Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam.
17/12/2004
---
Casestudy kan ook andere zorginstellingen helpen
Hoe kunnen zorginstellingen zich aanpassen aan de nieuwe AWBZ?
Door de recente modernisering van de Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten (AWBZ) moeten veel zorginstellingen hun administratie
drastisch aanpassen. Onder leiding van projectleider Rashid Sohrabkhan
onderzochten zes studenten van de cursus Informatie Systeem
Ontwikkeling, in opdracht van verpleeghuis "t Zonnehuis in Doorn, hoe
dat het beste kan. Zij kwamen tot een advies voor de opzet van een
informatie- en registratiesysteem waarmee ze per cliënt kunnen
factureren en registreren. Met het resulterende onderzoeksrapport,
getiteld "Van Papierwinkel naar ICT - Een onderzoek naar de integratie
van de nieuwe AWBZ in het verpleeghuis Zonnehuis te Doorn en opzet van
een bijpassende dienstenstructuur", hoopt de Wetenschapswinkel VU ook
andere zorginstellingen van een waardevol advies te voorzien en te
inspireren om uitdagende vraagstukken uit hun praktijk aan studenten
Informatica voor te leggen.
Momenteel is de modernisering van de AWBZ actueel in de Nederlandse
gezondheidszorg. Die modernisering moet de keuzevrijheid vergroten,
zorg op maat leveren en de positie van de cliënt versterken. Cliënten
die in aanmerking komen voor de AWBZ, krijgen in het nieuwe model na
hun indicatiestelling (het in aanmerking komen voor de AWBZ) een
budget op hun rekening gestort en hiermee kunnen zij hun eigen zorg
uitkiezen en inkopen. Dit alles brengt voor sommige zorginstellingen
een verandering met zich mee. Zij moeten hun zorgaanbod actief bekend
maken, hun diensten als het ware verkopen. Om hun zorg in rekening te
brengen moet de zorginstelling weten welke cliënt hoe veel en welke
zorg heeft afgenomen.
Ook het Zonnehuis in Doorn moet op een gedetailleerd niveau zorg gaan
verkopen. Voorheen gebeurde dat niet, er was alleen een globale
eindafrekening per aantal cliënten. De studenten beschrijven hoe het
Zonnehuis de bovengenoemde procedure van nauwkeurig registreren en
factureren op cliëntniveau systematisch kan opzetten. Ze concluderen
dat een zorginstelling eerst de zorg moet analyseren: welke diensten,
handelingsgroepen en modules zijn er binnen de instelling, welke
handelingen bevatten zij precies? Van daaruit kan men een duidelijk en
transparant zorgaanbod opstellen. Dat zorgaanbod beschrijft
zorgfuncties (bijvoorbeeld fysiotherapie) in termen van de
activiteiten in die zorgfunctie, de bijbehorende prijzen en eenheden,
welke bronnen (ondersteunende apparaten) ervoor nodig zijn en wat de
kostprijs is van een specialist.
Vrije Universiteit Amsterdam