Ministerie van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzittervan de TweedeKamerderStaten-Generaal

Binnenhof4

Den Haag


- Directie Integratie Europa

Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag


Datum


- 14 december 2004

Behandeld

M.J. Boef


Kenmerk


- DIE-648/04

Telefoon


- 070-3484860


Blad


- 1/8

Fax


- 070-3484086


Bijlage(n)


- Concept-conclusies Europese Raad


- maarten.boef@minbuza.nl


Betreft


- Geannoteerde agenda Europese Raad

16-17 december 2004


-

Graag bieden wij u hierbij de geannoteerde agenda aan van de Europese Raad welke op 16 en 17 december a.s. plaatsvindt. Als bijlage treft u aan de ontwerp-conclusies van de Europese Raad, zoals deze voorlagen aan de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 13 december jl. Op de Europese Raad zelf zal weer een nieuwe versie van de conclusies aan de lidstaten voorliggen.

De Minister van Buitenlandse Zaken, De Staatssecretaris voor Europese Zaken,

Dr. B.R. BotMr. drs. A. Nicolaï

Geannoteerde agenda Europese Raad 16-17 december 2004-

Zoals gebruikelijk zal de Europese Raad voorafgaand aan de besprekingen een gedachtewisseling hebben met de voorzitter van het Europees Parlement, de heer Borrell. De Europese Raad zal verder de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, de heer Barroso, verwelkomen en de wens uitspreken nauw samen te werken met zijn Commissie.

De Europese Raad zal tevens een ontmoeting hebben met de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties, de heer Kofi Annan, waarbij gesproken zal worden over het concept van collectieve veiligheid, zoals opgenomen in het recente rapport van zijn 'High Level Panel', en de strijd tegen armoede bij het bereiken van de 'Millennium Development Goals'.

De Europese Raad zal aan de volgende onderwerpen aandacht geven:

Uitbreiding van de Europese Unie-

Bulgarije en Roemenië-

De toetredingsonderhandelingen met Bulgarije en Roemenië zijn heden formeel afgerond. In lijn met de conclusies van eerdere Europese Raden is in de onderhandelingen steeds rekening gehouden met de merites van elk van de betrokken landen.

De toetredingsonderhandelingen met Bulgarije werden in technische zin reeds in juni jl. afgerond. De Europese Raad beslist over de datum van toetreding en over het feit dat het toetredingsverdrag kan worden getekend. De Europese Raad zal naar verwachting concluderen dat Bulgarije in januari 2007 kan toetreden tot de Unie, mits het land zich blijft inspannen om alle aangegane verplichtingen na te komen en tijdig en met succes alle noodzakelijke hervormingen op alle terreinen van het acquis communautaire door te voeren. De Europese Raad zal in het bijzonder wijzen op de verplichtingen op het gebied van Justitie en Binnenlandse Zaken.

Op 8 december jl. konden de laatste twee openstaande onderhandelingshoofdstukken - Justitie en Binnenlandse Zaken en Mededinging - met Roemenië voorlopig worden afgesloten. De Europese Raad zal naar verwachting over Roemenië een grotendeels gelijkluidende conclusie trekken als over Bulgarije. In het geval van Roemenië zal de Europese Raad naar verwachting daarbij echter ook expliciet wijzen op de delen van het acquis die betrekking hebben op Mededinging, Justitie en Binnenlandse Zaken en Milieu.

De Europese Raad is voornemens ook een datum voor ondertekening van het toetredingsverdrag overeen te komen. Deze zal naar verwachting in het voorjaar van 2005 liggen.

Kroatië-

Ten aanzien van Kroatië zal de Europese Raad een beslissing nemen over de vraag of aan Kroatië een datum voor het openen van toetredingsonderhandelingen kan worden gegeven. Overeenstemming bestaat dat daaraan de voorwaarde is verbonden van volledige samenwerking met het Joegoslavië Tribunaal.

Turkije

Ten aanzien van Turkije zal de vooralsnog opengelaten tekst over het besluit onderhandelingen te starten, de datum voor het starten en het open einde karakter van die onderhandelingen op de Europese Raad zelf worden ingevuld. In de afgelopen periode heeft Nederland zich als voorzitter ingezet voor de voorbereiding van een integraal en houdbaar besluit over Turkije door de Europese Raad. Het kabinet heeft de Kamer hierover geïnformeerd aan de hand van brieven die uw Kamer toegingen op 23 november, 8 november en 15 oktober jl.

