PLATFORM BETA EN TECHNIEK
PLATFORM B/T: 22 acties voor bèta en techniek in 2005
22 Acties voor bèta en techniek in 2005
Onderwijsinnovatie en samenwerking binnen onderwijs en bedrijfsleven
centraal
Het Platform Bèta/Techniek gaat in 2005 22 actiepunten uitvoeren. De
ministers van OCW en EZ hebben de plannen daarvoor vastgesteld en naar
de Tweede Kamer gestuurd. De acties in 2005 zijn vooral gericht op
nieuwe ideeën voor aantrekkelijker onderwijs, het samenwerken tussen
onderwijsinstellingen en bedrijfsleven en het verbeteren van
loopbaanperspectieven van bèta-technische kenniswerkers. De
inspanningen in het kader van het Deltaplan Bèta/Techniek in 2004 en
2005 beslaan ruim 31 miljoen euro.
De ambitie van Nederland is om binnen afzienbare tijd tot de top van
de Europese kenniseconomie te behoren. Dat vraagt om investeringen in
kennis en in talenten van mensen. Het kabinet heeft in het Deltaplan
Bèta/Techniek de ambitie geformuleerd om het potentieel aan bèta en
techniek talent in Nederland te verhogen met 15 % in 2010. Sinds 1
juli 2004 is het Platform Bèta en Techniek actief en ontwikkelt samen
met het onderwijsveld en bedrijfsleven tal van activiteiten. Deze
worden jaarlijks door de ministers van OCW en EZ vastgesteld.
Het Deltaplan stimuleert onderwijsinstellingen om het onderwijs
aantrekkelijker te maken en stimuleert werkgevers om banen en
carriereperspectieven voor bètas en technici te verbeteren. Alle
inspanningen zijn gericht op het versterken van de hele keten van
primair onderwijs tot in de arbeidsmarkt.
Activiteiten in het kader van het Deltaplan zijn in belangrijke mate
al ingezet in 2004. In 2005 worden deze voortgezet en geïntensiveerd.
Hieronder enkele in het oog springende acties.
Verbreding techniek basisonderwijs
In het primair onderwijs wordt het programma Verbreding Techniek
Basisondewijs drastisch uitgebouwd. In 2005 zullen 500 scholen zijn
benaderd om techniek structureel in hun onderwijsprogramma op te
nemen. De eerste 100 scholen zijn inmiddels gestart met het programma.
De ambitie is dat in 2010 2500 scholen technisch onderwijs structureel
hebben opgepakt en dat veel kinderen zo al vroeg een positieve
attitude ten aanzien van techniek ontwikkelen.
Vernieuwend bètaonderwijs
In het voortgezet onderwijs zijn enkele spraakmakende initiatieven
gestart die helpen het bètaonderwijs aantrekkelijker te maken. Het
Technasium in Groningen, Technotalent in Den Haag, Bètapartners en
Hisparc in Amsterdam, Junior College in Utrecht en Natuurtalent in
Alkmaar zijn voorbeelden waarin netwerken van scholen, hoger
onderwijs, onderzoeksinstellingen en bedrijfsleven samen aan
innovatief bètaonderwijs werken. Deltapunt zal in 2005 verder op zoek
gaan naar scholen die succesvol werken aan een bètaprofiel en hen
stimuleren hun kennis en ervaringen met nieuw bètaonderwijs te delen
met collega scholen. Het doel is dat in 2007 eenvijfde van de
middelbare scholen een bètaprofiel heeft.
Jet-Net
Ook in 2005 zal het Platform het succesvolle Jongeren en Technologie
Netwerk ondersteunen om het netwerk uit te breiden. In Jet-Net werken
inmiddels ruim 15 grote bedrijven en ruim 100 scholen samen in het
techniekonderwijs. Er staan ingenieurs van bedrijven voor de klas,
scholen gaan op excursie bij bedrijven en er wordt samen lesmateriaal
ontwikkeld. De komende jaar zal Jet-Net werken aan een landelijke
dekking van bedrijven en scholen die in een regionale setting gaan
samenwerken.
Experiment Bètabeurs
In het hoger onderwijs is het experiment met de bètabeurs van start
gegaan. Acht universiteiten en tien hogescholen zijn positief
beoordeeld op hun plannen om bètastudenten te binden aan de studie om
zo het rendement van de studies te verhogen. De instellingen mogen
1500 euro toekennen aan de student die in het derde jaar 80% van de
studiepunten heeft behaald. De bonus is bedoeld als stimulans om door
te studeren en de studie af te ronden. Instellingen zijn vrij in wijze
waarop ze het bedrag aan de studenten uitkeren: sommigen instellingen
hebben in de projectvoorstellen aangegeven dat zij laptops zullen
verschaffen, anderen steken het in studiebeurzen voor buitenlandse
stages en weer anderen keren het cash uit. Veel bètastudenten verlaten
voortijdig hun studie, de bètabeurs beoogd dit te verminderen. In 2007
zal worden geëvalueerd wat het effect is van de regeling.
HBO-SPRINT
In 2005 is 7 miljoen extra beschikbaar zijn in het HBO voor programma
Sprint. Sprint staat voor: Stimuleringspremies innovatieve
techniekprogrammas. Iedere hogeschool met een techniekopleiding kan
deelnemen met een plan om het technisch onderwijs te innoveren. Ook
kunnen zij op basis van een gezamenlijke thematische plannen extra
financiering krijgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om kennisuitwisseling
en gezamenlijke innovatieprojecten.
Regionale Actieplannen Bèta/techniek
In diverse innovatieve industriele kerngebieden worden met regionale
overheden, het onderwijs en het bedrijfsleven Actieplannen voor
bèta/techniek opgesteld. In Brabant Zuidoost is een actieplan
opgesteld om de Brainport Eindhoven te versterken met een impuls in
het onderwijs. Ook in Twente, Zuid-Limburg en in Rotterdam worden
regionale Actieplannen opgesteld.
Publiek-private mobiliteit onderzoekers
Eén van de mogelijkheden om bestaande kennis maatschappelijk en
economisch beter te benutten is de mobiliteit van kenniswerkers tussen
onderzoek en bedrijfsleven te bevorderen. Ook wordt zo het
loopbaanperspectief van onderzoekers en R&D-ers aantrekkelijker. Het
ministerie van EZ start met pilots, de Casimir-projecten. Deltapunt
zal deze monitoren in 2005 een grootschaliger opzet ontwikkelen. NWO
zal de experimentenregeling uitvoeren. Voor de experimenten is in 2005
3 miljoen beschikbaar.
NEMO, World year of Physics
In 2005 steunt het Platform activiteiten die kinderen en jongeren
techniek en wetenschap laten beleven.
Het Platform steunt het NEMO en de science centra ten behoeve van
inspanningen richting het primair onderwijs. In het kader van de World
Year of Physics zullen tal van activiteiten plaatsvinden die
natuurkunde en de bètavakken centraal stellen.