VVD



Nieuws

15 dec 2004 - Eerste reactie VVD op het rapport
van de commissie Duivesteijn

Eerste reactie VVD op "Grote projecten uitvergroot" van de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten

1. De VVD-Tweede-Kamerfractie spreekt veel waardering uit voor het doorwrochte rapport van de commissie Duivesteijn. Er is veel werk verzet, uitmondend in heldere analyses, conclusies en aanbevelingen. En de commissie is unaniem in haar bevindingen.

2. De commissie heeft uitvoerig onderzocht wat er mis ging met de Betuweroute en de HSL-zuid. Veel ging fout, zowel ambtelijk als politiek. Helaas moeten we vaststellen dat met name onder het Kabinet Kok II, door de betrokken Minister van V en W, sprake is geweest van onjuiste informatie aan de Kamer. Overigens stelt de VVD-fractie vast dat ook de Tweede Kamer niet altijd een goede rol heeft gespeeld, mede door Ministers te veel in bescherming te nemen. Maar gedane zaken nemen geen keer, en daarom staat ons nu maar een ding te doen: beide megaprojecten zo goed mogelijk afronden en in gebruik nemen. Daarbij doen zich echter nog vele problemen voor, die onderwerp zijn van intensief overleg tussen Kamer en Regering.

3. De grote waarde van "Grote projecten uitvergroot" is niet alleen het grondig analyseren van het verleden, maar vooral het vooruit kijken. De commissie komt met een groot aantal concrete aanbevelingen en voorstellen. De VVD stemt in hoofdlijn in met de centrale gedachte dat de Tweede Kamer in de beginfase van een project veel sterker moet participeren, waar het gaat om nut en noodzaak, om ruimtelijk-economische afwegingen en om kosten-baten analyses. En dat het hierbij om integrale afwegingen moet gaan, ook tegen andere projecten. En vervolgens zou in dit ideaal model na besluit tot uitvoering, de rol van de Kamer beperkt kunnen blijven tot echte controle. Pas bij budgetproblemen of scope wijzigingen wordt de betrokkenheid groter. Dit vergt een heuse cultuuromslag in de Kamer.

4. De commissie wil in de beginfase van de planning de rol van de Kamer vergroten als het gaat om ruimtelijk-economische keuzes. Cruciaal is hierbij de expliciete instemming door de Kamer. En van de kant van de Regering moet in deze fase de rol van VROM en EZ worden vergroot. Verkeer en Waterstaat zou vervolgens meer een rol moeten spelen als uitvoerder. Deze aanbevelingen acht de VVD interessant, evenals de vele voorstellen om de werkwijze van de Kamer te versterken inzake grote projecten. Bijvoorbeeld om rechtstreeks met planbureaus contacten te kunnen hebben en adviezen te vragen.

5. De VVD-fractie realiseert zich dat de commissie zeer veel wijzigingen bepleit en dat in een zorgvuldige nadere procedure besluitvorming moet volgen. Daarbij spelen voor de VVD ook andere meer algemene overwegingen een rol, zoals staatsrechtelijke overwegingen ( de Regering regeert en de Kamer controleert ), dreigende vergroting van de bureaucratie ( ook in ons parlement), het algemeen functioneren van de Kamer en ook de wens om procedures rond infrastructuur projecten juist te versimpelen en te versnellen. In dit opzicht streeft de VVD naar een dubbel besluit: beter maar ook sneller.

6. De VVD-fractie heeft kennis genomen van de analyse in relatie tot het project Zuiderzeelijn. Het is verstandig dat de commissie hierbij geen politieke conclusie trekt. De VVD wil de bevindingen van de commissie betrekken bij het nadere overleg met de Regering over dit project, en sluit beslist niet uit dat er een sterke wijziging in aard en omvang van het project wenselijk is. Voorts wil de VVD in dit licht ook andere in voorbereiding zijnde megaprojecten alsnog kritisch bezien, bijvoorbeeld het project Ruimte voor de Rivier (1,9 mld eur ).