Scholen laten communicatiekansen liggen
Landelijk TNS NIPO-onderzoek voor Stichting Ict op School over
computergebruik in basis- en voortgezet onderwijs
Persbericht van Stichting Ict op School
Den Haag, 20 december 2004
Scholen gebruiken de computer in de les vooral voor zoeken, verwerken
van informatie en oefenen van leerstof. De communicatiemogelijkheden
die ICT (Informatie en Communicatie Technologie) biedt, benut het
onderwijs bijna niet. Dit terwijl leerlingen buiten schooltijd de
computer vooral gebruiken om te communiceren, zoals e-mail, chatten,
weblogs, samen spellen spelen en webcams. Het gebruik van computers
voor communicatie kan in het onderwijs ondersteunend zijn bij
persoonlijke begeleiding van leerlingen, samenwerkend leren,
raadplegen van experts en informatie-uitwisseling bijvoorbeeld ook met
ouders.
Achtergrond onderzoek
Vanaf 2001 voert TNS NIPO voor Stichting Ict op School verschillende
gebruikersonderzoeken uit. Ict op School krijgt o.a. door deze
onderzoeken meer zicht op de mate waarin scholen in het primair en
voortgezet onderwijs ICT verder hebben geïntegreerd in de lessen. Het
onderzoek vond plaats binnen het basis- en voortgezet onderwijs onder
de volgende doelgroepen:
- regionale samenwerkingsverbanden;
- schoolbesturen;
- ICT-management / directeuren;
- docenten.
De resultaten van het 2004-onderzoek zijn vandaag gepresenteerd via de
website van Ict op School.
Andere conclusies
- Leraren verwachten dat zij in de nabije toekomst tijdens het
lesgeven steeds meer gebruik zullen maken van computers.
- Managers en docenten verwachten dat ICT nog verder kan bijdragen aan
de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Volgens managers dient dan
vooral geïnvesteerd te worden in de deskundigheid van docenten.
Docenten denken daar anders over. Zij vinden hun eigen deskundigheid
toereikend en vinden het belangrijker te investeren in bruikbare
content, betere apparatuur en de ontwikkeling van schoolvisie over het
gebruik van ICT.
- Opvallend is de hoge mate van tevredenheid van het management over
het rendement van de ICT-investeringen.
- Scholen ondervinden bij de integratie van ICT veel ondersteuning van
samenwerkingsverbanden met andere scholen.
De TNS NIPO-onderzoeken zijn als pdf te downloaden via de website van
Ict op School: www.ictopschool.NET .
---
-----