Ingezonden persbericht


34th International Film Festival Rotterdam
26 januari - 6 februari 2005

PERSBERICHT 17 december 2004

- Tiger Cub Awards Competitie voor korte film
- Filmmaker in Focus en themaprogramma uit Rusland - IFFR verwelkomt hoofdsponsor Tiscali

Het International Film Festival Rotterdam introduceert met ingang van de komende editie de Tiger Cub Awards Competitie voor korte films. Drie winnaars ontvangen gelijkwaardige Tiger Cub Awards. Het festivalprogramma krijgt een Russisch tintje met de keuze van Jevgeni Joefit als Filmmaker in Focus en met het themaprogramma 'Near Past and Near Future: Russian Parallel Cinema'. Tijdens het festival gaan nieuwe films uit Nederland van onder meer Vincent Monnikendam, Colette Bothof, Erik van Zuylen, Eugenie Jansen en Kees Hin in wereldpremière. Tiscali is de nieuwe hoofdsponsor van het IFFR.

Tiger Cub Awards Competitie
In navolging van de VPRO Tiger Awards Competitie voor lange films introduceert het IFFR tijdens de komende festivaleditie de Tiger Cub Awards Competitie voor korte films. De korte film, al jaren vast onderdeel van het festival, wordt vertoond in de programmasectie 'Short!' in compilaties naar thema, land of maker. Voor de Tiger Cub Awards Competitie komt een dertigtal films in aanmerking die korter zijn dan dertig minuten en die op het festival de wereld-, internationale of Europese première beleven. Een jury kiest uit deze competitiefilms drie winnaars. Aan de drie Tiger Cub Awards is een geldbedrag verbonden van ieder 3.000 Euro. De films in competitie worden begin januari bekend gemaakt.

Filmmaker in Focus: Jevgeni Joefit
De Russische filmmaker en fotograaf Jevgeni Joefit (1961, Sint Petersburg) wordt Filmmaker in Focus van IFFR 2005. Het festival eert de regisseur met de vertoning van vier speelfilms (waaronder zijn nieuwe film BIPEDALISM in wereldpremière), acht korte films en een foto-expositie. Joefit studeerde in 1983 af als werktuigbouwkundige en kreeg filmlessen van Aleksandr Sokoerov. Joefit richtte vervolgens de filmstudio Mzhalalafilm op en begon experimentele films te maken. Hij was begin jaren tachtig de grondlegger van het 'necrorealisme' in St. Petersburg, waarvan filmmakers, fotografen, schilders en schrijvers onderdeel uitmaken. Hun centrale thema is de dood als fysieke realiteit. Het Hubert Bals Fund leverde eerder een bijdrage aan de totstandkoming van BIPEDALISM (2005). Joefits oeuvre heeft grote invloed op een nieuwe generatie progressieve filmmakers en kunstenaars in Rusland. Uit deze 'Parallel Cinema' toont IFFR 2005 in het themaprogramma 'Near Past and Near Future' een selectie speelfilms en korte films uit het alternatieve circuit.

Near Past and Near Future: Russian Parallel Cinema De opkomst van wat in Rusland de 'Parallel Cinema' wordt genoemd (en waarvan het 'necrorealisme' van Joefit deel uitmaakt) is verbonden met de jaren van 'perestrojka' en het uiteenvallen van de voormalige USSR. 'Parallel' houdt hier in dat deze films zonder officiële staatsondersteuning of -toestemming werden gemaakt en vertoond. Een tweede generatie, nu meer verbonden met de beeldende kunst, manifesteerde zich vanaf de jaren negentig toen kunstenaars, performers, musici, fotografen, schrijvers en journalisten de taal van de film gingen gebruiken. In en buiten Moskou hebben zij een eigen netwerk van festivals, productieplatforms, websites, films en filmsterren opgebouwd. IFFR 2005 richt met de vertoning van acht speelfilms en vijf korte films de aandacht op het actuele oeuvre uit dit alternatieve circuit. Vorm en inhoud van deze films lopen sterk uiteen: van het door en door Russische 4 van Ilja Chrzjanovski, het politieke, tegen de oorlog in Tsjetsjenië gerichte drama ZELENIY SLONIK (GREEN ELEPHANT) van Svetlana Baskova tot de bizar-komische speelfilm IVAN DURAK (IVAN THE IDIOT) van Alexandr Doulerain & Sergej Korjagin.

