IKON-televisie
zondag 19 december 2004
Nederland 1
16.05 - 16.40 uur: IKON LIVE
Annemiek Schrijver biedt wekelijks Eerste Hulp Bij Reflectie (EHBR) door actuele antwoorden te zoeken op de grote vragen des levens.
De heilige familie
Het zondagmiddagmagazine IKON LIVE staat op 19 december al helemaal in het teken van Kerst. Met de geboorte van Jezus was het eerste kerngezin in de geschiedenis van het christendom een feit. Onder het motto 'Holy family' besteedt IKON Live aandacht aan de lusten en lasten van het familieleven, het maagdelijk moederschap van Maria en de verrassend moderne vaderrol van Jozef. Van je familie moet je het hebben, vooral met Kerst!
Het cabaretduo De Bloeiende Maagden komt met een onorthodoxe kerstboodschap.
Redactie: Lotje Dercksen, Martje van der Heijden, Wilberry Jakobs; presentatie: Annemiek Schrijver; productie: Yvonne Clement; prod.assistentie: Bart den Hollander; eindregie: Joost Honselaar; samenstelling: Marnel Breure; eindredactie: Ida Overdijk. www.ikon.nl/ikonlive
16.40 - 16.41 uur: WILDE GANZEN
IKON-televisie
donderdag 23 december 2004
Nederland 1
23.15 - 24.07 uur: DE DONDERDAG DOCUMENTAIRE:
GOLESTAN, DE ROZENTUIN
1001 nachten zonder vrienden
Na de revolutie van Khomeini in 1979 moet Hassan zijn land Iran ontvluchten. Hij is er sindsdien nooit meer terug geweest. Hassan heeft heimwee en zijn in Iran gebleven familie wil dolgraag zijn zoontje zien. Maar het is er nog steeds te gevaarlijk voor hem. Een boodschapper sturen, is de enige oplossing.
Filmmaker Sabine König reist vijfentwintig jaar later door het Noorden van Iran, aan de hand van Hassans dagboek vol verhalen en tekeningen over dierbare plekken en mensen. Ze gaat op zoek naar wat er over is van het land dat hij achterliet. Een film over verloren vriendschappen, rijstvelden en berglandschappen, gedichten en jeugdherinneringen en een oude blauwe Dodge.
De film gaat 23 december in première in het KIT Tropentheater in Amsterdam waar op die avond de Iraanse zangeres Sima Bina een benefietconcert zal geven. De opbrengst gaat naar de stad Bam die vorig jaar getroffen is door een aardbeving.
Sabine König (Bielefeld Dld, 1963) studeerde in 1997 af aan de Gerrit Rietveld Academie en regisseerde in 1999 Please Hold de Line een film over een kleine belwinkel op de Nieuwmarkt. In 2002 maakte ze de film Het Blinde Orkest over Al Nour Wal Amal Orchestra uit Caïro, het enige filharmonische orkest ter wereld dat bestaat uit blinde musici, allemaal vrouwen. Beide producties zijn door de IKON op televisie uitgezonden.
Scenario en regie: Sabine König; camera: Stef Tijdink; geluid: Rik Meier; montage: Danniel Danniel; productie: Matthijs Koenen; uitvoerend producent: Hetty Krapels; producent; Pieter van Huystee; eindredactie IKON: Wessel van der Hammen, Margje de Koning.
IKON-televisie
vrijdag 24 december 2004
Nederland 1
23.00 - 23.56 uur: ENGEL IN ROTTERDAM
Kerst vieren in het afvoerputje
Het wekelijkse spreekuur voor vluchtelingen in de Rotterdamse Pauluskerk wordt druk bezocht. Vluchtelingenwerkster Paula luistert met een grenzeloos geduld naar de dagelijkse noden van de vluchtelingen. Het zijn juist deze mensen die zich de laatste tijd zo ongewenst voelen in Nederland. Ook voor politie en overheid is de Pauluskerk een soort van 'afvoerputje' geworden voor uitgeprocedeerde asielzoekers.
