STAP
Tv-reclame zet jongeren aan tot alcoholgebruik
Onderzoek Universiteit Twente: na het zien van alcoholreclame zijn
jongeren van plan meer te drinken.
Jongeren die alcoholreclame zien hebben direct daarna meer zin in
alcoholhoudende drank. Zij hebben het voornemen het komend weekend
meer alcohol te drinken dan jongeren die alleen frisdrankreclame zien.
Jongeren gaan na het zien van alcoholreclame ook positiever denken
over alcohol.
Dit blijkt uit een experiment met ruim 200 HAVO-VWO scholieren. Het
experiment is uitgevoerd door de opleiding Toegepaste
Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente, in opdracht van
STAP (Stichting Alcoholpreventie). De effecten van alcoholreclame op
lange termijn zijn niet onderzocht.
Reclame beïnvloedt opvattingen over alcoholgebruik
Jongeren die alcoholreclame hebben gezien vinden alcohol drinken
gezelliger, socialer of meer ontspannend dan jongeren die alleen
frisdrankreclames hebben gezien. Ook geven ze aan meer alcohol te
willen drinken in het komende weekend.
In het experiment keken jongeren in groepsverband naar een videoband
met een reclameblok, een televisieserie en nog een reclameblok. In
totaal werden aan 229 jongeren van 12 t/m 18 jaar twaalf
reclameblokken getoond met zes alcoholreclames of zes
frisdrankreclames. De overige zes reclames waren bij beide banden
hetzelfde. Na het zien van de band vulden de jongeren een uitgebreide
lijst in met vragen over hun houding ten opzichte van alcohol en hun
voornemen om te drinken.
Reclamespots van bekende merken
Het Twentse onderzoek vond plaats op een middelbare school in
Overijssel. Het is uitgevoerd in oktober 2004 bij vier identieke
HAVO-VWO brugklassen en bij zes HAVO-5 klassen. De alcoholreclames die
aan de experimentele groep getoond werden waren van Smirnoff Red,
Martini, Hertog Jan, Grolsch, Bacardi en Eristoff Still. De andere
groep zag frisdrankreclames van Fanta Orange, Spa Reine, Appelsientje,
Pepsi, Dubbel Fris en Spa Clear. De reclameblokken werden opgevuld met
reclames van Vodafone, Wella, Cannon, FBTO, Mc Donalds en Hertog
ijs.
Jongeren gemakkelijk beïnvloedbaar door reclame
Het nieuwe Twentse onderzoek bevestigt de uitkomsten van eerder
uitgevoerde buitenlandse studies (Spiertz, 2004). Uit internationaal
onderzoek blijkt dat alcoholreclame jongeren gemakkelijk kan
beïnvloeden. Zij worden in grote hoeveelheid aan alcoholreclame
blootgesteld. Bekend is dat jongeren door reclame al op jonge leeftijd
een voorkeur voor merken en producten opbouwen. Daarbij komt dat de
bestedingsruimte van jongeren de laatste jaren flink toegenomen is en
dat jongeren meer invloed gekregen hebben op het bestedingspatroon van
hun ouders.
Vervolg op onderzoek Goede Tijden Slechte Tijden
Naast de effecten van alcoholreclame is in de Twentse studie ook
onderzocht wat bij jongeren de effecten zijn van het zien van een
overdaad aan natte beelden (veel scènes met alcohol) uit de soap Goede
Tijden Slechte Tijden. STAP publiceerde onlangs een onderzoek (van
Hoof, 2004) waaruit bleek dat alcoholgebruik dominant aanwezig is in
deze populaire Nederlandse soap.
Uit de nieuwste studie blijkt dat het kijken naar alcoholgebruik in
GTST onder jongeren ook tot gevolg kan hebben dat zij een negatiever
beeld van alcohol krijgen en de intentie hebben juist minder te willen
drinken. Vooral als de veel-drinkende karakters niet populair zijn kan
GTST, volgens de onderzoeker, ontmoedigend werken ten aanzien van
alcoholgebruik.
STAP, 22 december 2004
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
Bronnen:
1. Hoof, J.J. van (2004). What you see is what you drink? Priming als
gedragsbeïnvloeding. Onderzoek naar de invloed van visuele
alcohol-priming op determinanten van gedrag. Enschede: Universiteit
Twente.
2. Hoof, J.J., van (2004). There is alcohol in my soap! De soapster
als drinkend voorbeeld. Een inhoudsanalyse naar de rol van alcohol in
een populaire soapserie. Enschede: Universiteit Twente.
3. Spiertz, L.M.G. (2004). Alcoholreclame en jongeren. Een
inventarisatie van
wetenschappelijke literatuur uit de jaren 1999-2004 over de effecten
van alcoholreclame
op jongeren. Utrecht/Nijmegen: STAP/Katholieke Universiteit
Nijmegen.
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
22 dec 04 11:03