Nederlandse films in wereldpremière
In het festivalprogramma gaan, onder meer, de volgende Nederlandse documentaires en speelfilms in wereldpremière: ZIELEN VAN NAPELS van Vincent Monnikendam, VOORLAND van Eugenie Jansen, HET MYSTERIE VAN DE SARDINE van Erik van Zuylen, CINEMA INVISIBLE: HET BOEK van Kees Hin, BROSSA van Digna Sinke en ZWARTE ZWANEN, het debuut van Colette Bothof. ALIAS KURBAN SAÏD van Jos de Putter gaat in Europese première. Na de internetvertoning beleeft 0605 van Theo van Gogh tijdens IFFR 2005 zijn bioscooppremière.

IFFR verwelkomt hoofdsponsor Tiscali
Het IFFR gaat een nieuwe sponsorrelatie aan. Naast de Volkskrant en VPRO wordt Tiscali de derde hoofdsponsor van het festival. Tiscali ziet een sterke toekomst in de combinatie van film en internet. De ondersteuning van het IFFR, zo laat het Europese internetcommunicatiebedrijf weten "past naadloos binnen de strategie van Tiscali om de veelzijdige functie van internet binnen de filmwereld verder te versterken."

Het 34e International Film Festival Rotterdam heeft plaats van woensdag 26 januari tot en met zondag 6 februari 2005. Het programma verschijnt op donderdag 20 januari 2005 als bijlage bij de Volkskrant en online op www.filmfestivalrotterdam.com. De kaartverkoop en reserveringen via de festivalwebsite starten zaterdag 22 januari 2005 om 00.00 uur; vervolgens start de telefonische reservering (via 010-8909000) en de kaartverkoop aan de Centrale Festivalkassa in de Doelen (ingang Jurriaanse Zaal, Kruisplein, Rotterdam) op zaterdag 22 januari om 09.00 uur.

(einde persbericht)

Noot aan de redactie:
Informatie, beeldmateriaal en interviews: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet of Gert-Jan Bleeker, tel +31.10.8909090 of press@filmfestivalrotterdam.com

BIJLAGE:

34th International Film Festival Rotterdam
26 januari - 6 februari 2005

Overzicht programmasecties IFFR 2005

VPRO Tiger Awards Competitie
Het hart van het IFFR: ongeveer vijftien eerste of tweede speelfilms strijden om de drie gelijkwaardige Tiger Awards. De volledige selectie competitiefilms wordt begin januari bekend gemaakt.

Cinema of the Future: Sturm und Drang
De programmasectie Sturm und Drang omvat speelfilms en documentaries van meest jonge filmmakers die nieuwe cinematografische wegen verkennen. De filmmakers hebben gemeen dat ze vernieuwingsdrang tonen, en vertel- en verbeeldingswijzen zoeken. Sturm und Drang is daardoor een reeks filmische verrassingen en een bron van ontdekkingen. In deze sectie zullen onder meer te zien zijn: SZEZON (EASTERN SUGAR) van Ferenc Török (Hongarije), LOS MUERTOS van Lisandro Alonso (Argentinië), GUI YEO WO (SO CUTE) van Kim Soo-Huyn (Zuid-Korea) en ABSOLUT van Romed Wyder (Zwitserland).

Cinema of the World: Time & Tide
De polsslag van de wereld is te voelen in de programmasectie Time & Tide. Hierin presenteert het IFFR speelfilms en documentaires die sociaal-politieke en culturele betrokkenheid tonen van de makers. Jong talent gaat hier samen met ervaring. In deze films kijken de makers om zich heen, reflecteren op maatschappelijke processen, vertellen persoonlijke verhalen of nemen stelling over wat hen bezig houdt. Films die de toeschouwer meenemen op reis naar steden, landschappen, grenzen, woningen en hun verhalen. Enkele films uit dit programma: DASTANEH NATAMAN (STORY UNDONE) van Hassan Yektapanah (Iran), SAN ZIMSKE NOCI (MIDWINTER NIGHT'S DREAM) van Goran Paskaljevic (Bosnië en Herzegovina) en ETT HÅL I MITT HJÄRTA (A HOLE IN MY HEART) van Lukas Moodysson.

