Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
17 december 2004
Een van de mobiele operators in Nederland zal verdwijnen
Tweederde van de bezoekers van Telecom Time congres denkt dat een van
de mobiele operators zal verdwijnen. Volgens deze groep zal Orange of
Telfort zich over drie jaar niet meer in de drukke Nederlandse Telecom
markt bevinden. Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO onder de
bezoekers van het Telecom Time congres in de Jaarbeurs te Utrecht, dat
TNS NIPO uitvoerde in opdracht van Euroforum. De CEO's van de twee
operators geven aan ieder hun eigen strategie te volgen en ontkennen
dat ze daadwerkelijk van de markt zullen verdwijnen.
De opmars van Mobile Virtual Network Operators (MVNO)
Ondanks het feit dat eenderde van de ondervraagden aangeeft dat
Telfort binnen drie jaar niet meer bestaat, vindt de meerderheid dat
Telfort een concurrentievoordeel heeft door A-merken via het netwerk
aan te bieden. Als reactie op deze stelling geeft Dhr. Aan de Stegge
(CEO Telfort) aan dat het werken met MVNO's (service providers als
Debitel, AH Mobiel, et cetera) het speerpunt is van Telfort in 2005.
Volgens John Strand (consultant) zullen in 2005, net als op de huidige
Deense markt, steeds meer MVNO's op de Nederlandse markt verschijnen.
Stelios Haji-Ionannou (oprichter EasyJet) gaat in maart samen met
T-Mobile onder de naam EasyMobile de Engelse markt op. De Nederlandse
markt zal één van de volgende zijn. Het is echter onduidelijk of dit
in Nederland eveneens met T-Mobile zal zijn, aangezien T-Mobile zich
tot op heden niet op MVNO's richt. MVNO's vormen een te klein deel van
de markt, aldus de CMO van T-Mobile. In het online onderzoek is
gevraagd of T-Mobile Nederland het gestelde doel - een marktaandeel
van vijftien procent op de zakelijke markt in 2006 - gaat halen. Meer
dan de helft van de ondervraagden verwacht niet dat T-Mobile het doel
kan waarmaken, hoewel T-Mobile zelf aangeeft op de goede weg te zijn.
Tweederde is het eens met de stelling dat Vodafone in 2005 marktleider
zal zijn op het gebied van UMTS in Nederland. Dhr. Isaksson (CEO
Vodafone) is "delighted" met dit resultaat, aangezien UMTS een van de
speerpunten voor 2005 is.
Investeringen UMTS worden niet terugverdiend
Meer dan de helft van de ondervraagden verwacht niet dat de grote
investeringen in UMTS ooit wordt terugverdiend. De investeringen
moeten uiteindelijk worden terugbetaald door de consument. De
meerderheid van de ondervraagden vindt dat de OPTA had moeten
ingrijpen om de consument te beschermen tegen de hoge prijzen. Jens
Arnbak (voorzitter OPTA) geeft aan dat de OPTA hierin, helaas, geen
rol heeft kunnen spelen. Ondanks het feit dat de meerderheid vindt dat
de OPTA had moeten ingrijpen met betrekking tot de UMTS licenties,
vindt het grootste deel van de ondervraagden wel dat de OPTA een
positieve bijdrage levert aan eerlijke concurrentie op de markt voor
mobiele telefonie.
C0630 | Methode: TNS NIPObase (CAWI) | Het veldwerk heeft begin
december 2004 plaatsgevonden. Hierbij zijn 113 personen ondervraagd
(n=113).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Lotte Harbers (tel: 020
522 53 88).
TNS NIPO