VERENIGING VAN MILIEUKUNDIGEN
Zwart maken maakt milieu schoner.
Zwart maken maakt milieu schoner.
Dat vinden de 300 bezoekers van de nationale milieudag 2004, die
vandaag in Den Haag bijeen waren. De deelnemers bogen zich over 17
vernieuwende ideeën om de milieuregelgeving op te schonen.
Het voorstel om bedrijven met de slechtste milieuprestatie publiek te
maken, sprak het meeste aan. Een zwarte lijst van slechteriken is het
efficiëntst om zonder ingewikkelde regels het milieu daadwerkelijk
schoner te maken. Niemand wil daar immers opstaan.
Het idee werkt als volgt:
Jaarlijks wordt een zwarte lijst gepubliceerd waarop ondernemingen op
basis van de slechtste milieuprestaties worden gerangschikt. Bedrijven
worden zo gestimuleerd te concurreren op basis van hun milieudaden.
Een bedrijf dat op deze lijst voorkomt zal uit zich zelf - zonder
regels en dwang vanuit de overheid - zijn uiterste best doen het
daarop volgende jaar niet genoemd te worden. Het milieu is de lachende
derde.
En meer dan dat.
Met een dergelijke zwarte lijst -'Naming and Shaming'- verschuift het
debat van specialisten naar de burger. Hiermee vergroot de
belangstelling voor het milieu enorm, laten de prijswinnaars Ron Wit
en Peter-Erik Ywema weten.
De nationale milieudag 2004 stond in het teken van de kansen en
valkuilen van een forse opschoning van de milieuwetgeving. Het
symposium vond plaats op initiatief van de VVM en sloot direct aan op
de herijkingoperatie van het ministerie van VROM. De prijswinnaars
zijn respectievelijk milieu-econoom en milieuconsult.