Bereikbaarheid banken
17-12-2004
Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) heeft afgelopen
december het rapport Bereikbaarheid Bancaire Dienstverlening aan
minister Zalm aangeboden. Het rapport bevat een analyse van de
problematiek van afkalvende dienstverlening door banken én een
inventarisatie van best practises. Het MOB is in 2002 ingesteld door
de minister van Financiën als gevolg van het rapport De balie geld(t)
niet meer. Dat was het rapport van de Meldactie Banken van de
gezamenlijke ouderenbonden, FNV en FSBB in november 2001. Doel van het
MOB is om de maatschappelijke efficiëntie in het Nederlandse
betalingsverkeer te bevorderen. Het overleg wordt voorgezeten door de
Nederlandsche Bank en is samengesteld uit verschillende
consumentenorganisaties, waaronder de ANBO voor 50-plussers namens de
ouderenbonden, de Consumentenbond en banken en koepelorganisaties van
winkeliers.
In het MOB-rapport staat dat banken een maatschappelijke
verantwoordelijkheid hebben om bereikbaarheid van bankdiensten te
waarborgen en zo hun bijdrage leveren aan een optimale leefbaarheid.
Vaak is daarbij de samenwerking tussen alle betrokkenen, zoals banken,
winkeliers en bijvoorbeeld lokale bestuurders gewenst om de problemen
adequaat het hoofd te kunnen bieden. Door het combineren van
activiteiten van banken en andere dienstverleners kunnen kosten
gedeeld worden. Ook kan zo een volwaardig assortiment van goederen en
(betaal)diensten aangeboden worden. Daardoor hoeven consumenten niet
steeds lange afstanden te overbruggen voor bepaalde producten en
diensten.
Hoe kunt u uw voordeel doen met het rapport?
Lokale afdelingen en samenwerkende ouderenorganisaties kunnen uit het
rapport ideeën en suggesties halen om binnen hun eigen gemeente aan te
kaarten. Vooral de best practices in elf gemeenten en een overzicht
van initiatieven van banken biedt handvatten. Het rapport is
gepubliceerd op de MOB-pagina van de website van de Nederlandsche
Bank: www.dnb.nl.
Voor vragen, suggesties en opmerkingen over dit onderwerp is een
mailbox geopend: bereikbaarheid@dnb.nl. Ook kunt u het rapport tegen
verzendkosten opvragen bij ANBO afdeling Verzending, telefoon:
0302330051.
ANBO