CDA
20-12-04
Nieuwe zorgverzekeringswet solidair en toekomstgericht
Vorige week heeft de Kamer de nieuwe zorgverzekeringswet besproken.
Namens het CDA voerden Margreeth Smilde en Pieter Omtzigt het woord.
In deze wet wordt geregeld dat er per 1 januari 2006 één
basisverzekering komt voor iedereen. Tevens werd de wet op de
zorgtoeslag behandeld.
Deze wet is onlosmakelijk verbonden met de Zorgverzekeringswet, omdat
hierin wordt geregeld dat huishoudens niet meer dan een bepaald
percentage van het inkomen kwijt zijn aan de kosten voor zorgpremies.
Het CDA, de bedenker van deze zorgtoeslag, wil dat dit percentage in
principe op 5% wordt gesteld (met enig maatwerk voor specifieke
groepen). Dat wil dus zeggen dat de premiekosten voor de
standaardverzekering nooit meer dan 5% van het inkomen zouden mogen
bedragen. De rest wordt teruggeven door de overheid. De regering wil
zich nu nog niet vastleggen op een percentage, maar weet in ieder
geval wat de inzet van de CDA-fractie is. Pieter Omtzigt heeft
hierover een duidelijke motie ingediend, die waarschijnlijk kan
steunen op een kamermeerderheid. In het voorjaar zal verder worden
gesproken over de percentages.
Hervorming gezondheidsstelsel absoluut noodzakelijk
Tweede Kamerlid Margreeth Smilde: "Hervorming van het
gezondheidsstelsel is absoluut noodzakelijk, dat weet iedereen. Het
huidige gezondheidsstelsel is verbrokkeld en onoverzichtelijk en dit
staat de toegankelijkheid en de betaalbaarheid in de weg. Vanuit de
CDA-visie is de eigen keuze van mensen in de gezondheidszorg erg
belangrijk. Meer vrijheid voor de burgers en de zorgaanbieders. Maar
de overheid blijft verantwoordelijk voor de inhoud van het verzekerde
pakket en zij legt verzekeraars een acceptatieplicht op: een
verzekeraar moet iedereen tegen dezelfde voorwaarden accepteren.
Hiermee krijgt eindelijk een stelsel vorm, waarin verzekeraars niet
meer mogen discrimineren tussen jong en oud, gezond en ziek. Niet
langer meer zal een particuliere verzekeraar een oudere honderden
euros meer in premie laten betalen dan een jongere of zal iemand die
ziek is, gedwongen worden een veel hogere premie te betalen dan een
gezonde. Over praktijken waarbij ziektekostenverzekeraars tussen
steden of wijken discrimineren, zwijgen we maar helemaal."
Eén vorm van volksverzekering
Het CDA wil een stelsel waar de burger de keuze heeft en de vraag
centraal staat. Burgers moeten van verzekeraar kunnen veranderen als
ze een andere prijs of betere dienstverlening wensen. In het
voorgestelde stelsel is de solidariteit tussen jong en oud, gezond en
ziek geregeld via een acceptatieplicht. En de solidariteit met minder
draagkrachtigen via een inkomensafhankelijke toeslag. Er is sprake van
een verzekeringsstelsel. Eén vorm van volksverzekering, ook voor
risicos die niet of nauwelijks te verzekeren zijn. De kosten van de
noodzakelijke zorg moeten via deze verzekering worden opgebracht. Er
wordt geen inkomenspolitiek meer gevoerd via het ziektekostenstelsel.
De verzekerde betaalt een nominale premie, zodat duidelijk is wat
gezondheidszorg kost, maar heeft tegelijkertijd recht op de
Zorgtoeslag als de kosten een te groot deel van het inkomen opslokken.
Kinderen zijn tot 18 jaar gratis meeverzekerd.
Wat houdt de acceptatieplicht in?
De overheid bewaakt de wet, is verantwoordelijk voor de inhoud van het
verzekerde pakket en legt acceptatieplicht op. Acceptatieplicht wil
zeggen dat niemand meer een medische keuring hoeft te ondergaan als
voorwaarde om zich te mogen verzekeren voor de standaardziektekosten.
