Gemeente Dordrecht
Visie en strategie ter kennisname naar commissie R&E
Het college van B&W stuurt de visie en strategie voor het Mobiliteitsplan Dordrecht (MPD) ter kennisname naar de commissie Ruimtelijke Ordening & Economie. De oude beleidsvisie verkeer en vervoer uit 1997 moet worden herzien om in te kunnen spelen op de steeds groeiende mobiliteit en de behoefte aan parkeerruimte door de jaren heen.
In het Meerjaren(beleids)programma 2002-2006 zijn grote ambities voor de toekomst uitgesproken. Dordrecht wil zich verder ontwikkelen als aantrekkelijke stad om te wonen, te werken en te recreëren. Momenteel wordt bijvoorbeeld gewerkt aan plannen voor het Hofkwartier, Stadswerven, Golf en Wonen, de Spoorzone, Oostpoort en Industriegebied West. Ook het gebruik vanbezoek aan de Binnenstad groeit. Steeds meer mensen bezoeken de stad. Om deze ambities te kunnen realiseren is een goed functionerend verkeer- en vervoersysteem nodig, inclusief de benodigde parkeervoorzieningen. Daarbij is het zoeken naar een juiste balans tussen de vaak tegengestelde belangen van bereikbaarheid en leefbaarheid. De visie en strategie voor het Mobiliteitsplan Dordrecht geven de kaders aan waarbinnen deze belangen tegen elkaar worden afgewogen. Hoofddoelstelling van het Mobiliteitsplan Dordrecht is het verbeteren van de bereikbaarheid en het handhaven van de leefbaarheid.
Inspraak in februari 2005
De visie en strategie Mobiliteitsplan Dordrecht schetst meerdere mogelijkheden en kansen om de bereikbaarheid te verbeteren en de leefbaarheid te handhaven, . Mmaar, hierin worden nog geen keuzes gemaakt. Deze keuzes worden gemaakt aan de hand van een zogeheten beleidsvoornemen, waarover het Naar verwachting neemt het College rond begin 2005 een besluit neemt. over mogelijke oplossingsrichtingen, aan de hand van een zogeheten beleidsvoornemen. Het beleidsvoornemen wordt dan in februari vrijgegeven voor inspraak. Dit wordt gekoppeld aan het consulteren van verschillende belanghebbenden. Na de inspraakperiode worden het beleidsvoornemen en de inspraaknota in juni 2005 voorgelegd aan de Commissie. In het najaar 2005 wordt een globaal uitvoeringsprogramma en een monitoringsprogramma aangeboden aan de commissie. Als alles volgens planning verloopt, worden al deze stukken, die gezamenlijk het Mobiliteitsplan Dordrecht vormen, uiteindelijk in november 2005 behandeld in de gemeenteraad.