De Nederlandse Bank


Minister Zalm ontvangt rapport van Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB)
Nieuwsbericht

Datum leeg 16/12/2004

Verschralende serviceverlening is geen specifiek probleem van banken, maar doet zich voor bij veel vormen van dienstverlening, zowel in de private als de publieke sfeer.

Om de leefbaarheid en het ondernemingsklimaat op peil te houden zijn gerichte acties nodig om een negatieve spiraal van afnemende leefbaarheid te vermijden. Aldus constateert het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) in het rapport ´Bereikbaarheid Bancaire Dienstverlening - Analyse en inventarisatie van oplossingen en ´best practices´ dat zij aan Minister Zalm heeft aangeboden.

In het rapport stelt het MOB dat banken een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om bereikbaarheid van bankdiensten te waarborgen en zo hun bijdrage aan optimaal leefbaarheid en ondernemingsklimaat te leveren. Vaak is daarbij de samenwerking tussen alle betrokkenen (banken, winkeliers, lokale bestuurders, politie en dergelijke) gewenst om op adequate wijze de problemen het hoofd te bieden. Door het combineren van activiteiten van banken en andere dienstverlenende partijen kunnen kosten gedeeld worden. Ook kan zo een volwaardig assortiment van goederen en (betaal)diensten aangeboden worden, waardoor consumenten en ondernemers niet steeds langere afstanden moeten overbruggen voor bepaalde producten en diensten. De dienstverlening omvat naast bankdiensten bijvoorbeeld ook zorgverlening, wat illustreert dat het op peil houden van het voorzieningenniveau in lokale gemeenschappen ook vanuit het oogpunt van toenemende vergrijzing steeds belangrijker wordt.

Het rapport analyseert de problematiek en bespreekt mogelijke oplossingen. De reeds geïnitieerde oplossingen richten zich vooral op consumenten. Het MOB zal daarom in haar toekomstige werkzaamheden nader ingaan op de ondernemersproblematiek. Het rapport is gepubliceerd op de MOB-pagina van de website van de Nederlandsche Bank. Voor vragen, suggesties en opmerkingen over dit onderwerp is een mailbox geopend (bereikbaarheid@dnb.nl). Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer spreekt de hoop uit dat het voorliggende rapport van nut zal zijn voor al diegenen die de leefbaarheid van stad, dorp en buurt een warm hart toedragen en verwacht dat het rapport een handvat biedt om de knelpunten aan te pakken.

Het MOB is in 2002 door de Minister van Financiën ingesteld ter bevordering van de maatschappelijke efficiëntie in het Nederlandse retailbetalingsverkeer. Het MOB staat onder voorzitterschap van de Nederlandsche Bank en is voorts breed samengesteld uit instanties die aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer vertegenwoordigen, zoals de koepelorganisaties van winkeliers en banken, de Consumentenbond en organisaties van mensen met een functiebeperking. De Nederlandsche Bank verzorgt tevens de secretariaatsfunctie. Het MOB komt twee keer per jaar bijeen en heeft als doelstellingen:

o periodiek overleg over knelpunten en maatschappelijke gevolgen van ontwikkelingen in het betalingsverkeer;
o het samenwerken bij het verzamelen en analyseren van cijfermatige gegevens;
o het maken van principeafspraken.

Downloads

Download leeg Rapport bereikbaarheid bancaire dienstverlening

Download leeg Rapport bereikbaarheid bancaire dienstverlening - bijlagen