In dit licht vieren de vluchtelingen in Rotterdam hun kerstfeest. IKON-tv is daarbij aanwezig. Presentatrice Annemiek Schrijver volgt de vluchtelingen, de medewerkers en de vrijwilligers bij de voorbereidingen op de feestelijke samenkomst en maakt het bijzondere Kerstfeest zelf mee.
Ds. Hans Visser licht de traditie van het kerstfeest voor vluchtelingen toe. "We proberen al jaren een soort lichtpunt te zijn in de duisternis. We werken daarbij volgens het GGD-model: Geef vertrouwen, Ga op weg en Doe wat in je vermogen ligt. Ik weet niet of we dit jaar een verheugende mededeling hebben voor de vluchtelingen. Desondanks blijft mijn motto dat ik hoop houd op een betere toekomst voor deze mensen."
Presentatie en interviews: Annemiek Schrijver; regie en samenstelling: Jelka Anhalt en Eduard Huis in 't Veld; research/redactie: Jelka Anhalt, Annem Gerards, Guido van der Hulst; productie: Pauline Veltman; eindredactie: Saskia de Boer.
Herhaling: zondag 26 december 2004, 15.10 - 15.58 uur, Nederland 1
23.56 - 23.57 uur: WILDE GANZEN
IKON-televisie
zondag 26 december 2004
Nederland 1
11.00 - 11.29 uur: HET VERMOEDEN
In Het Vermoeden praat Annemiek Schrijver met haar gast over een tekst die hem of haar persoonlijk raakt. Dit kan een tekst zijn uit de bijbel of uit een andere (religieuze) bron. Al die teksten samen vormen zo na verloop van tijd een 'nieuw religieus abc'.
Gast: Annelies van Heijst
Annemiek Schrijver gaat in gesprek met theologe Annelies van Heijst over haat en vrede, onbarmhartigheid en barmhartigheid. Met hart en ziel pleit Van Heijst ervoor om in zorgrelaties de liefde te laten spreken. Zorg die medisch-technisch correct is, kan slechte zorg zijn als iedere menselijkheid ontbreekt. Mensen snakken naar liefde en barmhartigheid. Barmhartigheid, niet alleen als een helpend antwoord op hard gekrijs, maar ook en misschien nog wel wezenlijker als een zorgzame respons op een stille schreeuw. Goede, liefdevolle zorg ís vrede.
Presentatie: Annemiek Schrijver; redactie: Ella Weisbrod, Boukje Grashuis en Guido van der Hulst; bureauredactie: Martje van der Heijden; productie: Marie-Louise van Agtmael; regie: Han Budding; eindredactie: Ida Overdijk.
11.29 - 11.30 uur: WILDE GANZEN
IKON-televisie
zondag 26 december 2004
Nederland 1
11.30 - 11.59 uur: WILDE GANZEN SPECIAL
'Niets doen is geen optie'
Annie Manders heet ze. Vanuit Nederland voert ze actie voor straatkinderen en tienermoeders in Accra, de hoofdstad van Ghana. Eerder werd ze door Wilde Ganzen gelauwerd als vrijwilligster van het jaar. Manders (50) is zich er goed van bewust dat ze niet alle problemen in de wereld in één keer op kan lossen, maar alle beetjes helpen en je moet ergens beginnen. Niets doen is voor haar geen optie.
De organisatie waar Manders zich voor inzet, wordt geleid door mensen uit Ghana en 'broeder Jos'. Zij doen er alles aan om de toekomst van de tienermoeders en hun kinderen te verbeteren. Dit doen ze onder meer door tienermoeders in de maanden voor en na hun bevalling onderdak te geven en een vakopleiding, waardoor ze een eigen bestaan kunnen opbouwen en hun kinderen naar school kunnen sturen. Op de drukke markt van Accra, waar veel tienermoeders werken, is een crèche opgericht.
