december 2004
Meer bezoekers door uitbreiding vrijetijdsvoorzieningen (21 december)
Het trekken van meer bezoekers naar Den Haag is een belangrijk doel
van het nieuwe gemeentelijk beleid op het gebied van commerciële
vrijetijdsvoorzieningen. Dit beleid is verwoord in de Leisurenota ,
die vandaag door burgemeester en wethouders is vrijgegeven voor de
inspraak . Ook het verlengen van de verblijfsduur en het verhogen van
de bestedingen nemen in het nieuwe beleid een voorname plaats in ,
evenals het aantrekkelijk maken van Den Haag voor bezoek in de herfst,
de winter en het vroege voorjaar. Volgens wethouder Pieter van Woensel
van Economie zal dit alles leiden tot meer banen, met name voor de
onderste helft van de arbeidsmarkt.
De komende jaren worden verschillende grootschalige projecten met
leisurevoorzieningen ontwikkeld, te denken valt bijvoorbeeld aan
Spuimarkt en Den Haag Nieuw Centraal.
Als kansrijke sectoren worden beschouwd: vrijetijdsaanbod aan zee ;
cultuuraanbod ; zakelijk toerisme ; attracties en Den Haag als
Koninklijke Residentie en regeringsstad.
De binnenstad en Scheveningen zijn aangewezen als de belangrijkste
gebieden wanneer het gaat om vestiging van nieuwe commerciële
vrijetijdsvoorzieningen. Deze voorkeursgebieden worden gevolgd door
Kijkduin en eventueel op de langere termijn door de A-12 zone.
De versterking van Den Haag als dé internationale congresstad van
Nederland heeft topprioriteit. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling
van een nieuwe evenementen-/topsporthal. In 2005 worden
haalbaarheidsonderzoeken verricht naar de mogelijkheden voor een
nieuwe hoogwaardige congresaccommodatie en een nieuwe
evenementen-/topsporthal. Voor de binnenstad wordt verder gestreefd
naar het realiseren van een extra toeristische trekker, bijvoorbeeld
in de vorm van een attractie. Ook wordt ingezet op een verdere
versterking van het Spui als uitgaansboulevard voor een breed publiek
en het transformeren van het Spuiplein tot een markant en herkenbaar
cultuurcentrum. Voorts is ook de verdere profilering van Den Haag als
(inter-) nationale cultuurstad belangrijk.
In Scheveningen zal de nadruk worden gelegd op de verdere ontwikkeling
van de bestaande attracties en op een nieuw vrijetijdsaanbod , dat de
aantrekkelijkheid van deze badplaats buiten het hoogseizoen vergroot.
Voor Kijkduin wordt ingezet op de verdere profilering als
resortachtige badplaats voor met name families.
Gewerkt wordt ook aan het bevorderen van combinatiebezoek, waarbij
verschillende toeristische attracties en vrijetijdsvoorzieningen
achter elkaar bezocht kunnen worden. Ook zal de aandacht uitgaan naar
doelgroepen als kinderen, jongeren, moderne ouderen en niet-westerse
bevolkingsgroepen.
Veel aandacht zal verder uitgaan naar de invulling van de
grootschalige projecten, waarbij het denken vanuit de bezoeker (gemak,
sfeer, divers) centraal staat. Hierbij zal nauw worden samengewerkt
met de markt en zal blijvend worden ingezet op pro-actief
relatiebeheer en acquisitie. Tot slot zal een klankbordgroep met
Haagse leisurepartijen ingesteld worden.
Gemeente Den Haag