Algemeen Verbond Bouwbedrijf
Meer aandacht voor beheer en onderhoud
17 december 2004- Als gevolg van recent geconstateerde achterstanden,
is er meer aandacht bij de overheid voor beheer en onderhoud van
infrastructuur. Dat blijkt uit de
jaarlijkse monitoring infrastructuur uitgevoerd door het Economisch
Instituut Bouwnijverheid (EIB) in opdracht van het AVBB.
Het EIB onderzoekt jaarlijks de voortgang bij de planning en
uitvoering van infrastructuurprojecten van het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (MIT) en de Begroting van het
Infrastructuurfonds.
Het budget voor aanlegprojecten infrastructuur ligt in 2005 nagenoeg
op hetzelfde niveau als in 2004. Voor aanleg van rijkswegen en
railwegen neemt het budget de komende jaren stelselmatig toe. Bij
regionale projecten en bij de megaprojecten vinden dalingen plaats.
Ten opzichte van vorig jaar zijn er minder vertragingen in de
planstudie- en realisatiefase.
Voor de aanlegprojecten is 3,4 miljard euro beschikbaar. Voor beheer
en onderhoud 1,9 miljard euro. Vijftien procent van het totale budget
betreft directe uitvoeringsuitgaven. Voor rijkswegen is dit aandeel
31% en voor waterbeheren/vaarwegen 84%.
In het MIT is een groot aantal planstudieprojecten opgenomen. Als deze
projecten aansluitend in uitvoering worden genomen, dan bedraagt het
tekort 0,9 miljard euro (17% van de totale projectkosten van de
planstudieprojecten). Het tekort voor rijkswegen is relatief klein,
10% omdat hiervoor in 2006 veel meer financiële middelen beschikbaar
komen. Voor waterbeheren/vaarwegen en railwegen ligt het tekort op een
derde tot een kwart van de benodigde middelen.
In totaal zijn 18 projecten zichtbaar vertraagd ten opzichte van vorig
jaar. Zeven projecten zijn in de planstudiefase en elf projecten zijn
in de realisatiefase. Van de kleine regionale projecten, die in het
verleden vaak vertraging hadden, zijn geen gegevens beschikbaar. Deze
zijn dan ook niet meegenomen.
Bron
AVBB