Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Vijfentwintig filialen Super de Boer krijgen bezoek boycotteam

Milieudefensie deelt gifvrije druiven uit in Arnhem

Amsterdam, 15 december 2004 --- Op zaterdag 18 december roept Milieudefensie bij zo'n vijfentwintig filialen van Super de Boer de klanten op géén druiven bij deze supermarkt te kopen. Bij het filiaal aan de Kleine Oord in Arnhem zullen klanten bovendien worden getrakteerd op live muziek en 100% gifvrije druiven. Super de Boer verkocht, in strijd met de Warenwet, druiven met hierin te veel landbouwgif. Op vier van de vijf monsters trof onderzoeksinstituut TNO onlangs meer gif aan dan volgens de wettelijke normen is toegestaan, met in totaal maar liefst elf wetsovertredingen. Reden genoeg voor de milieuorganisatie om de keten, na eerdere waarschuwingen, ditmaal een rode kaart te geven en een tijdelijke boycot uit te roepen.

Laurus, het moederconcern van Super de Boer, betitelt de boycot als "schandelijk en misleidend". Zij verwijzen naar een brief van de Voedsel en Waren Autoriteit aan de groente- en fruitsector waarin gewezen wordt op een verruiming van de wettelijke normen voor druiven. Milieudefensie stelt dat deze normversoepeling niet officieel is.

Vera Dalm, directeur van Milieudefensie: 'Het lijkt er op dat de wet wordt aangepast aan het misdrijf. Het is daarbij volstrekt onduidelijk in hoeverre rekening is gehouden met de laatste wetenschappelijke inzichten over extra gevoeligheid van jonge kinderen en de combinatie-effecten van verschillende soorten gif.' Voor druiven van Super de Boer is dit laatste zeker relevant: vier van de vijf onderzochte filialen verkochten druiven met acht of meer verschillende soorten landbouwgif.

Wie: Vrijwilligers van Milieudefensie Wat: Klanten Super de Boer worden opgeroepen om gifdruiven niet te kopen. Waar: Vijfentwintig filialen van Super de Boer door heel Nederland. Locaties: zie bijlage. Wanneer: Zaterdag 18 december

Op zaterdag 18 december, de drukste winkeldag van het jaar, staan vrijwilligers van Milieudefensie door het hele land voor vestigingen van de supermarkt om klanten in te lichten over de onderzoeksresultaten. De boycotperiode wordt die dag afgerond. Met deze campagne hoopt de milieuorganisatie te bereiken dat de keten eindelijk serieus werk maakt van groente en fruit zonder resten bestrijdingsmiddelen.



Vereniging Milieudefensie