Persbericht reorganisatie Endemol
Aalsmeer, 17 december 2004
Endemol Nederland besluit tot reorganisatie
Televisieproducent richt zich in op de toekomst
Endemol Nederland gaat reorganiseren. Vandaag heeft de Directie van
het Aalsmeerse productiehuis de adviesaanvraag hiervoor ingediend bij
de ondernemingsraad en het personeel ingelicht. Het voorgenomen
besluit behelst een aantal kostenbesparende maatregelen, waaronder een
formatiereductie ter grootte van 47 medewerkers met een vast
dienstverband. De reorganisatie zal, na advies van de
ondernemingsraad, in het begin van het nieuwe jaar ten uitvoer worden
gebracht.
De reorganisatie bij Endemol Nederland is ingegeven door het
ongunstige klimaat in de mediabranche in het bijzonder en het
economische klimaat in het algemeen. Tot de aspecten die de
omzetontwikkeling van Endemol Nederland negatief beïnvloeden, behoren
ondermeer het bestelgedrag en gewijzigde strategische doelstellingen
van opdrachtgevers; de hevige seizoensschommelingen in werkaanbod en
de versplintering van adverteerdersbestedingen.
Mede als gevolg daarvan is de Directie van Endemol Nederland tot de
conclusie gekomen dat de onderneming nog nadrukkelijker moet worden
ingericht als projectorganisatie om de marktomstandigheden op de korte
en de lange termijn het hoofd te bieden en een gezond bedrijf te
blijven.
Om de beoogde formatiereductie te realiseren zal voor de betrokken 47
medewerkers collectief ontslag worden aangevraagd. Endemol Nederland
zal de vakbonden uitnodigen voor overleg over het sociaal plan dat aan
deze medewerkers zal worden aangeboden.
Endemol Nederland is ervan overtuigd dat zij met de voorgenomen
maatregelen haar positie als toonaangevende marktleider kan en zal
behouden. Behalve een aantal onzekerheden biedt de toekomst in
toenemende mate ook veel kansen, die het bedrijf vanuit een krachtige
concurrentiepositie wil benutten.
Algemeen Directeur Paul Römer ziet de reorganisatie als een moeilijke
maar noodzakelijke maatregel: "Vooral omdat de reorganisatie ten koste
gaat van collega's valt deze beslissing mij zwaar. Niettemin heb ik
moeten vaststellen dat de reorganisatie onafwendbaar is om ons bedrijf
te kunnen laten overleven in een markt die onophoudelijk aan
verandering onderhevig is. Ook ons bedrijf is niet immuun voor de
invloeden van buitenaf. De toekomst vereist een hoge mate van
flexibiliteit en wendbaarheid en dat bereiken we alleen door deze
maatregelen te nemen. Zo zullen wij in staat zijn om onze
opdrachtgevers te blijven bedienen met succesvolle en creatieve
content."
Nederlandse Vereniging van journalisten