Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht ministerraad
22 december 2004
KABINET WIL TRANSPORT GEVAARLIJKE STOFFEN REGULEREN
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van Geel van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer ingestemd met maatregelen die het transport van LPG en ammoniak
beperken en veiliger maken. Het spoorvervoer van deze stoffen door de binnensteden wordt
verminderd en het transport over water moet veiliger.
Uit het kabinetsstandpunt Integrale Ketenstudies blijkt dat het kabinet bij voorkeur de Betuwelijn wil
gebruiken voor het transport van gevaarlijke stoffen, zodat stedelijke gebieden in de Brabantroute
worden ontzien. Daarnaast wil het kabinet veel spoorvervoer verplaatsen naar veiliger transport via het
water.
De mogelijkheden zijn onderzocht in de `ketenstudies', waarbij voor chloor, ammoniak en LPG de hele
`keten' van productie tot verwerking is bekeken op veiligheid. Deze studie heeft aanbevelingen
opgeleverd om de productie, het transport en de opslag van deze gevaarlijke stoffen in Nederland
veiliger te maken.
Ketenstudies zijn bedoeld om op een grondige manier te onderzoeken welke veiligheidsknelpunten er
zijn bij de productie, de opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen en hoe deze met elkaar
samenhangen. Ammoniak, chloor en LPG zijn de gevaarlijkste stoffen die in grote hoeveelheden
vervoerd en gebruikt worden.
LPG
Er wordt naar gestreefd LPG uit Vlissingen zoveel mogelijk te vervoeren via de binnenvaart. Het
restant van het doorgaande vervoer naar Duitsland zal vanaf 2007 verlopen via de Betuweroute.
Hierdoor neemt het LPG-vervoer door de steden in Brabant fors af. LPG-tankwagens moeten worden
voorzien van een hittewerende coating en ook LPG tankstations moeten voor 2010 aan strengere
veiligheidseisen voldoen.
Ammoniak
Van structurele ammoniaktransporten moet worden bekeken of deze vervoersstromen niet gestopt
kunnen worden door de productielocatie en verwerkingslocatie bij elkaar te brengen. Daarnaast kan de
binnenvaart transporten overnemen van het spoor, zodat het vervoer via aanvaringsbestendige tankers
kan plaatsvinden. Het kabinet zal bezien op welke manier het spoortransport van ammoniak tussen
Geleen en IJmuiden kan worden beëindigd.
Chloor
De veiligheidsrisico's voor chloor zijn eerder dit jaar aanzienlijk gereduceerd, nadat de Europese
Commissie goedkeuring gaf aan een overeenkomst tussen Akzo Nobel en de Nederlandse Staat om de
productie van chloor te verplaatsen naar de fabriek waar het uiteindelijk wordt verwerkt, zodat
transport grotendeels overbodig wordt. Voor chloor zijn daarom geen aanvullende
veiligheidsmaatregelen nodig.
Knelpunt
Dordrecht blijft een knelpunt doordat ook in de toekomst grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen
vanuit het Zuiden en Vlissingen via de Drechtsteden naar de Betuwelijn moeten worden vervoerd. Het
kabinet wijst erop dat voor Dordrecht aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn, en zal die ook
onderzoeken.
RVD, 22.12.2004
Ministerie van Algemene Zaken