Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Case closed: De boer en de windmolen

15-12-2004 / 12:50

Hoeveel energie gaat verloren bij de overdracht van een windmolen naar het elektriciteitsnet? Dat was de centrale vraag bij een klacht van een boer tegen energiebedrijf Essent. Essent paste zijn regeling aan en trok daarvoor een bedrag uit van 2,5 miljoen euro. De NMa controleert momenteel de situatie bij andere energiebedrijven.

Het begon met de klacht van Jan Frijters, een Brabantse boer die een windmolen bij zijn boerderij had staan. Zoals bij vrijwel elke windmolen in Nederland, werd de energie van deze molen geleverd aan het elektriciteitsnet, in dit geval via netbeheerder Essent. Bij het op deze manier leveren van energie is een transformator nodig. De laagspanning aan de kant van de windmolen wordt via die transformator omgezet naar de benodigde middenspanning voor het net. Bij deze `transformatie' treedt energieverlies op.

Hierover bestond geen verschil van mening, maar Jan Frijters was ontevreden over het verrekeningspercentage. Essent ging uit van een energieverlies van twee procent, waardoor dus twee procent op de betaling werd ingehouden. Eigen onderzoek dat Frijters had laten uitvoeren, leidde tot de conclusie dat het energieverlies slechts ongeveer de helft bedroeg van het percentage dat Essent in rekening bracht. Aangezien de totale opbrengst van de windmolen zo'n honderdduizend euro per jaar bedraagt, was dat een aanzienlijk verschil.

Was hier sprake van misbruik van een economische machtspositie? Dat was de vraag waarmee de gedupeerde windmolenexploitant zich tot de NMa wendde. Frijters meende van wel, en het onderzoek dat volgde kwam de NMa tot de conclusie dat het verrekeningspercentage inderdaad hoog was en mogelijk als misbruik kon worden aangemerkt.

Voordat er echter een definitieve uitspraak kon worden gedaan, kwam Essent met een aanpassingsvoorstel. Met ingang van 1 januari 2005, zo luidde het voorstel, wordt het verrekeningspercentage voor transformatorverliezen verlaagd van twee naar 1,3 procent. Daarnaast wordt een compensatieregeling in het leven geroepen voor getroffen klanten met een terugwerkende kracht voor drie jaar, waarvoor in totaal 2,5 miljoen euro ter beschikking is gesteld.

`Het gaat hierbij niet alleen om leveranciers van energie, maar ook om afnemers,' aldus Liane Cats en Bart Rikkert, de onderzoekers van de NMa die bij de zaak waren betrokken. `Dan moet je bijvoorbeeld denken aan grotere bedrijven met een eigen zogenoemd klantenstation. Ook die partijen krijgen, met een terugwerkende kracht van drie jaar, een compensatie.'

Cats en Rikkert zijn tevreden over de casus. `Over het aanpassingsvoorstel waren we te spreken, omdat Essent bereid was om haar gedrag aan te passen voor de toekomst en tegelijkertijd via een compensatieregeling de benadeelde klanten uit het verleden wilde compenseren. Dit heeft ons doen besluiten het onderzoek af te breken. Bovendien volgt bij het opmaken van een NMa-rapport een administratieve procedure en moeten partijen daarna via een civiele procedure uitvechten wat de geleden schade is. Op deze manier is er een regeling voor de geraakte klanten die gelijk ingaat, en blijft de administratieve rompslomp tot een minimum beperkt.'

Ook Jan Frijters is te spreken over de afloop, al vindt hij wel dat het al met al lang heeft geduurd. `Maar de machtspositie van Essent was niet onaantastbaar,' concludeert hij, `en daar ben ik blij om.'

Een woordvoerder van Essent oordeelt dat `het werkelijke transformatorverlies in de praktijk afhankelijk is van het type en kwaliteit van de transformator, en vooral van het belastingpatroon van de betreffende producent of afnemer. Sinds tientallen jaren wordt in de Nederlandse energiesector een gemiddelde gehanteerd van twee procent. Essent heeft een uitvoerige studie van het belastingpatroon van duizenden afnemers verricht. Dit heeft in de loop van het NMa-onderzoek geleid tot een bijstelling.'

Het onderwerp is hiermee nog niet afgesloten, benadrukken Cats en Rikkert van de NMa. `Er zijn meer netbeheerders in Nederland. De NMa controleert momenteel de situatie bij andere energiebedrijven, en als het nodig is komen we met maatregelen.'