Maestros: Kings & Aces
De programmasectie Kings and Aces is het domein van de meesters van de auteurscinema. In hun nieuwste werken zijn hier de signatuur en stijlkenmerken van ervaren filmmakers te herkennen, en dus zijn hier veel bekende namen van eerdere festivaledities te vinden. Het zijn filmmakers wiens oeuvre het IFFR volgt en die niet gehinderd door jonge of gevorderde leeftijd de meesterhand blijken te hebben. Niet toevallig zijn het vaak de inspirerende voorbeelden van nieuwe generaties filmmakers (en toeschouwers). Met , onder meer, nieuwe films van Hong Sang-Soo (WOMAN IS THE FUTURE OF MEN), Wong Kar-wai (2046), Claire Denis (L'INTRUS), Olivier Assayas (CLEAN), Kim Ki-Duk (BIN-JIP en THE SAMARITAN GIRL) en Kira Muratova (TUNER).

Cinema Regained
In Cinema Regained kan iedere filmliefhebber zijn of haar hart ophalen aan films en documentaires over film(-makers) en zeldzame vaak recent gerestaureerde juwelen uit de filmgeschiedenis. Daaronder zijn, bijvoorbeeld, een zevental speelfilms van de buiten Japan nauwelijks bekende regisseur Uchida Tomu; Sam Fullers herstelde epos THE BIG RED ONE, een serie korte films van de Amerikaanse experimentele filmmaker Owen Land (aka George Landow) en I DIED IN CHILDHOOD..., een documentaire over Sergej Paradjanov.

Tiger Cub Awards Competitie
Om de korte films en filmmakers extra in de schijnwerpers te zetten presenteert het IFFR in 2005 voor het eerst een kortefilmcompetitie. Uit de nieuwste korte films - films die hun Europese, internationale of wereldpremiere beleven in Rotterdam - worden dertig bijzondere gekozen voor de Tiger Cub (tijgerwelp) Awards Competitie.

Short!
Korte films, in compilatieprogramma's of als voorfilm, vormen sowieso een belangrijk onderdeel van het IFFR. Het aanbod varieert van Italiaans minimalisme tot Armeense poëzie, van experimentele video tot geavanceerde animatie. Zo zijn er twee compilatieprogramma's met (experimentele) korte films uit Kroatië en omgeving. Sommige van deze films werden tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië gemaakt, zoals LETTER, of hebben de oorlog als onderwerp, zoals DAS LIED IST AUS. Maar ook wordt de Gouden Palm-winnaar (voor de korte film), het Roemeense TRAFFIC van Catalin Mitulescu, waarin een zakenman zijn twintig minuten pauze nuttig besteedt.

Filmmakers & Artist in Focus
IFFR 2005 eert drie filmmakers met de vertoning van een keuze uit hun oeuvre. Van Benoit Jacquot (Frankrijk) zijn speelfilms (waaronder verfilmingen van literair werk, toneel en opera) en enkele voor televisie gemaakte films te zien. Van 'necrorealist' Jevgeni Joefit (Rusland) vertoont het festival speelfilms en korte films. Artist in Focus is de videokunstenaar Anri Sala (Albanië/Frankrijk). Hij exposeert tijdens IFFR 2005 in Museum Boijmans Van Beuningen en in TENT.; meer van zijn werk is te zien in de filmzalen.

S.E.A. Eyes
Themaprogramma dat met speelfilms en korte films de zuidoostelijke kant van Azië cinematografisch in kaart brengt. IFFR programmeur Gertjan Zuilhof concentreert zich daarbij op de jonge en opkomende generatie film- en videomakers uit Maleisië, Filippijnen, Indonesië, Thailand, Singapore.

Near Past and Near Future: Russian Parallel Cinema Themaprogramma met een serie speelfilms en korte films gemaakt door een nieuwe generatie onafhankelijke en alternatieve filmmakers uit Moskou (en ver daarbuiten). Geëngageerd, creatief, speels, politiek. Samenstelling: Andrej Plakhov en IFFR programmeur Ludmila Cvikova.

Rotterdämmerung
Serie films, uiteraard voor een flink deel afkomstig uit Japan, met een hoog 'late night'-gehalte en minder geschikt voor de kinderen. Het betreffen varianten op genres als fantasy, thriller en science-fiction. Enkele Japanse voorbeelden: Samurai-slasher drama IZO van Miike Takashi, de hybride live action sci-fi manga CASSHERN van Kiriya Kazuaki en psycho-revenge RINJIN 13-GO (NEIGHBOR #13) van Inoue Yasuo (beiden uit Japan).

