Gemeente Dordrecht
---
Binnenhavens Drechtsteden onmisbare knooppunten voor de economie
Carla Franken
Het eindrapport Blue Ports: knooppunten voor de regionale economie is
deze week overhandigd aan de staatssecretaris van Economische Zaken,
Karien van Gennip door de nieuwe voorzitter van de Nederlandse
Vereniging van Binnenhavens, Corien Wortmann.
In de casestudy Drechtsteden zijn de havens van Dordrecht,
Papen-drecht en Zwijndrecht bekeken. Uit dit onderzoek blijkt het
econo-misch belang van de binnenhavens voor de Drechtsteden. Zo zijn
op deze terreinen in totaal bijna 17000 mensen werkzaam zijn in 390
bedrijven. Van de terreinen wordt tussen de 40% en 70% gebruikt als
nat terrein, waarbij de bedrijven gebruik maken van het water voor aan
en afvoer van goederen. De directe toegevoegde waarde van de
economische activiteiten op de haventerreinen in de Drechtsteden
bedraagt 320 miljoen euro.
De binnenhavens in Nederland zijn in totaal goed voor een directe
werkgelegenheid van 66.000 werknemers, een directe toegevoegde waarde
van 5,7 miljard euro en een directe en indirecte achterwaartse
toegevoegde waarde van 8,9 miljard euro. Dat blijkt uit de studie Blue
Ports: knooppunten voor de regionale economie die in opdracht van de
Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) door TNO Inro is
uitgevoerd.
Functie binnenhavens
De NVB wil aandacht vragen voor de essentiële functie die de
binnen-havens hebben in de nationale agro- en bouwlogistiek en als
vesti-gingsplaats voor de voedingsmiddelen- en chemische industrie.
Ook hebben de binnenhavens een overslag- en distributiefunctie voor
bulk- en stukgoederen waaronder consumentengoederen en halffabrikaten
in containers en op pallets. Bovendien zijn de binnenhavens de blue
ports in de regio die een netwerk vormen met de zeehavens voor het
vervoer van goederen van en naar de productielocaties en afzetmarkten.
Casestudie Drechtsteden
Uit de dertien casestudies in de binnenhavens , waaronder de
Drechtsteden, blijkt dat naast ruimtelijke (tekort aan nat terrein,
oprukkende woningbouw) en infrastructurele (bereikbaarheid haven,
capaciteit vaarwegen) vraagstukken, vooral ook economische afwegingen
(kostenefficiëntie, schaal- en productievoordelen, afzetmarkten,
beheer en onderhoud) een rol spelen.
Geluidsruimte
In de Drechtsteden speelt (zoals op veel méér bedrijventerreinen in
Nederland) op dit moment heel specifiek de geluidsproblematiek in de
Dordtse zeehaven. De economische betekenis van de binnenhavens
onderstreept nogmaals het belang van de door de Drechtsteden ge-wenste
herstructurering van de haventerreinen en het aanpakken van de
geluidsproblematiek. De Drechtsteden onderkennen het belang van de
binnenhavens onder andere door voor de herstructurering van de
binnenhavens geld te reserveren vanuit het Mandenmaken.
Het feit dat deze studie door de ministeries van EZ, V&W, VROM en LNV,
de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Zeeland en
Gelderland, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, Knooppunt
Arnhem-Nijmegen, Drechtsteden, diverse gemeenten en Kamers van
Koophandel is medegefinancierd, geeft aan dat behoefte is aan de
issues die spelen bij de ontwikkeling van binnenhavens.
Visie leidt tot versterking
De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens vindt dat een visie van
overheid en bedrijfsleven op de ontwikkeling van binnenhavens in de
regio hard nodig is. Deze visie op binnenhavens kan bijdragen aan
versterking van de economische structuur en werkgelegenheid in de
regio. Een regionale organisatie van binnenhavens (havenschappen)
biedt kansen voor beleidsmatige en financiële kaders voor de regio,
ondersteund door het decentralisatiebeleid van de rijksoverheid. De
NVB zal in het voorjaar van 2005 een aantal regionale bijeenkomsten
organiseren die de binnenhavens op de politieke agenda moeten
plaatsen. In januari 2005 zal tijdens een regionale bijeenkomst het
rapport door de NVB aangeboden worden aan de Drechtsteden.
Drechtsteden (3929 kB)
Eindrapport (7941 kB)
Zie het origineel