15/2004 1/2
Persbericht
CSM VOORNEMENS ZOETWARENDIVISIE TE VERKOPEN AAN CVC CAPITAL PARTNERS
Diemen, 16 december 2004 - CSM deelt mede dat de onderhandelingen met CVC Capital
Partners over de verkoop van de divisie CSM Sugar Confectionery zodanig zijn gevorderd,
dat verwacht mag worden dat definitieve overeenstemming kan worden bereikt. Partijen zijn
een voorlopige overnameprijs overeengekomen van EUR 850 miljoen. De definitieve
koopprijs zal worden vastgesteld aan de hand van de balans per overdrachtsdatum. CSM
verwacht de transactie in het eerste kwartaal van 2005 te kunnen afronden.
CSM Sugar Confectionery heeft een jaarlijkse omzet van EUR 750 miljoen en circa 4300
medewerkers. De divisie is met zes werkmaatschappijen actief in verschillende Europese landen en
Azië en heeft sterke merken zoals Läkerol, Dietorelle, Malaco, RedBand, Sportlife, Jenkki en Lutti.
De voorgenomen verkoop van de divisie Sugar Confectionery is een belangrijke stap in de strategie
van CSM zich te concentreren op haar business-to-business activiteiten in de markten voor
bakkerijproducten en voedingsingrediënten. Om verder te kunnen groeien, ook in de vorm van
nieuwe producten, klanten en geografische markten, brengt CSM focus aan in de portfolio.
Hierdoor kan versnelde groei worden gerealiseerd in Biochemicals en tevens de winstgevendheid
van Bakery Supplies verder worden verbeterd.
De divisie Sugar Confectionery zal voordeel hebben van het feit dat zij deel gaat uitmaken van
CVC Capital Partners, waar realisatie van de groeiperspectieven van de zoetwarenactiviteiten beter
gewaarborgd is dan in combinatie met de sterk op de business-to-business markt georiënteerde
overige divisies van CSM.
CSM zal de middelen uit de verkoop onder meer aanwenden ter aflossing van schuld en mogelijk
voor inkoop van eigen aandelen.
De informatie- en consultatieprocedures met de werknemersorganisaties en het
vertegenwoordigend overleg zijn, waar toepasselijk, in gang gezet. De voorgenomen transactie zal
worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteit van de Europese Unie in Brussel.
CSM maakte op 27 augustus jl. bekend een onderzoek te starten naar de mogelijkheid van verkoop
van haar zoetwarendivisie.
15/2004 2/2
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Marjolein Moerer, communicatiemanager CSM, tel. 020 5906320/06 53527622.
Achtergrondinformatie:
CSM ondergaat momenteel een transformatie tot wereldwijde producent en leverancier van
bakkerijproducten en voedingsingrediënten. Na de voorgenomen verkoop van de
zoetwarenactiviteiten zijn bakkerij-ingrediënten en -producten, melkzuur en melkzuurderivaten en
suiker de belangrijkste productgroepen van CSM. Met deze activiteiten heeft CSM een jaaromzet
van EUR 2,8 miljard en een personeelsbestand van circa 9.500 medewerkers. CSM is actief in
Europa, de VS, Canada, Brazilië en Azië. Meer info: www.csm.nl
CVC Capital Partners is een vooraanstaand onafhankelijk private equity fonds, gericht op grote
management buy-outs in Europa en Azië. Opgericht in 1981 als Citicorp's Europese private equity
activiteit, voltooide CVC in 1993 haar eigen management buy-out. CVC sloot haar meest recente
Europese fonds ter waarde van US$ 4,0 miljard in 2001 en beheert op dit moment meer dan US$
9,0 miljard aan kapitaal. In Europa heeft CVC 12 kantoren, verspreid over de financiële centra.
Sinds 1981 heeft CVC meer dan 235 ondernemingen geacquireerd met een totale waarde van circa
EUR 43 miljard. CVC's huidige Europese portfolio van 55 ondernemingen heeft een
gecombineerde transactiewaarde van EUR 32 miljard, met een cumulatieve omzet van EUR 30
miljard. CVC is actief in 25 landen en werkgever van meer dan 230.000 mensen.
In februari 2000 richtte CVC haar US$ 750 miljoen Asia Pacific Fund op. Sedertdien beschikt
CVC over een kantorennetwerk in Azië. In 2003 ontving het de prijs voor het Buy-Out Huis van
het Jaar in Azië. De Aziatische portfolio bevat op dit moment 12 ondernemingen.
Voor verdere informatie omtrent CVC verwijzen wij u naar www.cvceurope.com
CSM