Onderhandelingskaders-

Het voorzitterschap streeft er voorts naar dat de Europese Raad een afspraak maakt over het overeenkomen van onderhandelingskaders voor toekomstige toetredingsonderhandelingen. Onderhandelingskaders zullen voor elke kandidaat-lidstaat door de Raad op voorstel van de Commissie worden vastgesteld en zullen ingaan op de systematiek van toetredingsonderhandelingen, waaronder de toepasselijkheid van overgangstermijnen, eventuele permanente vrijwaringsmaatregelen en de werking van een noodremclausule.

Terrorisme-

Zoals bekend bereikte de Europese Raad van 5 november jl. reeds overeenstemming over het Haags Programma: een ruimte van vrijheid, veiligheid en recht. De komende Europese Raad zal de balans opmaken van de vorderingen onder Nederlands voorzitterschap inzake terrorisme. Basis hiervoor is het herziene EU Actieplan ter bestrijding van terrorisme, alsook diverse rapporten over specifieke aspecten van terrorismebestrijding binnen de EU (integratie van inlichtingencapaciteit in het Raadssecretariaat, bestrijding financiering terrorisme, integratie terrorismebestrijding in het EU externe beleid, civiele bescherming). Al met al is goede voortgang geboekt met de uitvoering van het EU Actieplan ter bestrijding van terrorisme. Binnen de gestelde deadlines zijn diverse maatregelen genomen. Een punt van aandacht blijft de implementatie op nationaal niveau van EU-wetgeving.

De Europese Raad zal ook de prioriteiten voor het komend jaar stellen. De aandacht van de EU mag immers niet verslappen, zoals ook recente gebeurtenissen in Nederland hebben aangetoond. Aandachtspunten zijn de verbetering van informatie-uitwisseling, nu op basis van het principe van beschikbaarheid (zoals opgenomen in het Haags Programma), en de samenwerking tussen veiligheidsdiensten. Overige prioriteiten zijn radicalisering en rekrutering, het voorkomen van misbruik van charitatieve instellingen voor de financiering van terrorisme en voortgaande nauwe samenwerking met derde landen, ook middels technische assistentie. Voorts dienen gezamenlijke oefeningen van nationale hulpdiensten plaats te vinden, zodat lidstaten beter voorbereid worden op terroristische activiteiten met grensoverschrijdende gevolgen. Tenslotte zal de Europese Raad specifieke aandacht besteden aan versterking van de nationale structuren ter bestrijding van terrorisme.

Financiële Perspectieven 2007-2013-

Voor de Financiële Perspectieven staan twee onderwerpen op de agenda:

Voortgangsrapportage van het voorzitterschap-

Deze rapportage bevat een totaaloverzicht van de besprekingen over de Financiële Perspectieven onder het Nederlandse voorzitterschap en kent vijf delen:


-Enkele algemene overwegingen die aan het besluitvormingsproces over de Financiële Perspectieven ten grondslag liggen;
-Een globale weergave van posities van lidstaten in de discussies over het totale uitgavenplafond;
-Een algemeen en een gedetailleerd overzicht van de discussies per begrotingscategorie met de bouwstenen;
-Weergave van de besprekingen over het Interinstitutioneel Akkoord en flexibiliteit;
-Weergave van de besprekingen over Eigen Middelen.

Conclusies van de Europese Raad over de Financiële Perspectieven-

De conclusies van de Europese Raad zijn vormgegeven als beginselen en richtsnoeren. Deze geven punten van overeenstemming weer tussen lidstaten over algemene aspecten van de Financiële Perspectieven. De beginselen en richtsnoeren zijn tot stand gekomen op basis van de werkzaamheden tijdens het Nederlands voorzitterschap in onder andere de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) en de Ecofin-raad. De belangrijkste zijn:


-een akkoord over de Financiële Perspectieven is één totaalpakket, dat wil zeggen dat er zowel overeenstemming moet zijn over de uitgavenkant als de inkomstenkant;
-begrotingsdiscipline op nationaal niveau moet ook worden toegepast op Europees niveau;
-een uitnodiging aan het Luxemburgs voorzitterschap om het werk van het Nederlands voorzitterschap inclusief de bouwstenenbenadering voort te zetten.

