Banken gevraagd dienstverlening op peil te houden
20 december 2004
Consumentenbond overhandigt 22.000 proteststemmen over stijgende
tarieven
De Consumentenbond vindt dat banken verantwoording moeten afleggen
over hun prijzen en transparant moeten zijn over hun opbrengsten en
kosten. Ook vindt de bond dat meer bankfilialen open moeten blijven.
Deze aanbevelingen en ruim 22.000 proteststemmen, die de eisen van de
bond ondersteunen, overhandigt de Consumentenbond vanmiddag aan de
banken. De bond pleit voor wetgeving om de maatschappelijke functie
van banken in stand te houden.
In anderhalve maand hebben duizenden consumenten de actie van de
Consumentenbond ondersteund tegen de stijgende kosten van banken en de
afnemende persoonlijke dienstverlening. Consumenten zijn de afgelopen
jaren steeds meer gaan betalen voor hun bankzaken. Tarieven voor
bankpassen zijn enorm om gestegen en worden vanaf januari weer zo'n
16% duurder. Consumenten vinden het onbegrijpelijk waarom ze ieder
jaar meer gaan betalen voor hun bankzaken terwijl kantoren sluiten,
mensen efficiënter zijn gaan betalen en banken ieder jaar winst maken.
De Consumentenbond roept daarom vanmiddag de banken op voortaan uitleg
te geven over hun prijsbeleid van betalingsverkeer. Banken kunnen
bijvoorbeeld een consumentenbijlage opnemen in hun jaarverslag en de
informatie verstrekken via hun website en telefonische klantenservice.
Betaaldiensten die banken leveren zijn primaire levensbehoeften voor
consumenten. Daarom wijst de bond de banken ook op hun
maatschappelijke functie. Banken moeten erkennen dat er altijd groepen
consumenten blijven die behoefte hebben aan persoonlijke
dienstverlening. Daarom vindt de bond het van groot belang dat
bankkantoren open blijven. Consumenten moeten daar hun pasjes kunnen
afhalen, contant geld kunnen opnemen, een spoedoverboeking kunnen
doen, geld kunnen storten, geld wisselen en vreemde valuta kunnen
ophalen. De Consumentenbond heeft er geen fiducie in dat banken zelf
voldoende initiatieven nemen om een acceptabel niveau van
dienstverlening te garanderen. De bond wil daarom dat er wetgeving
komt. De bond vraagt de Tweede Kamer om initiatieven op dit vlak te
ondersteunen.
Rabobank, Abn Amro, Postbank en ING Bank zijn vanmiddag in Den Haag
bij de overhandiging aanwezig.
Voor meer informatie kunnen journalisten mailen naar:
pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond