NOC*NSF
NOC*NSF: sport bij publieke omroep belangrijk
ARNHEM - Sportkoepel NOC*NSF vindt het van groot belang dat sport één
van de speerpunten van de publieke omroep blijft. "Het zou een ramp
zijn wanneer sport haar prominente plaats bij de publieke omroep
verliest, ook als een deel van het betaald voetbal overgaat naar John
de Mol mag dat niet gebeuren" aldus Theo Fledderus, algemeen directeur
van NOC*NSF.
Nu is gebleken dat de NOS de uitzendrechten van de Nederlandse
Eredivisie vanaf seizoen 2005/2006 verliest aan John de Mol wil
NOC*NSF een signaal afgeven. Sport hoort (ook) op de publieke omroep.
Volgens NOC*NSF is sport op televisie meer dan entertainment,
ontspanning of een middel om commerciële boodschappen bij de consument
onder de aandacht te brengen.
Erica Terpstra, voorzitter NOC*NSF: "Sport op televisie heeft een
positief effect op de kijkers, op de Nederlandse maatschappij. Mensen
willen sport samen beleven; het is een sociale gebeurtenis, het
versterkt de nationale saamhorigheid maar ook de saamhorigheid tussen
autochtonen en allochtonen. Sport op televisie inspireert, draagt bij
aan ontwikkeling van de Nederlandse sportcultuur, laat mensen
kennismaken met sportbeoefening en zet aan tot meer bewegen en een
gezondere maatschappij. Bovendien is sport in Nederland veel en veel
meer dan alleen betaald voetbal".
'Italiaanse situaties'
NOC*NSF heeft er begrip voor dat het Eredivisie voetbal naar John de
Mol gaat. Voor de NOS zijn de door John de Mol betaalde bedragen niet
publiek te verantwoorden. "Waar het om gaat is dat we 'Italiaanse
situaties' vermijden en er dus zorg voor dragen dat de
televisieverslaglegging van de Nederlandse Sport niet geheel in handen
komt van commerciële partijen. Want dan is er kans dat de aandacht
zich beperkt tot alleen commercieel aantrekkelijke sporten zoals
voetbal, darts en formule 1. Tal van andere sporten - met circa 4
miljoen actieve beoefenaars - , jeugdsport en gehandicaptensport
verdienen ook media aandacht" aldus Fledderus. "Sport weet de
Nederlandse bevolking nog te motiveren en te inspireren. Daar moeten
we zuinig op zijn."
NOC*NSF heeft, net als een groot aantal Nederlandse sportbonden en
evenementen, er wel voor gekozen om voor de komende jaren met Studio
Sport een partnership aan te gaan. De kwaliteit van televisiemaken en
de kennis van sport bij de medewerkers van Studio Sport is volgens
NOC*NSF de belangrijkste troef in het gevecht om de aandacht van de
kijker.
(22 december 2004)