IKON-documentairemaakster Nicolien Herblot filmde onder meer in het tehuis voor tienermoeders, waar ruim dertig meisjes wonen die hoogzwanger of net bevallen zijn. Aan het tehuis zijn een kappersschool en een naaiatelier verbonden. Wat Herblot raakte, is de herkenning die ze bij de meiden vond. "In veel opzichten verschillen ze niet van tienermeiden in Nederland. Ze giebelen en vinden het leuk om met lippenstift en nagellak te experimenteren." Maar wat Herblot ook zag, was de gedrevenheid en toewijding van de meiden om uit hun uitzichtloze situatie te komen. "Sommige meiden hebben veel talent. In Nederland zouden ze gaan studeren, maar zij krijgen die kans niet. Dat is triest om te zien." De hulpverleners van het tehuis proberen het stukgelopen contact tussen de meiden en hun familie te herstellen. Vaak lukt het dan om de baby bij de familie onder te brengen, zodat het meisje toch een korte vakopleiding kan volgen. "We hebben met een vrouw van 25 gepraat die op haar achttiende in het tehuis had gewoond, bevallen was en de kappersopleiding had gedaan. Nu had ze een eigen kapperszaak. Het was haar gelukt om een nieuw bestaan op te bouwen. Zij is het bewijs dat het kan."
Annie Manders was werkzaam in een juwelierswinkel. Tien jaar geleden ontmoette ze een man uit Ghana. Toen hij haar zijn geboorteland liet zien, nam haar leven een drastische wending. Sindsdien wijdt ze haar leven aan de straatkinderen in Ghana. Er zijn veel Nederlandse vrijwilligers zoals Annie Manders die zich met hart en ziel inzetten voor de Wilde Ganzen. In deze documentaire wordt zichtbaar hoe een vlucht van de Wilde Ganzen ontstaat en hoe het contact tot stand komt tussen de vrijwilligers in Nederland en hun 'collega's' in het buitenland. Wat bij alle betrokkenen de boventoon voert is een oprechte, diepe betrokkenheid bij het welzijn van de ander.
Regie: Nicolien Herblot; camera: Tijn van Neerven; geluid: Jeroen Bos; eindredactie: Ida Overdijk.
IKON-televisie
Vanaf maandag 27 december 2004
Z@ppelin
Rond 12.15 uur: RAUW OP JE DAK
Herhaling van de serie uit 2003
In één klap verandert alles en staat je wereld op zijn kop. In de eerste serie van zeven korte documentaires van Rauw op je dak vertellen kinderen over een grote verandering in hun leven en hoe zij daarmee omgaan. Uit hun verhalen blijkt, dat iets ingrijpends vaak moeilijk te begrijpen en te accepteren is, maar ook dat het er soms nieuwe kansen door ontstaan.
maandag 27 december 2004
12.15 - 12.30 uur: RAUW OP JE DAK: Opgelucht
Kristoffer is acht als hij ontdekt dat hij homoseksueel is. In het begin durft hij het aan niemand te vertellen. Hij is bang dat zijn ouders en broers het rot vinden en dat hij gepest wordt in de klas. Maar als hij het uiteindelijk toch maar vertelt, is hij opgelucht.
Scenario en regie: Aliona van der Horst; research: Saskia de Boer; productie: Lemming Film;
eindredactie IKON: Lioni Schrederhof / Herhaling van 3 december 2003.
dinsdag 28 december 2004
12.20 - 12.35 uur: RAUW OP JE DAK: Zigeunermeisje
Bernadette is een zigeunermeisje. Ze wonen dan hier, dan daar. Bernadette zorgt heel vaak voor haar broertjes en zusjes. Als ze groot is, wil ze op een vaste plek in een gewoon huis wonen. Ze doet haar best op school, want ze wil later ook een goede baan.
Scenario en regie: Saskia Gubbels; research: Annem Gerards; productie: Lemming Film;
eindredactie IKON: Lioni Schrederhof / Herhaling van 25 december 2003.
woensdag 29 december 2004
12.25 - 12.40 uur: RAUW OP JE DAK: Pekar
Pekar is gevlucht uit Irak en woont met zijn moeder en broertjes en zusjes in een asielzoekerscentrum. Ze moeten van het ene centrum naar het andere verhuizen en steeds weer afscheid nemen. Pekar: 'Ik voel me net een straaljager die niet weet waar hij moet landen.'
