TNO Arbeid
Persbericht 20 december 2004
Wet Poortwachter zet verzuim hoger op de werkgeversagenda
Sinds de Wet verbetering poortwachter (Wvp) investeren niet alleen
werkgevers, maar ook werknemers, arbodiensten en verzekeraars veel
meer in adequate zorg voor verzuimende werknemers en in tijdige
reïntegratie. Dat heeft veel bijgedragen aan de dalingen van het
verzuim en de WAO-aanvragen zoals die na de inwerkingtreding van de
Wvp in april 2002 zijn geconstateerd.
Dit concludeert TNO Arbeid bij de vijfde meting bij het
Arbodienstenpanel, een jaarlijkse schriftelijke enquête onder
arbodiensten waaraan deze keer ruim de helft van alle Nederlandse
arbodiensten heeft meegewerkt.
Meer betrokkenheid; ook verbeterpunten
Op de vraag of de betrokkenheid van werkgevers sinds de invoering van
de Wvp is toegenomen antwoordt 87 procent van de geënquêteerde
arbodiensten bevestigend, 65 procent ziet ook een hogere betrokkenheid
van werknemers. De mogelijkheden voor zieke werknemers om in een
andere functie binnen het bedrijf aan de slag te gaan zijn volgens de
arbodiensten eveneens toegenomen. Driekwart van de arbodiensten geeft
aan dat hun contracten met de werkgevers voldoende ruimte bieden voor
een goede uitvoering van de Wvp. Vier op de tien arbodiensten merkt op
dat hun relatie met werkgevers sindsdien is verbeterd. De ondervraagde
arbodiensten zouden graag in de wet een nadere omschrijving zien van
dreigend langdurig verzuim en meer helderheid over wanneer wel of niet
een plan van aanpak moet worden opgesteld voor terugkeer naar het
werk.
Preventie
Een aantal arbodiensten ziet een verbreding van de preventieve
diensten die worden afgenomen. Naast de wettelijke voorgeschreven
instrumenten zoals de risico-evaluatie en inventarisatie en het
periodieke arbeidsgeneeskundige onderzoek, bleek er het afgelopen jaar
met name meer vraag naar zaken als ergonomische adviezen, adviseren
bij het opzetten van een gezondheidsbeleid, en
verzuimgesprektrainingen voor leidinggevenden. Circa de helft van de
arbodiensten verwacht dit jaar een toename in hun activiteiten op het
gebied van de preventie, vooral die gericht zijn op gezondheid.
Het onderzoek
Het Arbodienstenpanel is in 1996 opgericht door TNO in overleg met het
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de
Brancheorganisatie Arbodiensten. Vrijwel alle (externe en interne)
arbodiensten nemen hieraan deel. Vanaf 1997 is er jaarlijks bij dit
panel een schriftelijke enquête uitgevoerd. In totaal hebben 86
arbodiensten de vragenlijst voor de Vijfde Peiling ingevuld; 61
procent van alle panelleden.