Sociaal-Economische Raad

17 december 2004

RAAD BRENGT UNANIEM ADVIES UIT OVER BEROEPSONDERWIJS

Zonder beroepsonderwijs geen kenniseconomie. Een goed beroepsonderwijs is cruciaal voor het halen van de Lissabon-doelstellingen. Investeren in het onderwijs is investeren in ons allemaal. Zo vatte FNV-bestuurster Agnes Jongerius namens de drie vakcentrales het advies over Koers BVE (middelbaar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie) samen. Het unanieme advies is vandaag door de SER uitgebracht aan het kabinet.

Jongerius vond dat de overheid meer verantwoordelijkheid moet nemen voor het beroepsonderwijs, de overheid kan niet volstaan met het formuleren van algemene doelstellingen en het geven van een zak geld. Ook vroeg zij aandacht voor het onderwijspersoneel. Van hen wordt veel gevraagd: ze moeten inspelen op nieuwe uitdagingen. Bovendien zal er binnen afzienbare tijd een tekort ontstaan aan leerkrachten. Er zal dan ook een inhaalslag moeten worden gemaakt ten aanzien van hun beloning, vond zij.

Ook MKB-voorzitter Loek Hermans onderstreepte namens de drie centrale ondernemersorganisaties het belang van het beroepsonderwijs, waar zo n tweederde van alle leerlingen naar toe gaat. Nederland kan niet zonder vakmensen, want zij vormen de ruggengraat van onze samenleving. Hij bepleitte een grotere invloed van het sectorale bedrijfsleven op het beroepsonderwijs. Onderwijsinstellingen moeten verplicht worden wederzijds bindende afspraken te maken met het bedrijfsleven en met andere stakeholders, zoals de hogescholen en het vmbo. De onderwijsinstellingen moeten vervolgens afgerekend worden op hun prestaties, en dat mag gevolgen hebben voor de bekostiging, vond hij. Hermans waarschuwde voor het blijven hangen in mooie hooggestemde idealen en beleidsmatige vergezichten. Het gaat erom dat partijen in de regio met concrete acties weten door te dringen tot de praktijk van alledag.

Het kroonlid Margo Vliegenthart onderstreepte het belang van flexibiliteit voor de onderwijsinstellingen. Er moet op centraal niveau niet te veel worden dichtgetimmerd, want dat kan tot verstarring leiden. De scholen moeten juist mee kunnen bewegen met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Meer aandacht voor een leven lang leren wordt dan mogelijk. Zij wees op de dwarsverbanden van dit beleidsterrein met die van de sociale zekerheid, arbeidsmarktbeleid en de nieuwe levensloopregelingen.