GS stellen uitvoeringsprogramma 2005 actieplan verkeersveiligheid
provinciale wegen vast
20 december 2004
Gedeputeerde Staten hebben vandaag het Uitvoeringsprogramma 2005
actieplan verkeersveiligheid provinciale wegen vastgesteld. Het
Uitvoeringsprogramma 2005 met een budget van 734.900 Euro (exclusief
BTW) is erop gericht fietsoversteken, gevaarlijke locaties,
gevaarlijke routes en gevaarlijke doorgaande wegen door bebouwde
kommen (komtraversen) veiliger te maken. Het gaat hierbij niet alleen
om de veiligheid op die plaatsen te verbeteren waar veel ongelukken
gebeuren, maar ook om plaatsen die als onveilig worden beleefd.
In 2005 gaat het om uitvoering op de volgende wegen:
- N980: fietsoversteek traverse Noordwijk: de traverse Noordwijk is de
laatste traverse in de route Marum-Zuidhorn die moet worden aangepakt.
Het gaat om een grootschalig kruispunt midden in het dorp dat teven
dient als fietsoversteek. Het eenzijdige fietspad wisselt hier van de
ene naar de andere kant van de weg.
-N355: oversteek Visvliet: op de N355 is ter hoogte van Visvliet een
baansplitsing. De baansplitsing dient te worden verwijderd om een
veilige oversteek voor het landbouwverkeer te realiseren.
- N 976: reconstructie kruising Nulweg-Viaductstraat te Ter Apel: in
2004 is in het kader van het Uitvoeringsprogramma 2004 Actieplan
Verkeersveiligheid onderzoek gedaan naar de onveiligheid op de
locatie. Uit de ongevallenanalyse blijkt dat een rotonde naar
verwachting de grootste slachtofferreductie geeft.
- N378: reconstructie kruising Gasselternijveenschemond
(N378-Semsstraat) te Stadskanaal: op dit moment wordt het verkeer op
de kruising geregeld door een verkeersregelinstallatie. In de periode
1993-2002 hebben zich op het kruispunt 25 ongevallen voorgedaan.
Tevens is, gezien de complexiteit van de kruising, de
verkeersafwikkeling voor met name het (brom)fietsverkeer niet
optimaal. Mede vanwege het ongevallenbeeld en de minder vlotte
verkeersafwikkeling voor het langzame verkeer is ervoor gekozen de
VRI te vervangen door een rotonde.
-N372: rotonde kruising N372-Euroweg-Oldeberterweg te Leek: de rotonde
wordt aangelgd om de filevorming bij de kruising op te heffen en
daarmee ook de veiligheid op de N372 te verbeteren
- N372: Paal en Perkroute (A7-Leek): in Leek zullen de activiteiten
voor de Paal en Perkroute worden afgerond. De activiteiten zullen
bestaan uit een aantal kleinschalige infrastructurele maatregelen,
onder andere ter voorkoming van misbruik van de oostelijke parallelweg
en maatregelen bij het gemeentehuis van Leek om de oversteekbaarheid
te verbeteren.
- N361: Komtraverse Mensingeweer: in 2003 is begonnen met de
planvorming voor de reconstructie van de komtraverse Mensingweer
plaatsgevonden. Er is overeenstemming over de verbetering van de
gevaarlijke bocht kort voor de komtraverse. In het
uitvoeringsprogramma 2004 is al aangegeven dat het project bestaat uit
meerdere onderdelen en dat er voor 2005 weer 75.000 Euro nodig zou
zijn voor het project.
Provincie Groningen