Gemeente Dordrecht


---

Binnenhavens Drechtsteden onmisbare knooppunten voor de economie

Carla Franken
Het eindrapport Blue Ports: knooppunten voor de regionale economie is deze week overhandigd aan de staatssecretaris van Economische Zaken, Karien van Gennip door de nieuwe voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, Corien Wortmann.

In de casestudy Drechtsteden zijn de havens van Dordrecht, Papen-drecht en Zwijndrecht bekeken. Uit dit onderzoek blijkt het econo-misch belang van de binnenhavens voor de Drechtsteden. Zo zijn op deze terreinen in totaal bijna 17000 mensen werkzaam zijn in 390 bedrijven. Van de terreinen wordt tussen de 40% en 70% gebruikt als nat terrein, waarbij de bedrijven gebruik maken van het water voor aan en afvoer van goederen. De directe toegevoegde waarde van de economische activiteiten op de haventerreinen in de Drechtsteden bedraagt 320 miljoen euro.

De binnenhavens in Nederland zijn in totaal goed voor een directe werkgelegenheid van 66.000 werknemers, een directe toegevoegde waarde van 5,7 miljard euro en een directe en indirecte achterwaartse toegevoegde waarde van 8,9 miljard euro. Dat blijkt uit de studie Blue Ports: knooppunten voor de regionale economie die in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) door TNO Inro is uitgevoerd.

Functie binnenhavens
De NVB wil aandacht vragen voor de essentiële functie die de binnen-havens hebben in de nationale agro- en bouwlogistiek en als vesti-gingsplaats voor de voedingsmiddelen- en chemische industrie. Ook hebben de binnenhavens een overslag- en distributiefunctie voor bulk- en stukgoederen waaronder consumentengoederen en halffabrikaten in containers en op pallets. Bovendien zijn de binnenhavens de blue ports in de regio die een netwerk vormen met de zeehavens voor het vervoer van goederen van en naar de productielocaties en afzetmarkten.

Casestudie Drechtsteden
Uit de dertien casestudies in de binnenhavens , waaronder de Drechtsteden, blijkt dat naast ruimtelijke (tekort aan nat terrein, oprukkende woningbouw) en infrastructurele (bereikbaarheid haven, capaciteit vaarwegen) vraagstukken, vooral ook economische afwegingen (kostenefficiëntie, schaal- en productievoordelen, afzetmarkten, beheer en onderhoud) een rol spelen.

Geluidsruimte
In de Drechtsteden speelt (zoals op veel méér bedrijventerreinen in Nederland) op dit moment heel specifiek de geluidsproblematiek in de Dordtse zeehaven. De economische betekenis van de binnenhavens onderstreept nogmaals het belang van de door de Drechtsteden ge-wenste herstructurering van de haventerreinen en het aanpakken van de geluidsproblematiek. De Drechtsteden onderkennen het belang van de binnenhavens onder andere door voor de herstructurering van de binnenhavens geld te reserveren vanuit het Mandenmaken.

Het feit dat deze studie door de ministeries van EZ, V&W, VROM en LNV, de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Zeeland en Gelderland, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, Knooppunt Arnhem-Nijmegen, Drechtsteden, diverse gemeenten en Kamers van Koophandel is medegefinancierd, geeft aan dat behoefte is aan de issues die spelen bij de ontwikkeling van binnenhavens.

Visie leidt tot versterking
De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens vindt dat een visie van overheid en bedrijfsleven op de ontwikkeling van binnenhavens in de regio hard nodig is. Deze visie op binnenhavens kan bijdragen aan versterking van de economische structuur en werkgelegenheid in de regio. Een regionale organisatie van binnenhavens (havenschappen) biedt kansen voor beleidsmatige en financiële kaders voor de regio, ondersteund door het decentralisatiebeleid van de rijksoverheid. De NVB zal in het voorjaar van 2005 een aantal regionale bijeenkomsten organiseren die de binnenhavens op de politieke agenda moeten plaatsen. In januari 2005 zal tijdens een regionale bijeenkomst het rapport door de NVB aangeboden worden aan de Drechtsteden.

Drechtsteden (3929 kB)
Eindrapport (7941 kB)
Zie het origineel