SMO

Het merk Nederland

Uiteenlopende meningen over nation branding gebundeld

Voor landen is een aantrekkelijk imago steeds belangrijker. Niet alleen voor het binnenhalen van investeerders, toeristen of wetenschappelijk talent, maar ook om invloed te verwerven in de internationale politieke arena. Daarom houden steeds meer landen zich bezig met nation branding: het managen van hun imago met behulp van commerciële marketingmethoden.

Ook Nederland met zijn open economie en grote economische afhankelijkheid van het buitenland doet daaraan mee. Staatssecretaris Karien van Gennip kondigde vorige week aan een werkgroep in het leven te roepen die op korte termijn met adviezen moet komen over het managen van 'het merk Nederland'.

Tegen deze achtergrond is bij de Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO) onlangs de essaybundel verschenen, getiteld Branding NL, Nederland als merk. Hierin laten experts uit binnen- en buitenland hun licht schijnen op het fenomeen nation branding. Zo benadrukt marketinggoeroe Wally Ollins het belang van een sterk nation brand voor het toerisme, buitenlandse investeringen en export. Immers: iedereen koopt liever een Japanse dan een Griekse mobiele telefoon en geeft de voorkeur aan een Italiaans pak boven een kostuum van Russische herkomst. Peter van Ham, verbonden aan het Instituut Clingendael, meent dat een sterk landenimago ook belangrijker wordt om politieke invloed te verwerven: 'Het feit dat Rusland en China geen Brad Pitt en Madonna hebben die de rest van de wereld de glorie van hun eigen land verkondigen, is politiek én strategisch relevant.' Merkendeskundige Roland van Kralingen heeft als enige in de bundel zijn bedenkingen bij een eenduidig, monolithisch nationaal merk: 'De grote verscheidenheid aan competenties, markten, marktsegmenten, en zenders die een rol spelen bij nation branding, kan slechts leiden tot één conclusie: het bouwen, beïnvloeden, van het corporate merk 'Nederland' is een illusie', aldus Van Kralingen.

Hoewel de essaybundel enerzijds de urgentie en relevantie van nation branding duidelijk maakt, legt het anderzijds het problematische en complexe karakter van het fenomeen bloot. Branding NL, Nederland als merk is in de eerste plaats geschreven voor wie zich direct of indirect met de communicatie van steden, regio's of landen bezighoudt, maar is ook interessant voor wie zich bewust is van de veranderende internationale, mondiale verhoudingen en zich afvraagt hoe ons land daarop moet inspelen.