Nederlandse Politiebond


Kerstmis 2004: NPB weer op eigen benen!

Gepubliceerd: maandag 20 december 2004.

foto: Jan Willem van de Pol

De afgelopen vijf jaar heeft de Nederlandse Politiebond op het gebied van logistiek en personeel nauw samengewerkt met ABVA- KABO FNV. Vanaf woensdag 22 december 2004 komt daar verandering in: vanaf die dag heeft de NPB weer een eigen werkorga- nisatie met 30 eigen medewerkers en een eigen hoofdkantoor in Woerden.

Een terugkeer naar de situatie van voor 1 februari 2000: tot aan die datum heeft de NPB decennialang een eigen werkorganisatie gehad in Amsterdam. Hoewel er veel is gedaan om alles op tijd klaar te hebben, lopen we hier en daar toch nog tegen hindernissen op. Zo heeft KPN een deel van zijn geautomatiseerde afhandeling van telefoonverbindingen gewijzigd. Een slordige 80.000 aanvragen voor een telefoonverbinding zijn daardoor in de versukkeling geraakt. Dat heeft ertoe geleid dat ons nieuwe algemene telefoon- nummer later dan 22 december operationeel zal zijn.

In eerste instantie is de NPB in Woerden dan ook telefonisch te bereiken via de volgende twee tijdelijke noodnummers: 0348-498923 en 0348-498578. Ons tijdelijke faxnummer is 0348-487051.

Per e-mail kun je ons het makkelijkst bereiken via info@politiebond.nl. Je kunt ook mailen via de CONTACT-button op de NPB-website; dan kun je je mail heel gericht sturen aan een onderdeel of persoon binnen de werkorganisatie.

Routekaartje
Ons nieuwe kantoorpand aan de Steinhagenseweg 2d ligt in de wijk Polanen, 150 meter ten zuiden van de spoor- lijn en 750 meter ten oosten van het station. Kijk voor een duidelijk beeld op het routekaartje onder de knop DOWNLOADS op de homepage of onder de knop DOCUMENTEN op uw afdelingspagina!

Voorgeschiedenis
In 2000 heeft de NPB zijn werkorganisatie laten samenvloeien met die van ABVAKABO FNV. Dat wil zeggen: de toenmalige NPB-medewerkers traden in dienst van ABVAKABO FNV en gingen hun werk voor de NPB doen vanuit en als onderdeel van de werkorga- nisatie van deze veel grotere vakbond. Een financieel aantrekkelijke stap voor de NPB, met name door de vele schaalvoordelen die gerealiseerd konden worden (gezamenlijke huisvesting, ledenadministratie, logistieke aankopen et cetera). Uiteraard moest de NPB een bepaald deel van de kosten van de ABVAKABO-werkorganisatie voor zijn rekening gaan nemen, maar per saldo was het financiële vooruitzicht voor de NPB zonder meer gunstig. Ook de versmelting van de twee 'werkculturen' leek geen problemen te hoeven opleveren: tussen de NPB en ABVAKABO FNV bestonden in die tijd geen noemenswaar- dige verschillen van inzicht wat betreft de belangenbehartiging van en de communicatie met de achterban.

Beter ten halve gekeerd
Na een jaar of twee veranderde AKF zijn beleid en liepen de kosten voor de NPB sterk op. Deze onverwachte ontwikkelingen zorgden ervoor dat het NPB-hoofdbestuur zich ging afvragen of we er niet beter aan deden de werkorganisaties maar weer te ont- vlechten. Geen eenvoudige beslissing! Het zou een enorme investering van tijd en geld met zich meebrengen om weer overtuigend op eigen benen te gaan staan. De NPB zou weer werkgever moeten worden van ongeveer dertig personeelsleden, een eigen ledenadministratie gaan voeren, een eigen communicatiestructuur opzetten, zelf zijn huisvesting regelen et cetera. Na rijp beraad besloten het hoofdbestuur en de bondsraad vorig jaar toch de samenwerking met ABVAKABO FNV op te zeggen en te gaan bouwen aan een nieuwe, geheel autonome werkorganisatie, enkel en alleen gericht op de collectieve en individuele belangenbehartiging van de NPB-leden.

Steinhagenseweg 2d
Er is de afgelopen tien maanden hard gewerkt om in december 2004 alles klaar te hebben. Uit de werkorganisatie van AKF/NPB hebben we 30 enthousiaste collega's geselecteerd. Daarnaast is een geschikt kantoorpand gezocht. Dat wil zeggen: een kantoorpand dat voldoet aan onze wensen op het gebied van uitstraling, mogelijkheden voor moderne werkmethoden, vergaderfaciliteiten, parkeergelegenheid, nabijheid van een NS-station en gunstige huurvoorwaarden. Het gebouw Arcade aan de Steinhagense- weg in Woerden bleek ons de juiste combinatie van kwaliteiten te kunnen bieden. De helft van het pand wordt bezet door de regiodirectie van de Rabobank. Van de andere helft wordt sinds 1 oktober 2004 driekwart gehuurd door de NPB, de AFMP en de Marver: drie FNV-bonden op het terrein van nationale en internationale veiligheid.