Scenario en regie: Sunny Bergman; research: Saskia de Boer; productie: Lemming Film;
eindredactie IKON: Lioni Schrederhof / Herhaling van 17 december 2003.
donderdag 30 december 2004
12.15 - 12.30 uur: RAUW OP JE DAK: Laura is mijn vader
De vader van Alisa wil liever vrouw zijn. Alisa en haar moeder vinden het goed. Maar vriendinnetjes op school en de mensen in het dorp kijken er raar van op.
Scenario en regie: Juul Bovenberg; research: Saskia de Boer; productie: Lemming Film;
eindredactie IKON: Lioni Schrederhof / Herhaling van 24 december 2003.
vrijdag 31 december 2004
12.25 - 12.40 uur: RAUW OP JE DAK: Na de vogelpest
De vader van Kimberly en Wendy had een pluimveebedrijf met 19.000 kippen. Al die kippen werden vanwege de vogelpest geruimd. Het is nu ineens wel stil en hun vader heeft geen werk meer. Maar er zijn ook voordelen: er is veel meer tijd om leuke dingen met elkaar te doen. Ook kunnen ze eindelijk met vakantie.
Scenario en regie: Suzanne Raes; research: Annem Gerards; productie: Lemming Film;
eindredactie IKON: Lioni Schrederhof / Herhaling van 10 december 2003.
maandag 3 januari 2005
12.10 - 12.25 uur: RAUW OP JE DAK: Jim
Jim kan goed zingen en besluit in een gekke bui om mee te doen aan Idols. Hij komt in de finale en is van de ene op de andere dag een Bekende Nederlander. Hoe is het om ineens een superster te zijn?
Scenario en regie: Menna Meijer; research: Annem Gerards; productie: Lemming Film;
eindredactie IKON: Lioni Schrederhof / Herhaling van 23 december 2003.
dinsdag 4 januari 2005
12.15 - 12.30 uur: RAUW OP JE DAK: Mijn oma is dood
Bob had een heel goede band met zijn oma. Samen luisterden ze naar Frans Bauer en werkten ze in de tuin. Bob mist zijn oma, want hij kan al deze dingen nu niet meer met haar delen.
Scenario en regie: Jelka Anhalt; research: Annem Gerards; productie: Lemming Film;
eindredactie IKON: Lioni Schrederhof / Herhaling van 22 december 2003.
IKON-televisie
maandag 27 december 2004
Z@ppelin
13.30 - 13.45 uur: DAT ZIT WEL SNOR
Korte jeugdfilm gemaakt in het kader van Kids & Kleur, Cinekid 2004
De 12-jarige Hayal heeft net als elke puber haar onzekerheden. Hayal is van Turkse afkomst en ze is erg bang voor overbeharing. Dat komt wel eens voor bij Turkse vrouwen. Op school wil Hayal zo min mogelijk opvallen. Gymles probeert ze in ieder geval te vermijden, omdat ze dan stukken huid moet laten zien die ze anders met kleren kan bedekken.
Als er een schoolfeest met playback-acts wordt aangekondigd, probeert hartsvriendin Brechtje Hayal over te halen om mee te doen. Zangeres Sertab is Hayals grote voorbeeld. Brechtje stelt voor dat Hayal een nummer van háár playbackt. Hayal wil er eerst niets van weten, omdat ze absoluut niet in de belangstelling durft te staan. Haar moeder en tantes kunnen haar uiteindelijk ervan overtuigen dat ze écht een heel mooi meisje is en dat haar angst voor overbeharing niet nodig is. Hayal overwint haar angst en weet haar publiek uiteindelijk te vermaken met een schitterende act.
Regie: Tamara Miranda; scenario: Gülsah Dogan; eindredactie: Lioni Schrederhof (IKON)
Deze documentaire kwam tot stand met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties.
IKON-televisie
woensdag 29 december 2004
Nederland 1
22.37 - 23.22 uur: PAUL ROSENMOLLER EN. H.K.H. PRINSES MABEL
Exclusief portret in de tweede aflevering van 'Paul Rosenmöller en...'