Nederland is van mening dat de voortgangsrapportage een goed overzicht geeft van de posities van lidstaten. Ook de Nederlandse positie wordt hierin correct weergegeven. Tevens bieden de beginselen en richtsnoeren goede uitgangspunten voor Nederland tijdens het vervolg van de discussie.

Het voorzitterschap zal de Europese Raad vragen nota te nemen van de voortgangsrapportage en de beginselen en richtsnoeren te aanvaarden.

EU Drugsstrategie-

Onder Nederlands voorzitterschap is overeenstemming bereikt over de nieuwe EU Drugsstrategie (2005-2012). De strategie geeft voor de komende acht jaar het kader en de prioriteiten aan. Op basis van de strategie zullen twee achtereenvolgende Actieplannen worden opgesteld, waarin de EU activiteiten worden opgenomen. De Commissie zal begin 2005 een voorstel voor een Actieplan 2005-2008 presenteren. Tijdens de JBZ Raad van 19 november jl. is een politiek akkoord bereikt, de Europese Raad zal de Drugsstrategie definitief aannemen. Een discussie wordt niet voorzien.

Met inachtneming van de principes van subsidiariteit en proportionaliteit zijn twee centrale doelstellingen opgenomen in de Drugsstrategie: ten eerste beoogt de strategie bij te dragen aan een hoog niveau van bescherming van de volksgezondheid en de sociale cohesie binnen de Unie. De bijdragen zullen de activiteiten van de lidstaten complementeren. Zij liggen op het vlak van drugspreventie, vermindering van gebruik, afhankelijkheid en drugsgerelateerde volksgezondheidsschade. Ten tweede richt de strategie zich op de vergroting van de veiligheid voor de bevolking. Activiteiten zullen gericht zijn op het aanpakken van drugsproductie, grensoverschrijdende drugshandel en illegale handel in precursoren. Daarnaast is er aandacht voor internationale samenwerking met drugsproducerende en transitlanden, alsmede voor onderzoek en monitoring.

Immigratie en integratie-

De Europese Raad zal kennisnemen van initiatieven van het voorzitterschap op dit vlak. Onder Nederlands voorzitterschap heeft van 9 tot 11 november jl. voor de eerste keer een Europese Ministeriële Conferentie over Integratiebeleid plaatsgevonden. Doel was het versterken van politieke steun voor het integratiedebat en het verbeteren van de uitwisseling van "best practices". De focus van de conferentie lag op inburgeringsprogramma's en jongeren (o.a. voorkomen van radicalisering).

De Raad bereikte een politiek akkoord over elf gemeenschappelijke basisbeginselen voor integratie van immigranten binnen de Europese Unie. Deze beginselen, die onder andere uitgaan van het respect voor de basiswaarden van de Europese Unie, de positieve invloed van arbeid voor het integratieproces, het verwerven van basiskennis van de taal, geschiedenis en instituties van het gastland als onmisbare factor voor integratie, en de positieve invloed van onderwijs, zullen de basis vormen van een Europees kader voor integratie en als hulpmiddel dienen voor een sterkere coördinatie, samenwerking en afstemming van het integratiebeleid tussen lidstaten onderling.

Tenslotte zal de Europese Raad kennis nemen van de resultaten van een op 29 en 30 november jl. te Rotterdam gehouden Ministeriële Conferentie over stedelijk beleid, waarbij aandacht is besteed aan de dimensies sociale insluiting en omgevingskwaliteit.

Externe betrekkingen-

De Europese Raad zal stilstaan bij de aanvaarding van de Europese Veiligheidsstrategie een jaar geleden en de wijze waarop het afgelopen jaar aan de uitvoering van die strategie invulling is gegeven. Hierbij zal worden ingegaan op de concrete activiteiten van de Unie bij het nastreven van de drie strategische doelstellingen op het externe vlak, te weten het tegengaan van de belangrijkste dreigingen van deze tijd (waaronder terrorisme, non-proliferatie van massavernietigingswapens en regionale conflicten), het creëren van een veilige omgeving rondom de Unie (via onder andere het Europees Nabuurschapsbeleid, het Barcelona-proces en het Strategische Partnerschap met de Middellandse Zee en Midden-Oosten regio's) en het bevorderen van effectief multilateralisme en een op 'rule of law' gebaseerde internationale orde.