PS Homefront USA
Epiloog op het omvangrijke IFFR 2004-themaprogramma van programmeur Gertjan Zuilhof met enkele nieuwe films die reflecteren op het huidige politieke en culturele klimaat in de Verenigde Staten. Met onder meer films van Bruce Weber (LETTER TO TRUE), Wim Wenders (LAND OF PLENTY) en Jon Jost (HOMECOMING).

Exploding Cinema: Sound Check
Exploding Cinema is dit jaar gewijd aan geluid als belangrijk instrument voor audiovisuele kunstenaars en filmmakers. De groepstentoonstelling 'murmur' in TENT. wordt een stille geluidsshow waar de meer subtiele geluiden kunnen worden gehoord en gezien. In het filmprogramma zijn onder meer te zien: speelfilms (FIVE van Abbas Kiarostami en UNE VISITE AU LOUVRE van Jean-Marie Straub & Danièle Huillet), de documentaire MOOG van Hans Fjellestad over de uitvinder van de synthesizer, korte(re) films: Matt Hulse's AUDIBLE PICTURE SHOW; een experimenteel geluidswerk met film van Jonas Mekas, mini-opera's op animatiefilm van de Estse kunstenaar Matti Kütt, conceptuele videoclips van Tony Cokes en de symfonische korte films van Kirsten Winter. In Exploding Cinema: Sound Check zijn verder opgenomen: 'Testing, Testing' (dagelijkse serie presentaties in Witte de With door kunstenaars en filmmakers), de installatie SCIENCE FRICTION in V2_ (met onder meer geluidsartiest Francisco Lopez) en 'DVdrome' (presentatie van een nieuw genre dvd's met daarop vernieuwende combinaties van geluid, muziek en beeld).

Screen Tests
Expositie in het Nederlands Fotomuseum over het effect van de film- en fotocamera op het menselijk gelaat. Een selectie uit de pas gerestaureerde Andy Warhol-screen tests fungeert als startpunt (met o.a. Susan Sontag en Lou Reed). Het tegelijk bevestigende en bedreigende dat uitgaat van een screen test wordt in deze tentoonstelling verder uitgewerkt met de hedendaagse foto-, film en videowerken van o.a. Artist in Focus Anri Sala (Albanië), Graham Gussin (UK), Johan Grimonprez (B), Martin Arnold (A), Fiona Tan (NL), Manon de Boer (B), Eric Pellet (F) en Ana Torfs (B). Enkele van de Screen Test-films worden in de bioscoopzalen vertoond zoals de documentaire SYLVIA KRISTEL - PARIS van Manon de Boer.

What (is) Cinema
Terug op de vaste locatie in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg, met dagelijks het 'In Person'-interview met een festivalgast, het 'In Conversation'-debat naar aanleiding van een thema uit het festivalprogramma en de Late Talk Show gepresenteerd door Wilfried de Jong.

Hot Spots
Drie maal drie dagen in Off_Corso: dagelijks van 17.00 tot 23.00 uur muziek, film, live optredens en kunst uit de jonge, alternatieve kunst & cultuurscenes van Istanbul, Bagdad en Bristol.

Dutch Perspective
Selectie speelfilms en documentaires die in 2004 in Nederland werden uitgebracht, Engels ondertiteld ten behoeve van de internationale festivalgasten.

(einde overzicht programmasecties IFFR 2005)

Festivallocaties IFFR 2005
Het International Film Festival Rotterdam maakt gebruik van meer dan twintig filmzalen op de volgende locaties: de bioscopen Pathé Schouwburgplein, Cinerama en Lantaren/Venster, de theaters Oude Luxor en Rotterdamse Schouwburg. In Congres- en muziekcentrum de Doelen (ingang Jurriaanse Zaal, Kruisplein, Rotterdam) zijn de Centrale Festivalkassa en het festivalrestaurant en -café te vinden. Bovendien doet de Doelen dienst als 'IFFR Professionals Centre'.


- - - - - - - - - - - - - - - - - -
International Film Festival Rotterdam
Press Department:
Bert-Jan Zoet, Press Officer
Gert-Jan Bleeker, Assistent Press Officer
Willemijn Steentjes, Press Accreditations
Jeppe Kleyngeld, Press Office Intern

P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands

tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
http://www.filmfestivalrotterdam.com

IFFR 2005: Wed, Jan. 26 - Sun, Febr. 6, 2005

---
Message created at: Fri, 17 Dec 2004 16:13:15 +0100 Message sent by: press@filmfestivalrotterdam.com Message served by: Filmfestivalrotterdam.com, the Netherlands ---