Ingezonden persbericht

Persbericht

INDUSTRIEBELEID REGERING MIST NOODZAKELIJKE FACTOR MARKETING

Den Haag/Soest, 22 december 2004 - Vandaag is door het bestuur van de Stichting Techniek en Marketing (STEM) tijdens een openbare discussiebijeenkomst een oproep gedaan de concurrentiepositie van de Nederlandse Industrie te versterken door veel meer aandacht te geven aan marketing en verkoop. Het huidige industriebeleid legt zich toe op technische innovaties en flexibilisering van de arbeidskosten, maar vergeet de marketing en verkoop.

"Technische innovaties alleen zijn onvoldoende. Zij moeten hun oorsprong hebben in de markt en alle marketingaspecten bevatten (verkoop, prijsstelling, marktonderzoek promotie etc.). Voor een succesvolle innovatie is een betere aansluiting bij huidige en toekomstige klantenwensen een voorwaarde", aldus Bernard Fortuyn, oud CEO van Hoek Loos en voorzitter van de Stichting Techniek en Marketing. "Technische innovatie garandeert niet dat er producten komen waarop iedereen zit te wachten. De producten of diensten moeten beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de markt. Maar het moet ook aan de man worden gebracht", stelde Jan Dopper, bestuurslid van de STEM en lid van de Raad van bestuur bij DSM. Marketing is goed georganiseerd bij bedrijven in consumenten producten, maar kan en moet nog veel beter bij industriële producten en diensten.

Onlangs publiceerde de STEM het onderzoek 'Waardecreatie en innovatie in de industrie', uitgevoerd door prof. dr. P. Matthyssens (hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam). In dit onderzoek werden 800 managers van industriële bedrijven ondervraagd over de marketingfunctie in hun bedrijf. In het onderzoek wordt met name aangetoond dat doorbreken van gebruiken en tradities in het eigen denken en een sterke focus op het creëren van klantenwaarde een belangrijke voorwaarde is om tot succesvolle afzet van innovaties te komen.

Marketing is bij veel industriële MKB bedrijven en technostarters onvoldoende ontwikkeld en nauwelijks is bekend hoe een effectief marketingbeleid de omzet en winst kan doen stijgen. De STEM stelt in een reactie op de Industriebrief van het kabinet drie actie punten voor:
- verplichte aandacht op technische opleidingen bij HBO en universiteiten voor industriële marketing en ondernemerschap
- introductie van marketing bij technische (MKB) ondernemingen en onderzoeksinstituten samen met branche organisaties
- bij technische subsidies voor product of technologie ontwikkeling moet een marketingplan of -visie als voorwaarde worden gesteld

Over STEM
Het kennisinstituut Stichting Techniek en Marketing (STEM) is gevestigd in Soest en is gespecialiseerd in marketing voor technische bedrijven. Doelstelling van al deze activiteiten is het bevorderen en ontwikkelen van het kennisgebied industriële marketing voor technische ondernemingen. Alleen door een juiste afstemming van vakspecialistische, technische en de marketing disciplines ontstaat een effectief marketingbeleid. De kennis van STEM kan worden aangewend voor de ontwikkeling en implementatie van een marktgericht commercieel beleid bij Nederlandse bedrijven. STEM voert hiervoor onderzoek uit naar actuele methoden en technieken om industriële marketing in het bedrijfsleven en bij technische onderzoeksinstituten een bijdrage te laten geven aan de groei en winstgevendheid... Meer informatie: www.stemsite.nl.