Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Siebel Systems maakt zich op voor overname van edocs, Inc.
Overname voegt optimale functionaliteit voor e-Billing en Customer
Self-Service toe aan de
CRM- en Business Intelligence-oplossingen van Siebel Systems
SAN MATEO, California - 20 december 2004 - Siebel Systems, Inc. (NASDAQ:
SEBL), kondigt aan dat het bedrijf een definitieve overeenkomst heeft
getekend voor de overname van het in Natick, Massachusetts gevestigde edocs,
Inc., een toonaangevende aanbieder van e-Billing en Customer Self-Service
oplossingen. De overname betekent een uitbreiding van het aanbod van
producten en diensten van Siebel Systems in de snel groeiende markt voor
e-Billing en Customer Self-Service applicaties, die op dit moment al goed is
voor een jaaromzet van 3 miljard dollar*.
Door deze overname verwacht Siebel Systems een van de meest complete
self-service oplossingen in de industrie te kunnen leveren, die bedrijven in
staat stelt de klantervaring te verbeteren en zowel de operationele kosten
als de uitval van klanten te verlagen. Bovendien betekent de overname van
edocs een versteviging van het aanbod van Siebel Systems op het gebied van
multi-channel oplossingen. De overname ligt dan ook geheel in lijn met de
groeistrategie van Siebel Systems, die in het teken staat van de
ontwikkeling van een breder en diepgaander aanbod van front-office
oplossingen.
Volgens de condities van de overeenkomst betaalt Siebel Systems in eerste
instantie 115 miljoen dollar in contanten aan de aandeelhouders van edocs.
Aanvullende betalingen, op basis van gerealiseerde omzet en andere
contractuele kernpunten, volgen waarschijnlijk in 2006. Met uitsluiting van
de eenmalige kosten, is de verwachting dat de opbrengsten over het eerste
kwartaal van 2005 door deze transactie worden teruggebracht met ongeveer
0,01 dollarcent per aandeel. Daarnaast verwacht Siebel Systems in het eerste
kwartaal van 2005 een eenmalige kostenpost van 8 tot 10 miljoen dollar. De
toewijzingsanalyse van de activa is echter nog niet afgerond, dit bedrag zou
dus nog kunnen veranderen. Voor de rest van 2005 verwacht Siebel Systems
geen merkbare financiële effecten van de overname, die inmiddels is
goedgekeurd door de raad van bestuur van beide bedrijven, maar nog wel
onderhevig is aan de gebruikelijke - wettelijke - condities. De transactie
krijgt, naar nu wordt verwacht, in het begin van het eerste kwartaal van
2005 zijn definitieve beslag.
"Met de overname van edocs kunnen wij internationale ondernemingen
oplossingen bieden die een enorme verbetering betekenen van de efficiëntie
van hun service- en betalingskanalen, de kosten voor call-centers drastisch
terugbrengen en een bijdrage leveren tot grotere klanttevredenheid en
klantenbinding", zegt J. Michael Lawrie, CEO van Siebel Systems. "Deze
overname brengt een belangrijke organisatie op het gebied van e-Billing- en
Customer Self-Service oplossingen samen met een van de grootste namen op het
gebied van klantenservice-, call-center- en field serviceoplossingen. Het is
een stap die volledig past binnen onze strategie, die erop gericht is ons
aanbod van front-office oplossingen uit te breiden. De sterke punten van
Siebel Systems en edocs sluiten perfect bij elkaar aan en dat betekent dat
onze klanten in de toekomst optimaal profijt kunnen halen uit de steeds
populairder wordende, interactieve, self-service toepassingen."
"Wij gaan nu deel uitmaken van Siebel Systems, een onderneming die een
marktleidende positie bekleedt op het gebied van CRM. Voor ons is dit een
fantastische kans om samen een nieuw kwaliteitsniveau te realiseren op het
gebied van Customer Self-Service", zegt Kevin Laracey, president en CEO van
edocs. "Beide ondernemingen zijn sterk gefocust op het leveren van
toegevoegde waarde op basis van geavanceerde technologie in een aantal
specifieke branches. Wat dat betreft is het dan ook een ideale alliantie. De
combinatie van onze productlijnen met die van Siebel Systems stelt ons in
staat in versneld tempo waardevolle functionaliteit op de markt te brengen
die ondernemingen in staat stelt miljoenen dollars te besparen op
operationele kosten. Bovendien kunnen ze hun klanten daardoor op een
bijzonder gedifferentieerde manier tegemoet treden en dat levert niet alleen
nieuwe klanten opleveren, het verstevigt ook bestaande relaties."
Het productaanbod van edocs bestaat uit een compleet softwareplatform voor
e-Billing en Customer Self-Service. De oplossingen van edocs zijn in het
verleden ingezet bij diverse grote, internationale concerns als British
Telecom, Harvard Pilgrim Healthcare, KPN, Toyota Financial Services, TXU en
Verizon Wireless, bedrijven die onder de strengste bedrijfseisen opereren in
zeer complexe technische omgevingen. De oplossingen van edocs zijn gebaseerd
op een volledig schaalbaar en volgens industriestandaarden opgezet J2EE
self-service platform, waarvan de totale eigendomskosten aanzienlijk lager
liggen dan die van concurrerende kant-en-klare of speciaal ontwikkelde
oplossingen.