Prinses Mabel aan het werk in Oost-Europa
Eén voor één haalt een Moldavische gevangene pakketjes met nieuwe, schone injectiespuiten uit een houten kast. Vol trots laat ze de schone naalden zien aan H.K.H. Prinses Mabel van Oranje. Deze scène uit een vrouwengevangenis, waar bij hoge uitzondering mocht worden gefilmd, is te zien in de tweede aflevering van 'Paul Rosenmöller en...'.
In dit exclusieve portret wordt Prinses Mabel gevolgd tijdens een werkreis door Moldavië en Macedonië. Prinses Mabel is al meer dan zeven jaar werkzaam als directeur Europese zaken van het Open Society Institute (OSI) dat wereldwijd steun geeft aan democratiseringsprocessen en activiteiten om mensenrechten te verbeteren. OSI werkt momenteel in meer dan 60 landen.
De reis door Moldavië en Macedonië staat voor het grootste deel in het teken van aidsbestrijding. Openhartig en geëngageerd vertelt Prinses Mabel in deze 45 minuten durende uitzending onder meer over het belang van de strijd tegen aids en de snelle verspreiding van de aidsepidemie in Oost-Europa. Zij laat zien wat het OSI bijdraagt in deze strijd. In dit persoonlijke portret wordt ook uitgebreid gesproken over haar idealen en drijfveren.
Interviews en presentatie: Paul Rosenmöller; research: Saskia de Boer en Henriëtte Smit; camera: Peter van der Linden, Tijn van Neerven; geluid: Geert Poelgeest; productie: Marie-Louise van Agtmael; samenstelling en regie: Hans Hermans; eindredactie: Lioni Schrederhof.
Dit is een herhaling van 27 november 2004.
IKON-televisie
donderdag 30 december 2004
Nederland 1
23.00 - 23.52 uur: DE DONDERDAG DOCUMENTAIRE: BERMROUW
Een boeket verborgen achter een kilometerpaaltje, een boom vol brieven, brandende kaarsjes onder een lantaarnpaal of een grafmonument dat niet ongemerkt te passeren valt. In de bermen van openbare wegen in Nederland staan talloze grote en kleine monumenten voor verkeersslachtoffers. Zij markeren een plek waar vaak op brute wijze een leven is beëindigd. Deze monumenten zijn niet alleen een waarschuwing aan de weggebruiker. Voor veel nabestaanden vormen zij een plek om te rouwen en te gedenken.
Maar niet iedereen vindt troost in deze gedenktekens en ziet er het nut van in. Gemeentelijke-, provinciale- en landelijke overheden komen met strikte regels voor bermmonumenten. Die worden niet alleen gedicteerd door het aspect van de verkeersveiligheid, maar zijn ook een reactie op de steeds vaker gehoorde protesten van omwonenden. Want er verschijnen niet alleen steeds meer monumenten in Nederland, ze vallen ook steeds meer op door hun in het oog springende uitvoering.
Hebben we hier te maken met een ordinair modeverschijnsel of is er meer aan de hand en kunnen we spreken van een breuk met de traditionele Nederlandse manier van rouwen, die van oudsher ingehouden, sober en somber is? In veel andere Europese landen is 'bermrouw' in elk geval een doodnormaal verschijnsel met een lange traditie.
De documentaire Bermrouw volgt enkele nabestaanden die hun dierbaren herdenken op de plek langs de weg waar zij zijn omgekomen. Soms is hun monument een klein en zeer persoonlijk statement, soms een voor iedereen zichtbare hartenkreet waarachter een onvermoede wereld schuilgaat.
Regie: Gerald van Bronkhorst; camera: Willem van der Linde; geluid: Marjo Postma; montage: Vera Jong; research: Saskia Hamming; productie: Margie Monfils; eindredactie: Margje de Koning.
IKON-televisie
woensdag 5 januari 2005
Z@ppelin
12.00 - 12.15 uur: RAUW OP JE DAK: JOLIEKE
Eerste aflevering van een nieuwe reeks van de IKON-jeugdserie Rauw op je dak. De andere van deze reeks worden waarschijnlijk pas in 2006 uitgezonden. In Rauw op je dak vertellen kinderen over een grote verandering in hun leven en hoe zij daarmee omgaan.