AFMP en Marver
De Algemene Federatie van Militair Personeel en de Marechaussee Vereniging hadden tot voor kort een gezamenlijk kantoorpand in het centrum van Amersfoort, vlakbij het station. De inrichting van dat pand bood echter onvoldoende mogelijkheden om de ge- bruikerswensen van beide organisaties naar tevredenheid te kunnen vervullen. Ze wa- ren dan ook op zoek naar een nieuwe locatie, toen ze hoorden van ons besluit om de samenwerking met ABVAKABO FNV op te zeggen. Een oriënterend gesprek leidde tot de vaststelling dat het streven naar een onderlinge benutting van elkaars kennis en slag- kracht een goede zaak zou zijn in het belang van onze leden. Een van de mogelijke manieren om deze kruisbestuiving te operationaliseren was het zoeken naar een geza- menlijke vestigingslocatie. Dat is dus het Arcade-gebouw aan de Steinhagenseweg geworden, met de AFMP en de Marver op 2c en de NPB op 2d.

Latrelatie
Voorlopig wordt het 'hokken', een soort living apart together-relatie. Op de eerste ver- dieping zitten de AFMP en de Marver; op de tweede verdieping zitten wij en op de derde verdieping bevinden zich een gezamenlijke 'rest-room' en vier vergaderzalen. Vergade- ringen van 10 tot 70 personen behoren tot de mogelijkheden. Door de derde verdieping samen te huren en de lasten te delen, ontstaat voor elk van de organisaties een behoor- lijke besparing op de vergader- en scholingskosten. Daarnaast worden ook op andere punten voordelen geboekt die al dan niet in euro's zijn uit te drukken. De werkorgani- saties zijn duidelijk gescheiden, maar in geval van nood kan zoals gezegd een beroep worden gedaan op elkaars know-how en daadkracht. Inhoudelijk kunnen de drie 'veiligheidsbonden' het namelijk goed met elkaar vinden.

Voor alle duidelijkheid: aan samenvoeging van de werkorganisaties wordt vooralsnog niet gedacht. Eerst maar weer eens zorgen dat de NPB-leden, net als vóór 1 januari 2000, voluit te tevreden zijn over de eigen NPB-werkorganisatie.

Tweede verdieping
De NPB is dus te vinden op de tweede verdieping, in een soort kantoortuin met in het midden twee met glas 'ommuurde' ruimten waarin medewerkers zich kunnen terug- trekken om even met iemand te praten of gewoon in alle rust te werken. Geen gangen dus, want dat zijn nutteloze en kostbare vierkante meters. Er zijn dus ook geen deuren in het kantoor. Toch is het zo opgezet dat je geconcentreerd kunt werken.

Betere benaderbaarheid
De verhuizing naar een eigen kantoorpand in Woerden zal om te beginnen leiden tot een door veel (kader)leden vurig gewenste verbetering in de benaderbaarheid van de NPB. Ingegeven door de noodzaak tot bezuinigen stelde ABVAKABO FNV een jaar geleden een betaalnummer in als enige toegang tot de werkorganisatie. Dat was de NPB een doorn in het oog en in de nieuwe NPB-werkorganisatie zal daarvan dan ook geen sprake (meer) zijn. Vanaf 22 december 2004 is de NPB weer gewoon te bereiken via een nor- maal telefoonnummer. Bellende leden krijgen niet meer te maken met lange wachtrijen, maar worden onmiddellijk doorverbonden met iemand met verstand van zaken die ze kan helpen. Vanaf 22 december voeren we ook weer zelf onze ledenadministratie en financiële administratie; ook dat zal ongetwijfeld een eind maken aan een hoop door bureaucratische factoren in de hand gewerkte 'communicatiestoornissen'.

Terug naar een zo effectief mogelijke belangenbehartiging van de NPB-leden: dat is het doel van de nieuw opgerichte werkorganisatie en de verhuizing naar Woerden. We zijn ervan overtuigd dat de NPB-leden er beter van zullen worden en dat is uiteindelijk waar het voor ons om draait. Daar doen we het allemaal voor. En dan niet omdat we onze leden zien als onze 'klanten'. Klanten zijn vaak vluchtige commerciële relaties, met wie je als organisatie geen echte band hebt. Vakbondsleden hebben iets extra's. Zij vormen de bond. Zij zijn de 'eigenaar' van de bond. Zij bepalen het beleid. Als puntje bij paaltje komt, zijn zij de baas.

Het NPB-bestuur hoopt dan ook van harte dat de NPB-leden net zo enthou- siast zullen worden over deze ingrijpende operatie en de te verwachten positieve gevolgen daarvan als het bestuur zelf. Laat het ons vooral weten!

Overname van deze informatie is toegestaan mits met bronvermelding. © 20 12 2004 NPB