Om het voor een verzekeraar aantrekkelijk te maken mensen met een
kwetsbare gezondheid te verzekeren, komt er een vereveningsfonds
waaruit verzekeraars per verzekerde een bedrag betaald krijgen dat
behoorlijk kan oplopen als iemand veel zorg nodig heeft, bijv. HIV of
AIDS. Zo wordt het juist aantrekkelijk om zieken goede en efficiënte
zorg te leveren. Het is een vorm van solidariteit waarop we in
Nederland trots mogen zijn."
Het CDA heeft een aantal punten naar voren gebracht c.q. wijzigingen
voorgesteld. Zo moet de verzekerde gemakkelijk kunnen verhuizen naar
een andere verzekeraar. Daarbij moet het ook mogelijk worden om het
standaardpakket bij de ene verzekeraar af te sluiten en het aanvullend
pakket elders (dwz geen gedwongen koppelverkoop).
Het standaardpakket zal ongeveer gelijk zijn als het huidige
ziekenfondspakket. Daarom wil het CDA dat de minister een eenmalige
acceptatieplicht bewerkstelligt voor het aanvullend pakket. Dat
betekent dat verzekerden op 1 januari 2006 recht moeten hebben op
dezelfde aanvullende verzekering, als ze op 31 december 2005 hebben.
Bijzondere aandacht dient er hierbij te zijn voor mensen, die nu via
een particuliere verzekering een all in-pakket hebben. Ook hier moet
de acceptatieplicht zijn werk kunnen doen en zij moeten onder
vergelijkbare voorwaarden met de oud-ziekenfondsverzekerden toegang
krijgen tot de aanvullende verzekering.
Bij overstappen van de ene naar de andere zorgverzekeraar moet de
aanvullende verzekering nooit een hindernis vormen, zodat indirecte
risicoselectie nagenoeg onmogelijk wordt. Alweer vanuit de verzekerde
geredeneerd. Daarom moet er een gedragscode worden opgesteld met en
tussen zorgverzekeraars. En er moet een goede geschillencommissie
komen, waar de verzekerde naar toe kan bij een conflict met zijn
verzekeraar over bijv verstrekkingen.
Bureaucratie
Daarnaast werd aandacht gevraagd voor de bureaucratie. Omtzigt: "Een
van de hoofdproblemen in de Nederlandse zorg is de bureaucratie. Niet
voor niets wordt het zorgstelsel vaak gekenmerkt als Moskou aan de
Maas. Voor het CDA is het nieuwe zorgstelsel pas geslaagd als echt de
klant en de patiënt centraal staan, als de verpleegkundige en de arts
zich bezig kunnen houden met goede zorg verlenen en als de formulieren
een bijrol spelen. Bovendien moet er ruimte komen voor
Maatschappelijke Ondernemingen. Ondernemingen die geen winstoogmerk
hebben, maar geld laten terugvloeien naar de doelstelling, nl betere
zorg. Deze moeten niet VPB-plichtig zijn en gelijke kansen krijgen als
gewone ondernemingen."
Zorgtoeslag
Omtzigt: "Ook bij de Zorgtoeslag geldt: duidelijkheid, en geen
bureaucratische rompslomp. Die zorgtoeslag moet wel een vast gegeven
worden, waar mensen op moeten kunnen rekenen. De regering moet dus
maar één keer per vier jaar een nieuw percentage vaststellen en niet
tussentijdse aanpassingen plegen. Het komend voorjaar moet het
percentage bij de invoering definitief vast staan. Daarna mag er niet
meer aan getornd worden. De zorgtoeslag moet een solide wet worden,
waarin groot vertrouwen bestaat. Dat kunnen we alleen verkrijgen als
in december 2005 ook daadwerkelijk de zorgtoeslagen uitbetaald worden
aan iedereen die daarop recht heeft."
Voor een aantal groepen zal het CDA aandringen op compensatie bij het
fiscale pakket voor 2006: Jong gehandicapten, die immers niet altijd
kunnen hopen morgen weer aan de slag te kunnen, en jongeren onder de
21 op bijstandsniveau zijn twee duidelijke groepen.
CDA