Persbericht
Verkeer en vervoer in de provincie Utrecht in cijfers
16-12-2004
Het Cijferboekje Verkeer en Vervoer Utrecht 2004 is verschenen met
informatie over de ontwikkelingen en actuele situatie op het gebied
van verkeer en vervoer in de provincie Utrecht. Uiteenlopende
onderwerpen komen aan de orde. Naast de meest recente gegevens over
bijvoorbeeld bereikbaarheid en verkeersveiligheid, staan er ook
cijfers in over bevolkingsontwikkeling en milieu.
Gezamenlijk Persbericht Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Utrecht,
Bestuur Regio Utrecht en Gewest Eemland, nr. 5052
16 december 2004
Het Cijferboekje Verkeer en Vervoer Utrecht 2004 is verschenen met
informatie over de ontwikkelingen en actuele situatie op het gebied
van verkeer en vervoer in de provincie Utrecht. Uiteenlopende
onderwerpen komen aan de orde. Naast de meest recente gegevens over
bijvoorbeeld bereikbaarheid en verkeersveiligheid, staan er ook
cijfers in over bevolkingsontwikkeling en milieu.
Het boekje verschijnt dit jaar voor de zesde keer en is een
gezamenlijke uitgave van Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Utrecht,
Bestuur Regio Utrecht en Gewest Eemland. De cijfers worden gebruikt om
de uitvoering van het verkeers- en vervoersbeleid te volgen.
Een greep uit de inhoud van het cijferboekje:
Verkeer en vervoer
* De twee zwaarste filelocaties zijn te vinden ten noorden en ten
zuiden van knooppunt Everdingen op de A2. Op de derde plaats staat
de A28 van Leusden tot Amersfoort.
* 70% van het aantal files wordt veroorzaakt door de bekende
knelpunten. Slechts 7% van de files komt door werkzaamheden.
Ongevallen zijn verantwoordelijk voor 10% van de files.
* Het gemiddeld aantal kilometers dat inwoners van de provincie
Utrecht per dag afleggen is in 2003 toegenomen. Het landelijk
gemiddelde is vrijwel gelijk gebleven.
* Het totaal aantal afgelegde kilometers in de provincie Utrecht is
in 2003 licht gestegen, naar het niveau van 2001. Vooral als
autobestuurder zijn meer kilometers afgelegd.
* De inwoners van de provincie Utrecht blijven bovengemiddeld
mobiel. Zowel het aantal verplaatsingen per persoon per dag, het
aantal afgelegde kilometers per persoon per dag als de gemiddelde
reistijd per persoon per dag is voor Utrechters hoger dan het
landelijk gemiddelde.
* Op fietsafstand (tot 7,5 kilometer) wordt van alle grotere
Utrechtse gemeenten in de gemeente Soest het meest de auto
gebruikt (aandeel bijna 50%).
* In Houten wordt op fietsafstand het meest de fiets gebruikt (44%).
Openbaar Vervoer
Het gebruik van streekbussen van en naar de gemeente Utrecht is in
november 2003 toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. De
grootste groei heeft plaatsgevonden op de verbindingen met Bilthoven,
Zeist en Nieuwegein.
De vervoercijfers van het streekvervoer van en naar de gemeente
Amersfoort vertonen een stabilisatie op vrijwel alle verbindingen. Het
vervoer van en naar Soest laat een stijging van bijna 10 % zien ten
opzichte van november 2002.
Het totaal aantal gereisde zones met de Regiotaxi Utrecht is met een
derde toegenomen ten opzichte van 2002. Het aantal reizigers is in
2003 minder toegenomen dan het aantal zones. Dit betekent dat in 2003
het gemiddeld aantal zones per reiziger is toegenomen.
Zowel het totaal aantal gereisde zones als het aantal reizigers met
Regiotaxi De Vallei is in 2003 met 5 % toegenomen ten opzichte van
2002.
Verkeersveiligheid
Het aantal verkeersdoden is licht toegenomen ten opzichte van vorig
jaar. De toename treedt vooral op gemeentelijke wegen op.
Daartegenover zet de dalende trend van het aantal ziekenhuisgewonden
door. Alleen op gemeentelijke wegen stagneert de afname.
* Na enige jaren van toename zien we nu een forse daling van het
aantal slachtoffers als gevolg van alcohol.
Wonen en werken
* Gemiddeld genomen is vanaf 1995 in Eemland het aantal inwoners het
meest gegroeid. De gemeente met de grootste procentuele groei is
IJsselstein, gevolgd door Houten en Amersfoort.
* Ten opzichte van het landelijk gemiddelde is het aantal inwoners
in de provincie Utrecht harder gegroeid.
* Ook het aantal arbeidsplaatsen in Eemland is vanaf 1995
procentueel harder gegroeid dan in de rest van de provincie.
Gemeenten met de grootste groei zijn Renswoude, Eemnes en Leusden,
gevolgd door IJsselstein en Houten.
* Ten opzichte van de rest van Nederland neemt het aantal
arbeidsplaatsen in de provincie Utrecht de laatste twee jaar af.
Leefbaarheid
* De lokale luchtverontreiniging langs snelwegen in de vorm van fijn
stof en stikstofoxiden is het ernstigst (de meeste woningen boven
de plandrempel) langs de snelwegen rond de stad Utrecht.
* Ruim 65% van de Nederlanders is voor het uitschakelen van de
verlichting op autosnelwegen door natuurgebieden.
* Zo'n 45% van de Nederlanders is bereid op autosnelwegen bij
woongebieden maximaal 80 km/u te rijden als dat de
luchtverontreiniging of de geluidhinder vermindert.
Het Cijferboekje is ook te vinden en te downloaden op internet:
www.regioutrecht.nl of www.provincie-utrecht.nl.
Noot voor de redactie
Provincie Utrecht