Eisen aan de NS; o.a. handhaving seniorenkaart
De NS moet meer reizigers vervoeren, de seniorenkaart in stand houden
en mag niet zomaar stations uitkleden. Ook zal minister Peijs
(Verkeer) het spoorbedrijf al vanaf 2006 afrekenen op de veiligheid in
de trein en de kans op een zitplaats. Met een lange lijst nieuwe eisen
draait Peijs de Spoorwegen alsnog de duimschroeven aan. Dat blijkt uit
een geheim concept dat waarschijnlijk deze week naar de Tweede Kamer
gaat. De CDA-bewindsvrouw wil de eisen niet toelichten. De voorwaarden
aan de NS komen in een concessie, die het bedrijf tot 2015 het recht
geeft over het hoofdrailnet te rijden. De Kamer vond de eisen
aanvankelijk veel te slap en dwong de bewindsvrouw haar huiswerk over
te doen. Veel fracties vrezen dat de NS zijn maatschappelijke rol zal
verwaarlozen als de voorwaarden niet bikkelhard zijn.
Volgens het concept krijgt de NS toch de plicht zich te richten op
reizigersgroei en moet het bedrijf maatregelen en groeiprognoses
noemen. Ook wil de minister vastleggen dat alle delen van Nederland
bereikbaar moeten zijn met de trein. Dat is bittere noodzaak volgens
de Kamer: een 'Randstad-NS', die mensen in de provincie in de kou laat
staan, is uit den boze.
Omdat de Kamer de NS sneller op resultaten wil afrekenen, controleert
de minister al vanaf 2006 of treinen veilig genoeg zijn en of er
genoeg zitplaatsen zijn. De NS kan pas vanaf 2008 worden aangesproken
op punctualiteit, maar het streven is er wel op gericht dat treinen
vaker op tijd rijden. De NS moet nog meer eisen slikken: de
kortingskaart voor senioren moet blijven, alle treinen moeten in 2030
toegankelijk zijn voor gehandicapten en de minister krijgt het laatste
woord over het opheffen of uitkleden van stations. Bovendien moet de
NS ruim baan geven aan regiolijnen van andere maatschappijen die deels
over het hoofdrailnet rijden, zoals de trein Zwolle-Enschede. Peijs
voert naar verwachting niet het hele verlanglijstje van de Kamer uit.
Zo verandert ze niets aan de tariefeisen, die volgens haar al streng
genoeg zijn. Ook wil de minister niet vastleggen hoeveel treinen er op
trajecten moeten rijden.
NB: de eis dat de seniorenkaart gehandhaafd moet worden is een direct
succes van de ANBO en de andere landelijke ouderenorganisaties! Deze
hadden in september j.l. CSO-verband in een hoorzitting over de
vervoersconcessie van de NS gepleit voor handhaving van de
seniorenkaart van de NS. Toch schuilt er een behoorlijke adder onder
het gras, gelet op de woorden van Minister Peijs: de exacte invulling
van de specifieke voordelen die aan de kaart worden verbonden en het
specifieke kortingspercentage laat ik aan de NS.
Wij komen hierop terug!
ANBO