Provincie Noord-Holland ontbindt OV-Taxi contract met Arriva
Provincie Noord-Holland ontbindt per 1 januari 2005 het contract
dat zij heeft met Arriva voor de uitvoering van het collectief
vraagafhankelijk vervoer/OV-taxi in de regio Zuid-Kennemerland/
IJmond. De provincie is op dit moment in onderhandeling met een
vervoerder die per 1 januari aanstaande de dienstverlening met de
OV-Taxi tijdelijk kan overnemen. Tegelijkertijd wordt een nieuwe
aanbestedingsprocedure gestart.
Per 1 juli van dit jaar verzorgt Arriva het collectief
vraagafhankelijk vervoer/OV-taxi in de regio Zuid-Kennemerland/
IJmond. Veel gehandicapten en minder validen maken gebruik van
deze vorm van vervoer in het kader van de Wet voorzieningen
gehandicapten (Wvg). Na een moeizaam verlopen startfase bleef de
dienstverlening ver onder de afgesproken normen. Arriva heeft van
de provincie Noord-Holland een termijn van in totaal twee maanden
gekregen om passende maatregelen te nemen. Provincie Noord-Holland
heeft echter moeten constateren dat Arriva er niet in is geslaagd
dusdanige maatregelen te treffen dat zij haar verplichtingen uit
de onderhavige overeenkomst nakomt. De provincie is van mening dat
de tekortkomingen dusdanig ernstig zijn dat zij een ontbinding
rechtvaardigen.
Gronden voor de ontbinding
Met name de stiptheid liet en laat veel te wensen over en bevindt
zich nog steeds ruim onder het overeengekomen niveau van 92%. Een
groot aantal geestelijk en/ of fysiek gehandicapten en ouderen is
- via de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) - afhankelijk van
deze vorm van vervoer. Zeker voor deze vervoersgroep is de
afgesproken stiptheid zeer belangrijk. Daarnaast is het zo dat het
aantal klachten dat de provincie gerapporteerd krijgt via de
onafhankelijke Klachtenlijn, onder andere over zeer lange
wachttijden voordat een bestelde taxi arriveert, nog steeds zeer
hoog is. Ook de klantvriendelijkheid laat veel te wensen over: er
is nog steeds sprake van klachten van reizigers over onfatsoenlijk
gedrag van chauffeurs en telefonisten die de ritboekingen doen.
Waar de provincie zeer zwaar aan tilt is het gegeven dat een
aantal reizigers in hun rolstoel bij een verkeersmanoeuvre in het
voertuig ten val is gekomen en letsel heeft opgelopen. In totaal
zijn bij de provincie nu zeven gevallen van ernstige letsels (
zoals schouder-, arm-, en beenletsel) bekend als gevolg van het
niet (goed) vastzetten van passagiers in hun rolstoel door
chauffeurs.
Continuering van de dienstverlening
Provincie Noord-Holland is in een vergevorderd stadium van
onderhandeling met vervoersbedrijf Connexxion. Het uitgangspunt
bij de tijdelijke overname is dat voor de pashouders en andere
gebruikers van de OV-Taxi er niets verandert en dat de Wvg-passen
ook bij de nieuwe vervoerder geldig zijn. In principe blijft ook
het telefoonnummer voor boekingen en klachten (0900 8684 à 0,10
per minuut) hetzelfde. Dit nummer fungeert ook als algemeen
informatienummer.
Het contract met de tijdelijke vervoerder zal ongeveer 12 maanden
gaan gelden, de periode die nodig is om een nieuwe
aanbestedingsprocedure te voeren.
Laurian Zwart 17 december 2004