Jolieke
Jolieke (12) heeft het behoorlijk voor haar kiezen gekregen. Haar vader is acht jaar geleden dood gegaan. Ook heeft ze een chronische immuunziekte, waardoor ze eens in de twee weken naar het ziekenhuis moet voor een infuus en waardoor ze vaak moe is. Haar zusje heeft dezelfde ziekte en hoe naar het ook is: gedeelde smart is wel een beetje halve smart. Jolieke en haar zusje laten zien dat verdriet en pech er gewoon bijhoren en niet hun leven bepalen. Want je kan ook met een infuus de avondvierdaagse lopen en je kunt zelfs op het graf van je vader een deuntje fluiten.
Scenario en regie: Suzanne Raes, camera: Brigit Hillenius, editor: Elja de Lange, geluid: Bert van den Dungen, research: Saskia de Boer, eindredactie: Lioni Schrederhof, producent: Lemming Film, Leontine Petit & Joost de Vries.
IKON-televisie
vrijdag 7, 14, 21 en 28 januari en 4 en 11 februari 2005
Nederland 1
23.30 - 24.00 uur: MR CHARITY
Zesdelige Britse comedy-serie van de BBC over liefdadigheid
Graham Templeton alias Mister Charity heeft het er maar druk mee om de wereld te redden. Hij houdt samen met zijn medewerkers - manusje van alles Marcus en hupse projectleidster Abi - de hulporganisatie 'HELP' in stand. Wat HELP doet en waar de organisatie voor staat is niemand helemaal duidelijk, behalve dat het om 'liefdadigheid' gaat. Maar dat is een breed begrip. Templeton neemt het niet zou nauw met de idealistische drijfveren van HELP. Het gaat hem niet zozeer om de opbrengsten voor het goede doel, als wel om de uitstraling van de projecten op hemzelf. Hij heeft er geen enkele moeite mee om, als dat zo uitkomt, zelf ook een graantje van het succes mee te pikken.
Op de benedenverdieping van het kantoorpand van HELP is een kringloopwinkel gevestigd voor het goede doel. Daar zwaaien de vrijwilligsters Margaret en Joan - beiden zestig plus - met straffe doch rechtvaardige hand de scepter. Met de vaak excentrieke klanten met hun zeer gevarieerde inbreng van tweedehands artikelen maken zij hun dagelijkse, soms hilarische avonturen mee. En anders hebben ze altijd elkaar nog.
Aan het hoofd van deze merkwaardige hulporganisatie staat Lady Sophie, een rijke dame. Ze is blind voor Templetons tekortkomingen en is al lang blij als 'de zaak draait'. De welgestelde dame heeft er veel geld voor over om HELP in stand te houden en haar liefdadigheidsimago op te krikken.
Mr Charity is een Britse comedy-serie van de BBC, vergelijkbaar met 'Fawlty Towers' maar nu eens met liefdadigheid als thema. De serie houdt op een humoristische manier het snobistische 'weldoenersmilieu' van het rijke Westen een spiegel voor. In Engeland werd de serie door de pers met enthousiasme ontvangen.
"Het is moedig van de BBC om zo openlijk te suggereren dat aan iedereen die op zaterdagochtend met collectebussen gaat zwaaien op zijn minst een steekje los is." - The Guardian
Cast
Graham Templeton: Stephen Tompkinson; Abi: Claudie Blakley; Marcus: Joseph Kpobie; Margaret: Dilys Laye; Joan: Deddie Davies; Lady Sophie: Fenella Woolgar; Mrs Gilbert: Felicity Montagu
Crew
Script: Trevelyan Evans, Pete Sinclair; regie: Nick Wood; uitvoerend producent: Geoffrey Perkins; productie: Bill Dare
Dit is een productie van BBC2
Mirjam Nieboer
IKON Communicatie
tel. (035) 6727101
---- --
IKON