http://www.minez.nl
MINEZ: Vragen van het lid Gerkens (SP)
Ministerie van Economische zaken
Persbericht
20 december 2004
De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst heeft deze
vragen als volgt beantwoord.
Bijgaand bied ik u de antwoorden op vragen van uw Kamer onder nummer
2040504360 aan.
1. Wat is uw reactie op het artikel Opening energiemarkt verloopt
stroef?
Uit de in het geciteerde dagblad genoemde interne mailwisseling tussen
EnergieNed en de aangesloten energiebedrijven, die mij ter beschikking
is gesteld door EnergieNed, maak ik op dat op het punt van
verhuizingen en switchen verbeteringen gewenst zijn. Uit die
mailwisseling blijkt dat beide genoemde processen tot vertragingen
voor afnemers kunnen leiden, met name op het punt van de afrekening.
Overigens blijkt ook dat afnemers zelf nogal eens verzuimen bij een
aanstaande verhuizing het energiebedrijf tijdig te informeren. Om op
grond van deze mailwisseling de opening van de vrije markt stroef te
vinden lopen, laat ik voor rekening van de journalisten van het
genoemde artikel.
2. Bent u op de hoogte van deze signalen? Zo ja, sinds wanneer?
Mij hebben tot op heden nauwelijks klachten over de marktopening op 1
juli jl. bereikt. Er komen wel regelmatig over het algemeen zeer
inhoudelijke en gerichte vragen binnen via de website
www.kiesenergie.nl. Vanaf het moment van marktopening komen
medewerkers van mijn ministerie en de DTe bijeen om eventuele
problemen in kaart te brengen en op te lossen. Net na de marktopening
gebeurde dit op een permanente basis, op dit moment treffen zij elkaar
wekelijks indien nodig. Er hebben zich in deze periode geen
grootschalige problemen voorgedaan. De DTe vindt wel dat de verhuis-
en switchprocessen verder geoptimaliseerd kunnen worden. Het
switchproces verloopt op zich goed, maar met name de uitwisseling van
de bijbehorende meterstanden zorgt nog voor problemen. Dit laatste
vormt ook voor het goed verwerken van verhuizingen nog een probleem.
Toezichthouder DTe is inmiddels een onderzoek gestart naar de
uitwisseling van meterstanden, mede naar aanleiding van klachten van
klanten over foutieve en uitblijvende afrekeningen en een eigen
steekproef bij enkele energiebedrijven.
3. Deelt u de mening van EnergieNed dat de opening van de energiemarkt
stroef verloopt? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit
te versoepelen?
Zoals u uit mijn antwoorden onder 1 en 2 kunt afleiden heb ik geen
aanleiding de opening van de energiemarkt als stroef te
kwalificeren.
4. Deelt u de mening van EnergieNed dat de afhandeling van switchers
op de schop moet? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit
te verspoedigen?
DTe doet op dit moment onder andere onderzoek naar de uitwisseling van
verbruiksgegevens ten behoeve van de jaarfacturering van met name
geswitchte kleinverbruikers. Ook is DTe in gesprek met de sector om de
huidige switch- en verhuisprocedures te vereenvoudigen. Binnen de
sector wordt gewerkt aan een vereenvoudiging van de achterliggende
administratieve processen. Mocht de sector dit zelf niet tijdig kunnen
realiseren, dan zal DTe ingrijpen en daar waar mogelijk de procedures
voor verhuizen en switchen verder optimaliseren.
5. Vindt u de animo -bijna een half jaar na de opening van de
energiemarkt- om van energieleverancier te veranderen groot? Zo ja,
kunt u dit toelichten? Zo neen, wat voor conclusie verbindt u
hieraan?
In de eerste plaats vind ik dat het aantal switches niet de maatstaf
is voor een succesvolle marktopening. Ik hecht het meest aan de nu
gerealiseerde keuzevrijheid van de klant. Ook als de klant ervoor
kiest (nog) bij zijn huidige leverancier te blijven zitten, respecteer
ik dat.
Wat betreft de animo om te switchen en het aantal switches per 1 juli
jl., wijs ik erop dat met de opening van de markt voor groene energie
per 1 juli 2001 al ruim 2 miljoen klanten bewust hebben gekozen de
overstap te maken naar duurzame energie, al dan niet bij een nieuwe
leverancier. Dat betekent dat een belangrijke groep klanten al voor
marktopening een keuze heeft gemaakt en zich inmiddels voor een
bepaalde looptijd contractueel heeft vastgelegd. Deze groep afnemers
en de groep die na 1 juli daadwerkelijk van leverancier is gewisseld,
brengt het aantal switches voor elektriciteit ruim boven de 10%.
Wanneer ik dan toch naar dit aantal switches kijk, constateer ik dat
in vergelijking met andere landen die ons zijn voorgegaan, Nederlandse
afnemers actief zijn geweest.
6
Deelt u de mening dat de liberalisering gezien de stijgende prijzen en
het geringe aantal overstappers een zinvolle operatie is geweest? Zo
ja, waarom? Zo neen, welke conclusie verbindt u hieraan?
In mijn antwoord op bovenstaande vraag heb ik al aangegeven waarom ik
de liberalisering zinvol acht. Ik verwijs u voor wat betreft de
prijsontwikkeling naar mijn brief aan uw Kamer van 10 december jl.
(E/EM/4076512).
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51,
telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: Dhr. J.Wils, persvoorlichter, telefoon (070) 379 64
64, e-mail: j.wils@minez.nl
20 dec 04 14:37
Ministerie van Economische Zaken