STICHTING ICT OP SCHOOL

Scholen laten communicatiekansen liggen

Landelijk TNS NIPO-onderzoek voor Stichting Ict op School over computergebruik in basis- en voortgezet onderwijs

Persbericht van Stichting Ict op School

Den Haag, 20 december 2004

Scholen gebruiken de computer in de les vooral voor zoeken, verwerken van informatie en oefenen van leerstof. De communicatiemogelijkheden die ICT (Informatie en Communicatie Technologie) biedt, benut het onderwijs bijna niet. Dit terwijl leerlingen buiten schooltijd de computer vooral gebruiken om te communiceren, zoals e-mail, chatten, weblogs, samen spellen spelen en webcams. Het gebruik van computers voor communicatie kan in het onderwijs ondersteunend zijn bij persoonlijke begeleiding van leerlingen, samenwerkend leren, raadplegen van experts en informatie-uitwisseling bijvoorbeeld ook met ouders.

Achtergrond onderzoek
Vanaf 2001 voert TNS NIPO voor Stichting Ict op School verschillende gebruikersonderzoeken uit. Ict op School krijgt o.a. door deze onderzoeken meer zicht op de mate waarin scholen in het primair en voortgezet onderwijs ICT verder hebben geïntegreerd in de lessen. Het onderzoek vond plaats binnen het basis- en voortgezet onderwijs onder de volgende doelgroepen:

- regionale samenwerkingsverbanden;

- schoolbesturen;

- ICT-management / directeuren;

- docenten.
De resultaten van het 2004-onderzoek zijn vandaag gepresenteerd via de website van Ict op School.

Andere conclusies

- Leraren verwachten dat zij in de nabije toekomst tijdens het lesgeven steeds meer gebruik zullen maken van computers.
- Managers en docenten verwachten dat ICT nog verder kan bijdragen aan de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Volgens managers dient dan vooral geïnvesteerd te worden in de deskundigheid van docenten. Docenten denken daar anders over. Zij vinden hun eigen deskundigheid toereikend en vinden het belangrijker te investeren in bruikbare content, betere apparatuur en de ontwikkeling van schoolvisie over het gebruik van ICT.

- Opvallend is de hoge mate van tevredenheid van het management over het rendement van de ICT-investeringen.

- Scholen ondervinden bij de integratie van ICT veel ondersteuning van samenwerkingsverbanden met andere scholen.

De TNS NIPO-onderzoeken zijn als pdf te downloaden via de website van Ict op School: www.ictopschool.NET .


---


-----