De Nederlandse Bank
Minister Zalm ontvangt rapport van Maatschappelijk Overleg
Betalingsverkeer (MOB)
Nieuwsbericht
Datum leeg 16/12/2004
Verschralende serviceverlening is geen specifiek probleem van banken,
maar doet zich voor bij veel vormen van dienstverlening, zowel in de
private als de publieke sfeer.
Om de leefbaarheid en het ondernemingsklimaat op peil te houden zijn
gerichte acties nodig om een negatieve spiraal van afnemende
leefbaarheid te vermijden. Aldus constateert het Maatschappelijk
Overleg Betalingsverkeer (MOB) in het rapport ´Bereikbaarheid Bancaire
Dienstverlening - Analyse en inventarisatie van oplossingen en ´best
practices´ dat zij aan Minister Zalm heeft aangeboden.
In het rapport stelt het MOB dat banken een maatschappelijke
verantwoordelijkheid hebben om bereikbaarheid van bankdiensten te
waarborgen en zo hun bijdrage aan optimaal leefbaarheid en
ondernemingsklimaat te leveren. Vaak is daarbij de samenwerking tussen
alle betrokkenen (banken, winkeliers, lokale bestuurders, politie en
dergelijke) gewenst om op adequate wijze de problemen het hoofd te
bieden. Door het combineren van activiteiten van banken en andere
dienstverlenende partijen kunnen kosten gedeeld worden. Ook kan zo een
volwaardig assortiment van goederen en (betaal)diensten aangeboden
worden, waardoor consumenten en ondernemers niet steeds langere
afstanden moeten overbruggen voor bepaalde producten en diensten. De
dienstverlening omvat naast bankdiensten bijvoorbeeld ook
zorgverlening, wat illustreert dat het op peil houden van het
voorzieningenniveau in lokale gemeenschappen ook vanuit het oogpunt
van toenemende vergrijzing steeds belangrijker wordt.
Het rapport analyseert de problematiek en bespreekt mogelijke
oplossingen. De reeds geïnitieerde oplossingen richten zich vooral op
consumenten. Het MOB zal daarom in haar toekomstige werkzaamheden
nader ingaan op de ondernemersproblematiek. Het rapport is
gepubliceerd op de MOB-pagina van de website van de Nederlandsche
Bank. Voor vragen, suggesties en opmerkingen over dit onderwerp is een
mailbox geopend (bereikbaarheid@dnb.nl). Het Maatschappelijk Overleg
Betalingsverkeer spreekt de hoop uit dat het voorliggende rapport van
nut zal zijn voor al diegenen die de leefbaarheid van stad, dorp en
buurt een warm hart toedragen en verwacht dat het rapport een handvat
biedt om de knelpunten aan te pakken.
Het MOB is in 2002 door de Minister van Financiën ingesteld ter
bevordering van de maatschappelijke efficiëntie in het Nederlandse
retailbetalingsverkeer. Het MOB staat onder voorzitterschap van de
Nederlandsche Bank en is voorts breed samengesteld uit instanties die
aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer vertegenwoordigen,
zoals de koepelorganisaties van winkeliers en banken, de
Consumentenbond en organisaties van mensen met een functiebeperking.
De Nederlandsche Bank verzorgt tevens de secretariaatsfunctie. Het MOB
komt twee keer per jaar bijeen en heeft als doelstellingen:
o periodiek overleg over knelpunten en maatschappelijke gevolgen van
ontwikkelingen in het betalingsverkeer;
o het samenwerken bij het verzamelen en analyseren van cijfermatige
gegevens;
o het maken van principeafspraken.
Downloads
Download leeg Rapport bereikbaarheid bancaire dienstverlening
Download leeg Rapport bereikbaarheid bancaire dienstverlening -
bijlagen