Siebel Systems is van plan een geïntegreerde totaaloplossing te gaan leveren
waarbij optimaal gebruikgemaakt wordt van de bestaande expertise, de elkaar
wederzijds aanvullende technologieën en de ruime ervaring van beide
ondernemingen. In eerste instantie zal deze oplossing met name gericht zijn
op de sectoren van communicatie, financiële dienstverlening, gezondheidszorg
en energie. De integratie van de toonaangevende oplossingen van Siebel
Systems zelf op het gebied van CRM en Business Intelligence met de
allesomvattende oplossingen van edocs voor eService, Self-Service en
e-Billing, zal leiden tot de totstandkoming van een uiterst complete en
bijzonder effectieve Customer Self-Service oplossing, die zal bijdragen tot
grotere klanttevredenheid en bredere acceptatie.
Telefonische conferentie via internet
Geïnteresseerden kunnen via internet - www.siebel.com/investor - de
herhaling van de conference call waarin de overname wordt toegelicht
beluisteren en de bijbehorende diapresentatie bekijken.
Over edocs
Als marktleider op het gebied van software voor Customer Self-Service en
e-Billing voor Global 2000-ondernemingen, levert edocs oplossingen die de
kwaliteit van klantenservice verhogen, support-kosten terugbrengen en de
relaties met zakelijke klanten en consumenten verstevigen. Het productaanbod
van edocs bestaat uit een geïntegreerde suite voor e-Billing en
betalingsverkeer, e-Service en geavanceerde Self-Care technologieën, kortom,
een compleet platform voor alle aspecten van klantenservice. Ondernemingen
zijn daardoor in staat over te stappen van de kostbare, op papier
geadministreerde en de op call-centers gebaseerde procedures van
serviceverlening naar een efficiënter en kosteneffectiever systeem van
self-service en geassisteerde service via internet, e-mail en IVR-kanalen.
De diensten en producten van edocs worden met succes ingezet bij een groot
aantal van de meest prominente organisaties ter wereld op het gebied van
communicatie, energie, financiële dienstverlening, overheid, gezondheidszorg
en productie/distributie. Onder de klanten van edocs bevinden zich bekende
namen als BT (British Telecom), Cingular Wireless, Fannie Mae, GE Retail
Finance, Humana, Independence Blue Cross, Telecom Italia, Telstra, Toyota
Financial Services, TXU Energy en Verizon Wireless. De in 1997 opgerichte
onderneming heeft zijn hoofdvestiging in Natick, Massachusetts en beschikt
daarnaast over kantoren in Azië, Australië, Europa en Zuid-Amerika.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van
zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan
klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via
meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten
biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices',
CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig
zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in
de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure
klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden.
Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen.
Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op
.
###
Meer informatie:
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000
* Bron: Gartner, Inc.
Voor meer informatie over oplossingen en diensten van Siebel Systems kunt u
onze internetsite bezoeken: CRM - ; OnDemand
Solutions - ; Industry CRM -
; Call Center & Service -
; Sales Force Automation -
; Marketing Automation -
; Business Intelligence -
; Integration Solutions -
; CRM Services -
.
Afgezien van historische informatie, bevat dit persbericht "forward-looking
statements" (uitspraken met betrekking tot de toekomst), waarbij rekening
dient te worden gehouden met risico's en onzekerheden. De toekomstige
financiële resultaten van Siebel Systems kunnen afwijken van de resultaten
zoals besproken of voorspeld in deze uitspraken met betrekking tot de
toekomst, zulks op basis van factoren waaronder, maar niet beperkt tot,
risico's in verband met klantrelaties, zoals de beschikbaarheid van
producten en diensten van Siebel Systems, implementatie van producten en
diensten door klanten, relaties met klanten, derde partijen en system
integrators, concentratie van inkomsten binnen een relatief gering aantal
klanten, aanwezigheid van fouten of onvolkomenheden in producten, het
vermogen tot succesvol groeimanagement, significant grotere geconstateerde
of verwachte concurrentie en de behoefte tot voortgaande uitbreiding van
productdistributie en aanbod van diensten. Meer informatie over factoren die
van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten van Siebel Systems is
beschikbaar in het Annual Report (Jaarverslag) van Siebel Systems, formulier
10-K, de Quarterly Reports (Kwartaalrapporten), formulier 10-Q, en andere
stukken die door Siebel Systems zijn gedeponeerd bij de Securities and
Exchange Commission. Genoemde rapporten en stukken zijn beschikbaar op
www.sec.gov. Siebel Systems verplicht zich niet tot actualisering van de
informatie in dit persbericht.
Als u met iemand van Siebel Systems wilt spreken, of nog andere vragen
heeft, dan horen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,
Dennis Doodeman
Sr. Account Manager
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304345
E-mail: dennisd@text100.nl