Nieuws
15 dec 2004 - Eerste reactie VVD op het rapport
van de commissie Duivesteijn
Eerste reactie VVD op "Grote projecten uitvergroot" van de Tijdelijke
Commissie Infrastructuurprojecten
1. De VVD-Tweede-Kamerfractie spreekt veel waardering uit voor het
doorwrochte rapport van de commissie Duivesteijn. Er is veel werk verzet,
uitmondend in heldere analyses, conclusies en aanbevelingen. En de
commissie is unaniem in haar bevindingen.
2. De commissie heeft uitvoerig onderzocht wat er mis ging met de
Betuweroute en de HSL-zuid. Veel ging fout, zowel ambtelijk als politiek.
Helaas moeten we vaststellen dat met name onder het Kabinet Kok II, door
de betrokken Minister van V en W, sprake is geweest van onjuiste
informatie aan de Kamer. Overigens stelt de VVD-fractie vast dat ook de
Tweede Kamer niet altijd een goede rol heeft gespeeld, mede door
Ministers te veel in bescherming te nemen. Maar gedane zaken nemen geen
keer, en daarom staat ons nu maar een ding te doen: beide megaprojecten
zo goed mogelijk afronden en in gebruik nemen. Daarbij doen zich echter
nog vele problemen voor, die onderwerp zijn van intensief overleg tussen
Kamer en Regering.
3. De grote waarde van "Grote projecten uitvergroot" is niet alleen het
grondig analyseren van het verleden, maar vooral het vooruit kijken. De
commissie komt met een groot aantal concrete aanbevelingen en
voorstellen. De VVD stemt in hoofdlijn in met de centrale gedachte dat de
Tweede Kamer in de beginfase van een project veel sterker moet
participeren, waar het gaat om nut en noodzaak, om ruimtelijk-economische
afwegingen en om kosten-baten analyses. En dat het hierbij om integrale
afwegingen moet gaan, ook tegen andere projecten. En vervolgens zou in
dit ideaal model na besluit tot uitvoering, de rol van de Kamer beperkt
kunnen blijven tot echte controle. Pas bij budgetproblemen of scope
wijzigingen wordt de betrokkenheid groter. Dit vergt een heuse
cultuuromslag in de Kamer.
4. De commissie wil in de beginfase van de planning de rol van de Kamer
vergroten als het gaat om ruimtelijk-economische keuzes. Cruciaal is
hierbij de expliciete instemming door de Kamer. En van de kant van de
Regering moet in deze fase de rol van VROM en EZ worden vergroot. Verkeer
en Waterstaat zou vervolgens meer een rol moeten spelen als uitvoerder.
Deze aanbevelingen acht de VVD interessant, evenals de vele voorstellen
om de werkwijze van de Kamer te versterken inzake grote projecten.
Bijvoorbeeld om rechtstreeks met planbureaus contacten te kunnen hebben
en adviezen te vragen.
5. De VVD-fractie realiseert zich dat de commissie zeer veel wijzigingen
bepleit en dat in een zorgvuldige nadere procedure besluitvorming moet
volgen. Daarbij spelen voor de VVD ook andere meer algemene overwegingen
een rol, zoals staatsrechtelijke overwegingen ( de Regering regeert en de
Kamer controleert ), dreigende vergroting van de bureaucratie ( ook in
ons parlement), het algemeen functioneren van de Kamer en ook de wens om
procedures rond infrastructuur projecten juist te versimpelen en te
versnellen. In dit opzicht streeft de VVD naar een dubbel besluit: beter
maar ook sneller.
6. De VVD-fractie heeft kennis genomen van de analyse in relatie tot het
project Zuiderzeelijn. Het is verstandig dat de commissie hierbij geen
politieke conclusie trekt. De VVD wil de bevindingen van de commissie
betrekken bij het nadere overleg met de Regering over dit project, en
sluit beslist niet uit dat er een sterke wijziging in aard en omvang van
het project wenselijk is. Voorts wil de VVD in dit licht ook andere in
voorbereiding zijnde megaprojecten alsnog kritisch bezien, bijvoorbeeld
het project Ruimte voor de Rivier (1,9 mld eur ).
VVD