MENZIS
Menzis 63 duizend verzekerden starten met e-mailconsult
Deze week kunnen 63 duizend Menzis-verzekerden van de zorgverzekeraars
Amicon en Geové een e-mailconsult volgen met hun eigen huisarts. Via
de website van dokterdokter.nl kunnen deze mensen 24 uur per dag bij
hun eigen huisarts terecht met medische vragen. Gedurende enkele
maanden ervaren deze verzekerden de voordelen van het
e-mailconsult:
binnen 24 uur een persoonlijk medisch advies;
waarneming is gewaarborgd bij afwezigheid van de eigen huisarts;
privacy en vertouwelijkheid zijn dankzij een beveiligd systeem. De
huisartsen die deze e-mailconsulten geven hoeven hiervoor géén eigen
website te bouwen. Zij maken gebruik van de functionaliteit en
techniek van dokterdokter.nl. Door de koppeling met het HIS en een
uitgebreid kennissysteem op basis van NHG-standaarden, is kwaliteit
gegarandeerd.
Vergoeding als eerste in Nederland
Menzis gaat deze e-mailconsulten als eerste zorgverzekeraar in
Nederland vergoeden. Zij loopt hiermee vooruit op een wetswijziging
die het vanaf 1 januari 2005 mogelijk maakt voor huisartsen om
e-mailconsulten in rekening te brengen. Menzis en dokterdokter.nl
spelen hiermee in op een groeiende vraag naar laagdrempelige
huisartszorg, die direct beschikbaar is.
Huisarts enthousiast
Ook huisartsen zijn enthousiast. Het systeem stelt huisartsen in staat
om aanzienlijk gemakkelijker antwoord te kunnen geven op de
binnengekomen vragen. 'Dat komt doordat de gegevens uit het Digitaal
Consult worden meegezonden in het E-mailconsult. Ik krijg hierdoor een
gerichter beeld van de vraag of klacht en kan sneller een diagnose
stellen,' aldus huisarts G. A. Lochorn, Hoogezand. 'Veel patiënten
komen op spreekuur omdat ze vragen hebben over een behandeling of
bezorgd zijn over bepaalde klachten of ziekten. Deze vragen zijn goed
te beantwoorden via het e-mailconsult. Als patiënten hier veel gebruik
van gaan maken, kan ik tijdens het spreekuur weer méér aandacht geven
aan patiënten met ernstige klachten.'
Omdat de declaratie-afhandeling van de E-mailconsulten rechtstreeks
via Vecozo verlopen, heeft de huisarts ook nog administratief
voordeel. Het aanbieden van digitale zorgdiensten levert ook een
bijdrage aan de vermindering van de werkdruk in de eerstelijn en sluit
bovendien aan bij de trend dat mensen de verantwoordelijkheid voor hun
gezondheid in eigen hand nemen.
Grote behoefte aan e-mailconsult
Recent onderzoek van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie
(NPCF) toont aan dat 40% van de Nederlanders behoefte heeft aan een
e-mailconsult; bij patiënten onder de 40 jaar is dit 56%. De NPCF zet
het e-mailconsult op nummer 2 in de top tien van maatregelen die nodig
zijn om de toekomst van de eerstelijnszorg van goede pijlers te
voorzien. Menzis is de eerste zorgverzekeraar die het e-mailconsult
vergoedt.
Beschikbaar voor alle verzekerden
Alle verzekerden van Menzis kunnen diensten afnemen op de website van
dokterdokter.nl. Zij kunnen folders inzien over bepaalde ziektebeelden
en een medicatiedossier raadplegen. In dit medicatiedossier kunnen
verzekerden de gebruikte medicatie invoeren om te kijken of ze een
verantwoorde combinatie gebruiken. Verzekerden waarvan de huisarts
deelneemt aan de pilot, kunnen ook gebruik maken van het
e-mailconsult. Zij ontvangen hierover rechtstreeks bericht van de
eigen huisarts en dokterdokter.nl.
Hoe werkt het systeem?
De patiënt gaat naar de website van dokterdokter.nl. Dit kan
rechtstreeks, via de site van de Menzis-zorgverzekeraars Geové en
Amicon, of via de website van de huisarts. De patiënt logt in met zijn
verzekeringsnummer en geeft in een keuzemenu aan over welke klacht hij
een vraag heeft. Vervolgens doorloopt de patiënt een vragenlijst over
zijn klachten. Op basis van de antwoorden kan de patiënt het advies
krijgen direct de huisarts te bellen. Spoedeisende gevallen worden er
zo direct uitgefilterd. Na de vragenlijst kan de patiënt zijn
specifieke vraag aan de huisarts stellen. De huisarts ontvangt een
e-mail dat er een vraag voor hem klaarstaat. Hij logt in op
dokterdokter.nl om de vraag te beantwoorden. De huisarts ziet hierbij
de vragenlijst die de patiënt heeft doorlopen. Bovendien ziet hij
antwoorden die collega's op soortgelijke vragen hebben gegeven. Deze
informatie kan hij gebruiken om zijn beslissing te toetsen. Bij zijn
antwoord kan de huisarts ook digitale folders meesturen. De patiënt
krijgt per e-mail de melding dat het antwoord van de huisarts
klaarstaat en kan gaan kijken op de website. De inhoudelijke
informatie wordt nooit per e-mail verstuurd om zo de gegevens te
beschermen.
Van pilot naar permanent
Voor Menzis staat al vast dat de pilot een vervolg krijgt, gezien de
behoefte bij haar verzekerden aan deze vorm van laagdrempelige en
persoonlijke zorg. Deze behoefte werd aangetoond in een eerdere pilot
bij Amicon zorgverzekeraar en het onderzoek van de NPCF (Langs de
eerste lijn, wensen en verwachtingen van de Nederlandse bevolking ten
aanzien van de eerstelijns zorg). Bovendien zet de NPCF het
e-mailconsult op nummer 2 in de top tien van maatregelen die nodig
zijn om de toekomst van de eerstelijnszorg van goede pijlers te
voorzien. De verbeterpunten die uit de pilot naar voren komen, worden
gebruikt voor het vervolg. Het e-mailconsult zal in ieder geval voor
particulier verzekerden blijven bestaan; voor ziekenfondsverzekerden
is de voortgang afhankelijk van de tarieven die het CTG zal
vaststellen. Menzis biedt het e-mailconsult bij voorkeur aan bij de
eigen huisarts. Waar dit niet haalbaar is, overweegt Menzis op termijn
een e-mailconsult met een andere huisarts bieden.