Gemeente Zwolle

Zwolle eerste gemeente met digitaal bedrijvenloket

Ondernemers ervaren wet & regelgeving als een belangrijk knelpunt bij het ondernemen. Om het ondernemers en overheidsinstanties gemakkelijker te maken, heeft het Ministerie van Economische Zaken daarom het initiatief genomen tot een digitaal bedrijvenloket. Doel is om in de komende jaren het aantal telefonische verzoeken om informatie terug te dringen, de rijen voor de fysieke loketten korter te maken, keuzes voor de verkeerde instantie te voorkomen en gerichte dienstverlening mogelijk te maken.

De ontwikkeling en uitvoering zijn in handen van de Vereniging Kamers van Koophandel. Kamer van Koophandel en Belastingdienst zijn de eersten die het digitale loket van informatie voorzien. De gemeente Zwolle is de eerste gemeente in Nederland die dit jaar nog een deel van de (verwachte) 150 vragen van ondernemers (en de daarbij behorende antwoorden) ten aanzien van de locale wet- en regelgeving op het landelijke digitale bedrijvenloket heeft gezet. Het bedrijvenloket wordt daarmee vollediger in de dienstverlening aan ondernemers.

Het Bedrijvenloket is een virtueel loket op het internet waar de ondernemer al zijn vragen over wet- en regelgeving kan stellen. Hij krijgt hier een duidelijk antwoord van betrokken overheidsorganisaties. Het loket is toegankelijk via de websites van deelnemende organisaties en dus makkelijk te vinden voor de ondernemer.

Groeimodel
Het bedrijvenloket moet gezien worden als een groeimodel. Op dit moment is het bedrijvenloket gevuld met gegevens over de landelijke wet en regelgeving, afkomstig van de belastingdienst en kamer van koophandel. Het is de bedoeling dat vanaf 2005 naast de gemeenten ook andere overheidsinstanties zoals het CBS, UWV, Senter/Novem gaan participeren in het digitale bedrijvenloket.
Uiteindelijk moeten via het bedrijvenloket ook transacties gepleegd kunnen worden.

Het bedrijvenloket geeft ondernemers de mogelijkheid via een virtueel loket vele overheden en instellingen te bereiken voor informatie en/of transacties. Naar verwachting zal het bedrijvenloket met name lasten verlagen doordat ondernemers minder kosten hoeven te maken bij de communicatie met verschillende overheden.

Ondernemers zullen namelijk profiteren van het bedrijvenloket door: minder tijdsbesteding aan het uitzoeken van wet en regelgeving door one stop shoppping
minder reiskosten bij bezoeken van verschillende instanties efficiëntere indeling van de tijd omdat de ondernemer niet meer afhankelijk is van openingstijden van overheden meer inzicht in de taken en rollen van diverse overheden klantgerichte aanpak door vraaggestuurde zoekfunctionaliteit vollediger informatievoorziening door de geïntegreerde zoekmachine snellere afwikkeling van transacties (op termijn)

Participatie in het bedrijvenloket zorgt voor een hogere dienstverlening tegen lagere kosten. Dit heeft een positief effect op het imago van de gemeente.
Het landelijke loket is te vinden via www.bedrijvenloket.nl.


---