Nederlandse deelname aan de verlengde EU-geleide internationale
politieoperatie in Macedonië, PROXIMA
Kamerbrief inzake Nederlandse deelname aan de verlengde EU-geleide
internationale politieoperatie in Macedonië, PROXIMA
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag
Directie Veiligheidsbeleid
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
23 december 2004
Behandeld
Michiel ter Horst
Kenmerk
DVB/CV/428/04
Telefoon
(+31) (0)70-3487303
Blad
1/4
Fax
(+31) (0)70-3485684
Bijlage(n)
michiel-ter.horst@minbuza.nl
Betreft
Nederlandse deelname aan de verlengde EU-geleide internationale
politieoperatie in Macedonië, PROXIMA
Conform de afspraken in de politienotitie "Inzet Nederlandse politie
en Koninklijke Marechaussee bij internationale civiele
politieoperaties" (TK 27476, nr. 1), informeren wij u hierbij over de
Nederlandse deelname aan de verlengde EU-geleide internationale
politieoperatie in Macedonië, PROXIMA.
Samenvatting
In de RAZEB van 11 oktober 2004 is besloten om het mandaat van de
EU-politiemissie in Macedonië met één jaar te verlengen tot 15
december 2005. De regering heeft besloten dat Nederland deelneemt aan
deze verlengde missie met vier functionarissen van de Koninklijke
Marechaussee en zes van de civiele politie.
Voortgang missie
Het huidige mandaat van PROXIMA loopt van 15 december 2003 tot 15
december 2004. Nederland neemt thans deel met zes functionarissen van
de Koninklijke Marechaussee en acht functionarissen van civiele
politie (TK 27476, nr. 5). Op verzoek van de Macedonische autoriteiten
heeft de EU op 11 oktober 2004 besloten de missie te verlengen met één
jaar, in een gereduceerde omvang.
Politieke context
PROXIMA heeft tot op heden een positieve invloed gehad op de werking
en de verbetering van het politieapparaat in Macedonië. Door middel
van haar adviserende rol heeft de missie een betere coördinatie tussen
politie en justitie tot stand gebracht en een belangrijke bijdrage
geleverd aan de overdracht van de verantwoordelijkheid voor
grensbewaking van het Ministerie van Defensie naar het Ministerie van
Binnenlandse Zaken. Tevens heeft de missie op succesvolle wijze
bijgedragen aan het bevorderen en ondersteunen van de internationale
en regionale samenwerking door de criminele opsporingsdienst.
Co-locatie van missieleden bij regionale politiekorpsen is hiervoor
een doeltreffend instrument gebleken. PROXIMA heeft aldus een bijdrage
geleverd aan het politieke proces in Macedonië.
Ondanks de geboekte successen kent de Macedonische politie nog steeds
een aantal zwakheden en blijft het nodig om hervormingsprogramma's
verder uit te voeren of op te starten. Het vertrouwen van de lokale
bevolking in de politie blijft fragiel. Corruptie is een aanzienlijk
probleem. De politieorganisatie is overgecentraliseerd en werkt veelal
reactief. De capaciteit voor informatievergaring en -analyse is
onvoldoende, hetgeen de strijd tegen de georganiseerde misdaad ernstig
hindert. Voortgezette internationale assistentie blijft daarom van
belang. Op verzoek van de Macedonische autoriteiten heeft de EU
besloten de missie voor de periode van één jaar te verlengen teneinde
de hervorming en decentralisatie van het politieapparaat verder te
ondersteunen.
Mandaat, doelstelling en opzet van de verlengde missie
In de RAZEB van 11 oktober 2004 is besloten dat de verlengde missie
zich zal richten op de volgende drie programma's:
- Openbare Orde & Veiligheid en Verantwoording - gericht op het
verbeteren van de interne en externe prestaties van de algemene
geüniformeerde politiedienst;
- Georganiseerde Misdaad - gericht op het verbeteren van de
prestaties van de criminele opsporingsdienst en op het coördineren van
specifieke projecten gericht op georganiseerde misdaad en technieken
en vaardigheden voor recherchewerkzaamheden;
- Grenspolitie - verdere ondersteuning van de hervorming van de
grenspolitie en de projectactiviteiten gericht op het verbeteren van
de vaardigheden van de grenspolitie op het gebied van opsporing,
recherche en management in regionale grenspolitie hoofdkwartieren.
