Zwolle eerste gemeente met digitaal bedrijvenloket
Ondernemers ervaren wet & regelgeving als een belangrijk knelpunt bij het
ondernemen. Om het ondernemers en overheidsinstanties gemakkelijker te
maken, heeft het Ministerie van Economische Zaken daarom het initiatief
genomen tot een digitaal bedrijvenloket. Doel is om in de komende jaren het
aantal telefonische verzoeken om informatie terug te dringen, de rijen voor
de fysieke loketten korter te maken, keuzes voor de verkeerde instantie te
voorkomen en gerichte dienstverlening mogelijk te maken.
De ontwikkeling en uitvoering zijn in handen van de Vereniging Kamers van
Koophandel. Kamer van Koophandel en Belastingdienst zijn de eersten die het
digitale loket van informatie voorzien. De gemeente Zwolle is de eerste
gemeente in Nederland die dit jaar nog een deel van de (verwachte) 150
vragen van ondernemers (en de daarbij behorende antwoorden) ten aanzien van
de locale wet- en regelgeving op het landelijke digitale bedrijvenloket
heeft gezet. Het bedrijvenloket wordt daarmee vollediger in de
dienstverlening aan ondernemers.
Het Bedrijvenloket is een virtueel loket op het internet waar de ondernemer
al zijn vragen over wet- en regelgeving kan stellen. Hij krijgt hier een
duidelijk antwoord van betrokken overheidsorganisaties. Het loket is
toegankelijk via de websites van deelnemende organisaties en dus makkelijk
te vinden voor de ondernemer.
Groeimodel
Het bedrijvenloket moet gezien worden als een groeimodel. Op dit moment is
het bedrijvenloket gevuld met gegevens over de landelijke wet en
regelgeving, afkomstig van de belastingdienst en kamer van koophandel.
Het is de bedoeling dat vanaf 2005 naast de gemeenten ook andere
overheidsinstanties zoals het CBS, UWV, Senter/Novem gaan participeren in
het digitale bedrijvenloket.
Uiteindelijk moeten via het bedrijvenloket ook transacties gepleegd kunnen
worden.
Het bedrijvenloket geeft ondernemers de mogelijkheid via een virtueel loket
vele overheden en instellingen te bereiken voor informatie en/of
transacties. Naar verwachting zal het bedrijvenloket met name lasten
verlagen doordat ondernemers minder kosten hoeven te maken bij de
communicatie met verschillende overheden.
Ondernemers zullen namelijk profiteren van het bedrijvenloket door:
minder tijdsbesteding aan het uitzoeken van wet en regelgeving door one
stop shoppping
minder reiskosten bij bezoeken van verschillende instanties
efficiëntere indeling van de tijd omdat de ondernemer niet meer
afhankelijk is van openingstijden van overheden
meer inzicht in de taken en rollen van diverse overheden
klantgerichte aanpak door vraaggestuurde zoekfunctionaliteit
vollediger informatievoorziening door de geïntegreerde zoekmachine
snellere afwikkeling van transacties (op termijn)
Participatie in het bedrijvenloket zorgt voor een hogere dienstverlening
tegen lagere kosten. Dit heeft een positief effect op het imago van de
gemeente.
Het landelijke loket is te vinden via www.bedrijvenloket.nl.
---
Gemeente Zwolle