Drie miljoen euro voor spoorlijn Maastricht - Lanaken
De stuurgroep van het Interreg-programma Benelux Middengebied heeft
het licht op groen gezet voor de reactivering van de spoorlijn
Maastricht Lanaken. Het project krijgt drie miljoen euro Europese
subsidie.
Het project Modal-shift door Revitalisering (spoorlijn
Lanaken-Maastricht) zal het in onbruik geraakte stuk spoorlijn tussen
Maastricht en Lanaken reactiveren. Hierdoor wordt grensoverschrijdend
goederenvervoer mogelijk gemaakt. Uit een studie van de Gewestelijke
Ontwikkelingsmaatschappij Limburg blijkt dat de potentiële
goederenstroom in het gebied van de spoorlijn Maastricht-Lanaken
bestaat uit 9.000.000 ton bulkgoederen voor voornamelijk de
Zuid-Europese markt en 25.000 containers met bestemming Duitsland en
de Benelux. Verder onderzoek heeft eveneens aangetoond dat het
aanbieden van vervoer per spoor in de regio Lanaken-Maastricht leidt
tot een vermindering met 300 vrachtwagenbewegingen per dag. Dit
betekent dat op het moment van voltooiing van dit project ongeveer
500.000 ton op jaarbasis via het spoor in plaats van over de weg kan
worden vervoerd. Bovendien zorgt de daling van het vrachtwagenvervoer
voor een verbetering van het milieu.
Mat Vestjens, gedeputeerde voor Verkeer en Vervoer, reageert verheugd
op de Europese bijdrage. "Investeren in infrastructuur is belangrijk
voor de regionale economie en werkgelegenheid. Een goede
infrastructuur is de basis voor de ontwikkeling van een regio. Het
gaat er daarbij niet om of de investering in Nederland of in België
plaatsvindt, het gaat om de regio!"
Eind 2006 is de revitalisering achter de rug, wat betekent dat medio
2007 de eerste treinen kunnen gaan rijden. Aan Nederlandse zijde zal
voor die tijd de oversteek Bosscherweg en de bediening van de
Spoorbrug in Maastricht worden aangepast. Prorail onderzoekt momenteel
de staat van onderhoud op het Nederlands deel. Naar verwachting is dit
onderzoek in april gereed. Aan Belgische zijde wordt naast de bouw van
twee overslagstations ook een bijbehorende rangeerbundel langs het
Albert-I-kanaal gerealiseerd. Deze rangeerbundel bestaat uit de aanleg
van vier sporen van elk 400 meter lengte. In 2007 zullen er dagelijks
maximaal twintig goederentreinen tussen Maastricht en Lanaken rijden.
De totale kosten van het revitaliseren van het spoor zijn geraamd op
14 miljoen euro. Naast de Provincie Limburg (2,6 miljoen euro)
participeren Prorail (3 miljoen euro + uitvoering), NMBS (uitvoering),
gemeente Lanaken (0,6 miljoen euro), Vlaams Gewest (3,7miljoen euro ),
ministerie van Economische Zaken (1 miljoen euro), Rijkswaterstaat
Directie-Limburg, gemeente Maastricht, Gewestelijke
Ontwikkelingsmaatschappij Limburg en dus Interreg-programma Benelux
Middengebied (3 miljoen euro).
22-12-2004 13:32