rol van de televisie en computer
zijn hier voorbeelden van. Overgewicht is dus niet alleen een
individueel, maar ook een maatschappelijk probleem en vraagt daarom
naast verantwoordelijkheid van ouders ook om acties op landelijk
niveau.
Ouders als poortwachter
Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de ondervraagden vindt
dat de ouders primair verantwoordelijk zijn voor het gewicht van hun
kinderen. Zo denkt SIRE er ook over: Ouders zijn de poortwachter van
de maag van hun kinderen. De doelgroep van de SIRE campagne
Overgewicht bij kinderen is dan ook in de eerste plaats ouders. De
campagne is met name toegesneden op ouders uit de lagere sociale
klasse, waar het probleem van overgewicht bij kinderen vaker voorkomt.
Deze campagne wijst ouders op hun verantwoordelijkheid voor het
gewicht van hun kinderen. Het is van belang dat zij zich bewust worden
van hun rol bij het voedings- en bewegingspatroon van hun kinderen en
inzien dat zij dat kunnen bijsturen. In de praktijk betekent dit dat
ouders bijvoorbeeld vaker nee moeten zeggen wanneer hun kinderen
bijvoorbeeld vragen om snoep of liever achter de tv zitten dan buiten
spelen.
Het blijkt dat ouders het vaak moeilijk vinden om nee te zeggen,
vooral als het gezellig is of op momenten dat ze moe of druk zijn. Het
gemak en dus de verleiding om ja te zeggen tegen je kind is groot.
Daarbij speelt ook nog dat ouders alles over hebben voor hun kinderen
en niet willen dat ze iets tekort komen. De liefde komt vaak in de
vorm van ja-zeggen en verwennen. Maar ja zeggen betekent ook meer
snoepen, snacken en stilzitten. Het onbedoelde effect is een verhoogde
kans op overgewicht.
De campagne
Deze week gaat de campagne Overgewicht bij kinderen: zeg vaker nee
multimediaal van start. Behalve spots op radio, televisie en in
bioscoop, advertenties in dag-, week- en maandbladen en een
Boomerangcard, zal ook een website worden gelanceerd waarop praktische
tips & tricks, achtergrondinformatie en nuttige links te vinden zijn.
Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid, en Rita Kohnstamm,
kinderpsychologe, zijn adviseurs van de campagne.
Over Sire
Sire is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt
onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet of
onvoldoende door andere partijen worden opgepakt, aan de orde te
stellen en bespreekbaar te maken. Dit gebeurt door het maken van
ideële, dus niet commerciële campagnes. SIRE heeft geen banden met de
overheid of andere organisaties. Door de samenstelling van het bestuur
en het netwerk van SIRE is de stichting in staat om via de massamedia
een scala van ideeën en idealen onder de aandacht van het grote
publiek te brengen. Sinds de oprichting in 1967 zijn dat meer dan 85
campagnes. SIRE werkt zonder geld. Dat wil zeggen dat SIRE anderen
vraagt om op vrijwillige basis medewerking te verlenen aan een
campagne.
Aan de campagne Overgewicht bij kinderen werken mee FHV BBDO Creative
Marketing Agency, adviesbureau voor marketing en PR Winkelman en van
Hessen, adviesbureau voor maatschappelijke communicatie Schuttelaar &
Partners, marktonderzoeksbureau TNS Nipo en internetbureau SunTzu.
De campagne is opgezet in overleg met organisaties en experts uit de
gezondheidsvoorlichting, zoals het Voedingscentrum
(www.voedingscentrum.nl) en het Nederlands Instituut voor Sport en
Bewegen (NISB). NISB voert, in opdracht van het ministerie van VWS, de
nationale beweegcampagne FLASH! uit (www.flash123.nl). Meer informatie
over SIRE vindt u op www.sire.nl.