http://www.evo.nl
PERSBERICHT
22 december 2004
ALGEMENE MIDDELEN NIET ONTZIEN BIJ AANPAK FILEPROBLEMATIEK
De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie aangenomen waarmee zij het kabinet
verplicht deze kabinetsperiode nog een kilometerheffing in te voeren. EVO
stelt dat het instellen van deze vorm van belastingen de=20
mobiliteitsproblemen niet oplost. Het kabinet kan de algemene middelen=20
niet langer ontzien bij de aanpak van dit urgente probleem.=20
Mobiliteit heeft meer dan dertig jaar de welvaartsstaat gesubsidieerd. Om
de toenemende economische schade als gevolg van files te beperken moet het
kabinet nu kiezen voor investeringen in de infrastructuur. In toenemende
mate hebben de files een negatieve impact op onze welvaart. Daarmee is het
aanpakken van de fileproblematiek een nationaal belang. De lasten voor de
aanpak daarvan moeten gelijkelijk worden verdeeld. Dat betekent volgens=20
EVO een solidariteitsheffing door bijvoorbeeld een tijdelijke verhoging=20
van de BTW.=20
Een kilometerheffing kan zorgen voor een deel van de financiering van=20
investeringen in infrastructuur. Maar voor een succesvolle aanpak van het
fileprobleem schieten die inkomsten tekort.
De files worden met de dag langer, maar de daadwerkelijke aanpak van=20
knelpunten schuift het kabinet steeds maar voor zich uit. Dit gebrek aan
initiatief remt de economische groei. Bereikbaarheid is daarmee een belang
van de gehele samenleving. De invoering van een kilometerheffing alleen=20
lost onze files niet op. Samen met investeren in nieuwe wegen wel.=20
Daarbij hoeft het plan voor een kilometerheffing niet de prullenbak in.=20
Over vijf jaar is een systeem beschikbaar dat minder kost in de invoering
en handhaving. De tussenliggende tijd moeten we gebruiken om de voor=20
iedereen bekende knelpunten op te lossen. En dat is geen pleidooi voor=20
overal meer asfalt, maar voor het verminderen van de verkeersdruk door=20
daar te investeren waar het effect het grootste is: bij de knelpunten=20
zoals die ieder half jaar in kaart worden gebracht door EVO en TLN in de
Economische Wegwijzer.=20
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met EVO, Mark Jansen,=20
telefoon: (079) 346 73 73 of (06) 21 642 444.
EVO is de toonaangevende belangenbehartiger van 30.000 verladers,=20
ontvangers en eigen vervoerders in handel, bouw, industrie, agrarische=20
sector en zakelijke dienstverlening. Gericht op continu=EFteit en=20
rendementsverbetering door het bevorderen van bereikbaarheid, doelmatig=20
beheer van goederenstromen en bedrijfsverkeer van personen.
----=_NextPart_ST_10_37_13_Wednesday_December_22_2004_28857
Content-Type: text/html; charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
PERSBERICHT
22 december 2004
ALGEMENE MIDDELEN NIET ONTZIEN BIJ AAN=
PAK FILEPROBLEMATIEK
De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie a=
angenomen waarmee zij het kabinet verplicht deze kabinetsperiode nog een ki=
lometerheffing in te voeren. EVO stelt dat het instellen van deze vorm van =
belastingen de mobiliteitsproblemen niet oplost. Het kabinet kan de algemen=
e middelen niet langer ontzien bij de aanpak van dit urgente probleem. =
nt>
Mobiliteit heeft meer dan dertig jaar de =
welvaartsstaat gesubsidieerd. Om de toenemende economische schade als gevol=
g van files te beperken moet het kabinet nu kiezen voor investeringen in de=
infrastructuur. In toenemende mate hebben de files een negatieve impact op=
onze welvaart. Daarmee is het aanpakken van de fileproblematiek een nation=
aal belang. De lasten voor de aanpak daarvan moeten gelijkelijk worden verd=
eeld. Dat betekent volgens EVO een solidariteitsheffing door bijvoorbeeld e=
en tijdelijke verhoging van de BTW.
Een kilometerheffing kan zorgen voor een =
deel van de financiering van investeringen in infrastructuur. Maar voor een=
succesvolle aanpak van het fileprobleem schieten die inkomsten tekort.=
nt>
De files worden met de dag langer, maar d=
e daadwerkelijke aanpak van knelpunten schuift het kabinet steeds maar voor=
zich uit. Dit gebrek aan initiatief remt de economische groei. Bereikbaarh=
eid is daarmee een belang van de gehele samenleving. De invoering van een k=
ilometerheffing alleen lost onze files niet op. Samen met investeren in nie=
uwe wegen wel.
Daarbij hoeft het plan voor een kilometer=
heffing niet de prullenbak in. Over vijf jaar is een systeem beschikbaar da=
t minder kost in de invoering en handhaving. De tussenliggende tijd moeten =
we gebruiken om de voor iedereen bekende knelpunten op te lossen. En dat is=
geen pleidooi voor overal meer asfalt, maar voor het verminderen van de ve=
rkeersdruk door daar te investeren waar het effect het grootste is: bij de =
knelpunten zoals die ieder half jaar in kaart worden gebracht door EVO en T=
LN in de Economische Wegwijzer.