Imtech Persbericht
17 december 2004
Voorgenomen overname van het Duitse HST (maritieme technologie)
Imtech wordt sterke maritieme speler in Duitsland
Aanzienlijke versterking positie Imtech op maritieme markt in China
Gouda - Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa) maakt
bekend dat het in principe overeenstemming heeft bereikt met de
Duitse scheepswerf HDW (Howaldtswerke Deutsche Werft AG) om HST
(HDW-Hagenuk Schiffstechnik GmbH) over te nemen. HST is een
specialist in maritieme technologie die met 130 medewerkers een
omzet van bijna 36 miljoen euro op jaarbasis realiseert. Beide
ondernemingen hebben afgesproken geen nadere mededelingen te doen
over de overnamesom, die in contanten wordt voldaan. HST zal direct
positief bijdragen aan de winst per aandeel. De overname past in de
Imtech-strategie die onder meer voorziet in verdere groei van de
maritieme activiteiten.
Reden voor verkoop door HDW is de krachtenbundeling tussen de
werven HDW en Blohm & Voss, die beide deel uit zullen maken van
Thyssen. In dit kader is besloten om een deel van de
niet-kernactiviteiten, waaronder HST, af te stoten.
Profiel HST
HST is een hoogwaardige maritieme specialist in elektrische
systemen, automatiseringsconcepten, beveiligingssystemen en
navigatie- & communicatie-apparatuur. De activiteiten zijn verdeeld
over nieuwbouw, service en onderhoud. HST beschikt over een
wereldwijd servicenetwerk. De hoofdvestiging is in Hamburg.
Daarnaast is er een grote vestiging in Kiel en zijn er
servicepunten in Bremerhaven en Rostock. HST beschikt over een
uitstekend kwaliteitsimago, is een bekende partner de Duitse
scheepswerven en beschikt over talloze referenties. Daarnaast bezit
HST een belang van 38% in een Chinese Joint Venture voor productie
van elektrische componenten (schakelborden en andere elektrische
systemen). Hiermee verwerft de maritieme specialist een groot
aantal opdrachten van met name Duitse eigenaren die schepen bij
Chinese werven bestellen maar maritieme technologie uit het westen
aan boord willen hebben. HST beschikt over contacten met tientallen
Chinese scheepswerven en heeft momenteel ruim veertig schepen in
China in uitvoering.
Synergie
Imtech is één van de sterkste maritieme technische dienstverleners
in Europa met snelgroeiende activiteiten in Azië. Imtech bezit twee
maritieme competentiecentra: Imtech Marine & Offshore, een
merkonafhankelijke total contractor, en Imtech
Schiffbau/Dockbautechnik (business unit van Imtech Deutschland),
een specialist in HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning).
De integratie van HST binnen Imtech levert de volgende synergetisch
voordelen op:
* Complementaire diensten en intensieve samenwerking tussen de
Duitse vestiging van Imtech Marine & Offshore in Hamburg, Imtech
Schiffbau/Dockbautechnik en HST maakt dat Imtech direct één van de
sterkste spelers op de Duitse maritieme markt wordt;
* Imtech Marine & Offshore is in toenemende mate actief op de
maritieme markt in Azië. Momenteel heeft Imtech alleen in China al
meer dan tien opdrachten in
uitvoering. De overname van HST maakt het mogelijk `cross selling'
toe te passen op het gezamenlijke Chinese netwerk van Imtech en
HST, waardoor de positie van Imtech op de Chinese maritieme markt
versterkt wordt.
* Met de overname verwerft Imtech de ontbrekende competentie van
maritieme navigatie en communicatie, die momenteel samen met
derden wordt ingevuld.
Transactie
Onlangs hebben Imtech en HDW een intentieverklaring getekend. Na
het momenteel in uitvoering zijnde boekenonderzoek is de
verwachting dat de overname op korte termijn kan worden
bekrachtigd. De betrokken medezeggenschapsorganen zijn van de
voorgenomen overname op de hoogte gesteld. De transactie is
aangemeld bij de Duitse mededingsautoriteiten.
Een meer dominante positie
René van der Bruggen, Voorzitter Raad van Bestuur Imtech, ziet de
acquisitie als een verdere stap naar een meer dominante positie van
Imtech op de maritieme markt: `HST beschikt over een goed gevulde
orderportefeuille. Dit geeft veel vertrouwen voor de korte termijn.
Op langere termijn biedt de overname mogelijkheden voor extra
groei. Aan alle kanten is immers sprake van synergie. Zowel in
Duitsland als in China zal onze positie aanzienlijk versterkt
worden. Bovendien maakt onze kennis en ervaring van maritieme
technologie het mogelijk de toegevoegde waarde van HST te laten
toenemen en margegroei te realiseren.'