Naar verwachting zal de Europese Raad, in lijn met de door alle lidstaten onderschreven uitkomst van de EU-China Top van 8 december jl., aangeven dat sprake is van politieke wil om toe te werken naar de opheffing van het wapenembargo. Tegelijkertijd zullen daarbij de zorgen inzake de regionale stabiliteit en mensenrechtensituatie worden onderstreept, alsook de noodzaak van versterking van de EU-Gedragscode en de aanvaarding van de zgn. 'Toolbox' voor post-embargo landen.

Ministers van Buitenlandse Zaken zullen tijdens hun diner op 16 december nader ingaan op de transatlantische betrekkingen, mede naar aanleiding van de ministeriële bijeenkomst van de EU-trojka met de VS op 10 december jl. en het aangekondigde bezoek van president Bush in februari volgend jaar.

Voorts zullen ministers van gedachten wisselen over de situatie en vooruitzichten in Oekraïne en het Midden-Oosten, waarover de Europese Raad separate verklaringen zal aanvaarden, mede met het oog op de cruciale verkiezingen op 26 december resp. 9 januari aanstaande. Voor wat betreft Oekraïne zal benadrukt worden dat de Unie een forse personele bijdrage zal leveren aan de waarnemersmissie op 26 december a.s.; zo zal Nederland 70 waarnemers sturen. Indien deze verkiezingsronde een positief verloop zal hebben, zal gewerkt worden aan versterking van de relatie met Oekraïne in het kader van het Europees Nabuurschapsbeleid. Inzake het Midden-Oosten zal worden gesproken over de bevordering van eerlijke en vrije Palestijnse presidentsverkiezingen op 9 januari 2005 en de vraag hoe de veranderde omstandigheden in het gebied kunnen worden aangegrepen om het politieke proces richting een twee staten-oplossing nieuwe impulsen te geven.

Europese Waarden-

Het Nederlands voorzitterschap heeft het initiatief genomen tot een reeks internationale conferenties over Europese waarden en de betekenis daarvan voor de toekomst. Enkele honderden prominente denkers en beslissers hebben hierover gedebatteerd in Den Haag, Warschau, Berlijn, Washington en Rotterdam. Speciale aandacht ging uit naar de bruggen die geslagen kunnen worden tussen waarden en beleid. Tijdens de Europese Raad zullen de resultaten van deze conferentiereeks en de betekenis daarvan voor de toekomst gepresenteerd worden. De Europese Commissie en volgende voorzitterschappen zullen door de Europese Raad worden aangespoord verdere (beleids)initiatieven op dit terrein te ontwikkelen, in welk verband het rapport van de Raad Onderwijs, Jeugd en Cultuur over 'burgerschap en onderwijs' vermeldenswaardig is.

Consulaire samenwerking-

De Europese Raad zal verwelkomen dat er op het gebied van consulaire samenwerking vooruitgang is geboekt tijdens het Nederlandse voorzitterschap. De afspraken betreffen onder meer de vorming van gemeenschappelijke consulaire interventieteams voor inzet bij rampen in derde landen, alsmede politieke en/of operationele samenwerking bij de ontvoering van EU-burgers in een derde land.

EEAS-

Het voorzitterschap heeft zich tot doel gesteld een eerste aanzet te geven voor de oprichting van een European External Action Service (EEAS), zoals opgedragen door de Europese Raad van juni 2004. Daartoe zijn verkennende gesprekken gevoerd met diverse lidstaten, met de Commissie en met het Raadssecretariaat. Van belang is dat de lidstaten volledig bij het proces van opzetten van de EEAS betrokken worden. De huidige ontwerp-conclusies roepen Hoge Vertegenwoordiger Solana en de Commissie op om, in overleg met de lidstaten, voor de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen een opzet te maken over de reikwijdte en structuur van de toekomstige EEAS. Over de voortgang zal aan de Europese Raad van juni 2005 worden gerapporteerd.

===