De missie zal zich door middel van `monitoring', `mentoring' en
`advising' richten op het midden en senior management van de
Macedonische politie. Het mandaat zal ingaan op 15 december 2004 voor
de periode van één jaar.
Operationele aspecten
De huidige omvang van de missie is circa 200 politieofficieren. Het
totaal aantal politieofficieren in de verlengde missie zal in fases
worden gereduceerd; bij aanvang van het verlengde mandaat op 15
december 2004 tot ongeveer 150, eind april 2005 tot ongeveer 135 en
eind juli 2005 tot ongeveer 120.
Uitgezonden politieofficieren zullen worden geplaatst op het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en op verschillende politiebureaus.
De missie zal onder operationeel gezag staan van een `Head of
Mission', welke zal rapporteren aan HV Solana via de Speciale
Vertegenwoordiger van de EU in Macedonië. Vanaf 15 december zal de
huidige Belgische ´Head of Mission´ D´Hooge worden afgelost door de
Duitse brigade-generaal Scholz. De betrokken ministeries (Binnenlandse
Zaken en Defensie) behouden `full command' over het uitgezonden
Nederlandse personeel. PROXIMA-functionarissen zijn niet bewapend en
voeren geen executieve taken uit.
Veiligheidssituatie
EU-veiligheidsanalyses beoordelen de algehele politieke en
veiligheidssituatie in Macedonië als relatief stabiel. De MIVD heeft
dit bevestigd. Ontwikkelingen als de onrust van maart dit jaar in
Kosovo, de dood van president Trajkovski, de presidentsverkiezingen,
het referendum van 7 november jl. en het aftreden van premier Kostov,
hebben geen van alle geleid tot een significante verslechtering van de
veiligheidssituatie in Macedonië.
De terugkeer van openlijk geweld op korte termijn is dan ook niet
voorzien. Een dergelijke ontwikkeling wordt alleen denkbaar geacht als
gevolg van een dramatische verandering in de politieke,
sociaal-economische en/of militaire situatie in het land. Zo'n
situatie zou tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen en zou tijdig
worden opgemerkt door `early warning' structuren ter plekke. Eventuele
maatregelen zouden dan tijdig genomen kunnen worden.
De Macedonische houding ten aanzien van PROXIMA wordt zeer positief
genoemd. Directe veiligheidsrisico's voor PROXIMA personeel worden in
de risicoanalyse bestempeld als laag. De EU heeft adequate maatregelen
getroffen om eventuele risico's op te vangen. Zo zijn extra medische
voorzieningen getroffen en zijn er maatregelen voor evacuatie van
PROXIMA personeel in geval van hoog oplopende veiligheidsproblemen
(extractie).
Een risicoanalyse heeft het kabinet tot het oordeel gebracht dat de
mogelijke veiligheidsrisico's van uitzending van Nederlandse
politiefunctionarissen aanvaardbaar zijn.
Karakter, duur en omvang van de Nederlandse bijdrage
Nederland zal deelnemen met vier functionarissen van de Koninklijke
Marechaussee en zes functionarissen van de civiele politie voor de
periode van één jaar. De geplande gefaseerde reductie heeft mogelijk
een reductie van de Nederlandse bijdrage in deze periode tot gevolg.
Financiële aspecten
De totale additionele uitgaven voor een deelname van 12 maanden aan de
verlengde missie PROXIMA worden geraamd op EUR 300.000, gebaseerd op
de Nederlandse inzet van tien personen (dit bedrag is exclusief
salariskosten die voorzien zijn op de begroting van de beide
verantwoordelijke ministeries).
Op de begroting van Defensie is, zoals aangegeven in de notitie "Inzet
Nederlandse politie en Koninklijke Marechaussee bij internationale
civiele politieoperaties"
(TK, 27476, nr.1), een voorziening getroffen in de Homogene Groep
Internationale Samenwerking (HGIS) voor de financiering van
Nederlandse deelname aan internationale civiele politieoperaties. De
additionele uitgaven worden ten laste van deze voorziening gebracht.
Deelname aan de verlengde missie EUPOL PROXIMA leidt niet tot
overschrijding van deze voorziening.
De Minister van Buitenlandse Zaken, De Minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Dr. B.R. Bot J.W.
Remkes
De Minister van Defensie,
H.G.J. Kamp
Ministerie van Buitenlandse Zaken