Vereniging Nederlandse Gemeenten

Géén vierde verkoopdag

Donderdag 16 december heeft de VNG bestuurlijk overleg gehad met het ministerie van VROM over de extra verkoopdag. Hier is gezamelijk besloten af te zien van het gedogen van het vuurwerkbesluit en een vierde verkoopdag op 28 december niet toe te laten.

VNG tegen extra verkoopdag vuurwerk
Van de vuurwerkverkooppunten uit 2002 is minder dan de helft overgebleven door de saneringen van de afgelopen jaren. Hierop is geopperd om de verkoopperiode in strijd met het Vuurwerkbesluit met een dag te verlengen tot vier dagen. Op 28 december wilde de VROM Inspectie af zien van de tweedelijns handhaving.

De VNG is tegen een extra verkoopdag en wel om de volgende redenen:
1. Het aantal verkooppunten is gedaald, maar of dit tot problemen gaat leiden is niet zeker.

2. Een extra dag lost een mogelijk niet-bestaand probleem op en vervangt het door extra overlast van illegale afsteek van vuurwerk op 28 december.

3. Een vierde verkoopdag is regelrecht in strijd met het Vuurwerkbesluit en leidt tot gedogen. Gedogen van vuurwerkwetgeving moet na de ramp in Enschede juist voorkomen worden.

4. Als de VROM Inspectie gaat afzien van handhaven, is het aan gemeenten en provincies een beslissing te nemen. De VNG verwacht, gezien de korte periode, veel communicatieproblemen en onduidelijkheid bij gemeenten. Dit zal verergeren als de ene gemeente gaat gedogen en de buurgemeente ervan afziet of onwetend is. Dit leidt tot rechtsongelijkheid onder de ondernemers en dat is een ongewenste situatie.

Handhaving vuurwerk
Gemeenten moeten al enkele jaren alle vuurwerkbedrijven strikt controleren. In onze nieuwsbrief van november 2004 (zie VNG Brieven) maken we melding van de bestuursrechtelijke en strafrechtelijk handhaving.

Voor vuurwerkinrichtingen met een opslagcapaciteit tot 10.000 kilo vuurwerk zijn gemeenten het bevoegd gezag. Formeel-juridisch moeten gemeenten in eerste instantie handhavend optreden bij illegale situaties. Bij spoedeisende gevallen komt dit neer op bestuursdwang met de mogelijkheid tot kostenverhaal op de overtreder. Bestuursdwang is echter omslachtiger en minder effectief dan inbeslagname door de politie.

Dwangsom versus bestuursdwang
Bij acuut gevaar is bestuursdwang de enige manier om op te treden. Of de politie of de gemeente optreedt, hangt af van de afspraken die u in de driehoek hebt gemaakt.
Is er geen acuut gevaar, dan is dwangsom de voor de hand liggende wijze van optreden. Een uitspraak van de rechter op 16 december 2004 bevestigt deze aanpak. De gemeente is altijd verantwoordelijk voor de te kiezen handhavingsvorm.

* Uitspraak van de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State 16 december 2004

Afspraken bij afvoeren van vuurwerk
Er zijn afspraken gemaakt met het Openbaar Ministerie, de VROM Inspectie en Domeinen hoe een gemeente te werk moet gaan bij bestuursrechtelijke handhaving. Hierbij moet contact opgenomen worden met de provinciale vuurwerkcoördinator en bij effectuering met het LMIP. Het LMIP staat in contact met Domeinen te Ulicoten (Noord-Brabant) en kunnen de afvoeractie bij hen inplannen. Voor echte spoedeisende gevallen in de week van de verkoopperiode zal de politie afvoeren, gezien haar mogelijkheid tot snel optreden en afvoeren.
* Communicatieprotocol gemeentelijke vuurwerkhandhaving

Vuurwerkbedrijven zonder vergunning
Er is meermalen geconstateerd dat vuurwerkinrichtingen nog geen vergunning hebben. De VNG betreurt dit, want per 1 maart 2004 is de overgangstermijn van het Vuurwerkbesluit verstreken. Vanaf die datum moeten gemeenten handhavend optreden als een bedrijf wil stoppen (intrekken vergunning) of door wil gaan (handhaven Vuurwerkbesluit). Belanrijk daarbij is, dat een bedrijf, of het nu stopt of niet, GEEN vuurwerk mag hebben opgeslagen.
De VROM Inspectie (VI) heeft een brief verstuurd naar alle colleges over de gemeentelijke handhaving. Voor sprinklerinstallaties heeft de VI eisen opgesteld waar aan voldaan moet worden wanneer een gemeente kan gedogen.

* VI beoordelingskader overmacht sprinklerinstallaties (Word, 80 kB)
* Brief inspecteur-generaal ministerie van VROM (Word, 100 kB)
* Modelbrief provincies aan gemeenten (Word, 30 kB)

Vuurwerkbedrijven zonder een gecertificeerde sprinklerinstallatie Het Belgische bedrijf Potential Protection heeft naar het nu laat aanzien vanaf 19 november zijn accreditatiebevoegdheid voor sprinklers verloren. Dit betekent dat vuurwerkinrichtingen met een certificaat van dit bedrijf na die datum geen geldig certficaat in bezit hebben. Om te voorkomen dat ook dit een probleem gaat geven, heeft de VI en IPO een notitie uitgebracht hoe gehandeld moet worden.
* Praktische uitleg bij vuurwerkverkooppunten zonder acreditatie
* Advies VROM Inspectie omgang Potential Protection

Regulier vervoer van vuurwerk door gemeente
Voor informatie hierover verwijzen wij naar het vervoersinformatiecentrum van het ministerie van V en W. Zie hiervoor onze informatie bij beleidsveld Vervoer gevaarlijke stoffen.

Technische vragen? Bel voor ondersteuning naar InfoMil InfoMil is het eerste ingangspunt als u vragen hebt over vuurwerk, vergunningen, normen, beleidskaders en technische informatie over het Vuurwerkbesluit. U kunt hier direct naar Infomil doorklikken. Het telefoonnummer is (070) 361 0575, fax: (070) 363 3333 of info@infomil.nl.