Imtech NV

Imtech Persbericht

17 december 2004

Voorgenomen overname van het Duitse HST (maritieme technologie)

Imtech wordt sterke maritieme speler in Duitsland

Aanzienlijke versterking positie Imtech op maritieme markt in China

Gouda - Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa) maakt bekend dat het in principe overeenstemming heeft bereikt met de Duitse scheepswerf HDW (Howaldtswerke Deutsche Werft AG) om HST (HDW-Hagenuk Schiffstechnik GmbH) over te nemen. HST is een specialist in maritieme technologie die met 130 medewerkers een omzet van bijna 36 miljoen euro op jaarbasis realiseert. Beide ondernemingen hebben afgesproken geen nadere mededelingen te doen over de overnamesom, die in contanten wordt voldaan. HST zal direct positief bijdragen aan de winst per aandeel. De overname past in de Imtech-strategie die onder meer voorziet in verdere groei van de maritieme activiteiten.

Reden voor verkoop door HDW is de krachtenbundeling tussen de werven HDW en Blohm & Voss, die beide deel uit zullen maken van Thyssen. In dit kader is besloten om een deel van de niet-kernactiviteiten, waaronder HST, af te stoten.

Profiel HST
HST is een hoogwaardige maritieme specialist in elektrische systemen, automatiseringsconcepten, beveiligingssystemen en navigatie- & communicatie-apparatuur. De activiteiten zijn verdeeld over nieuwbouw, service en onderhoud. HST beschikt over een wereldwijd servicenetwerk. De hoofdvestiging is in Hamburg. Daarnaast is er een grote vestiging in Kiel en zijn er servicepunten in Bremerhaven en Rostock. HST beschikt over een uitstekend kwaliteitsimago, is een bekende partner de Duitse scheepswerven en beschikt over talloze referenties. Daarnaast bezit HST een belang van 38% in een Chinese Joint Venture voor productie van elektrische componenten (schakelborden en andere elektrische systemen). Hiermee verwerft de maritieme specialist een groot aantal opdrachten van met name Duitse eigenaren die schepen bij Chinese werven bestellen maar maritieme technologie uit het westen aan boord willen hebben. HST beschikt over contacten met tientallen Chinese scheepswerven en heeft momenteel ruim veertig schepen in China in uitvoering.

Synergie
Imtech is één van de sterkste maritieme technische dienstverleners in Europa met snelgroeiende activiteiten in Azië. Imtech bezit twee maritieme competentiecentra: Imtech Marine & Offshore, een merkonafhankelijke total contractor, en Imtech Schiffbau/Dockbautechnik (business unit van Imtech Deutschland), een specialist in HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning). De integratie van HST binnen Imtech levert de volgende synergetisch voordelen op:

* Complementaire diensten en intensieve samenwerking tussen de Duitse vestiging van Imtech Marine & Offshore in Hamburg, Imtech Schiffbau/Dockbautechnik en HST maakt dat Imtech direct één van de sterkste spelers op de Duitse maritieme markt wordt;
* Imtech Marine & Offshore is in toenemende mate actief op de maritieme markt in Azië. Momenteel heeft Imtech alleen in China al meer dan tien opdrachten in
uitvoering. De overname van HST maakt het mogelijk `cross selling' toe te passen op het gezamenlijke Chinese netwerk van Imtech en HST, waardoor de positie van Imtech op de Chinese maritieme markt versterkt wordt.

* Met de overname verwerft Imtech de ontbrekende competentie van maritieme navigatie en communicatie, die momenteel samen met derden wordt ingevuld.

Transactie
Onlangs hebben Imtech en HDW een intentieverklaring getekend. Na het momenteel in uitvoering zijnde boekenonderzoek is de verwachting dat de overname op korte termijn kan worden bekrachtigd. De betrokken medezeggenschapsorganen zijn van de voorgenomen overname op de hoogte gesteld. De transactie is aangemeld bij de Duitse mededingsautoriteiten.

Een meer dominante positie
René van der Bruggen, Voorzitter Raad van Bestuur Imtech, ziet de acquisitie als een verdere stap naar een meer dominante positie van Imtech op de maritieme markt: `HST beschikt over een goed gevulde orderportefeuille. Dit geeft veel vertrouwen voor de korte termijn. Op langere termijn biedt de overname mogelijkheden voor extra groei. Aan alle kanten is immers sprake van synergie. Zowel in Duitsland als in China zal onze positie aanzienlijk versterkt worden. Bovendien maakt onze kennis en ervaring van maritieme technologie het mogelijk de toegevoegde waarde van HST te laten toenemen en margegroei te realiseren.'