KPMG


Succesvol jaar KPMG

16 december 2004

Accountants- en adviesorganisatie KPMG Nederland heeft in haar recent afgesloten boekjaar (30 september 2004) haar omzet en resultaat zien stijgen.

De omzet steeg met 1,5%, ondanks de nauwelijks groeiende economie, van 561 miljoen in 2003 tot 569 miljoen in 2004. De omzet van KPMG Holding (exclusief KPMG Meijburg & Co) steeg van 431 miljoen naar 434 miljoen. De gemiddelde omzet per persoon steeg met 6,6%. Het resultaat (voor belasting) nam sterk toe met 19,3% (van 76,9 tot 91,7 miljoen), ondanks de aanhoudende concurrentie en prijsdruk in de markt. De verbetering van het resultaat werd voornamelijk gerealiseerd door verdere kostenbeheersing, een hogere productiviteit van de medewerkers en rationalisering van onderrenderende bedrijfsactiviteiten.

De audit-praktijk groeide 5,3 % van 269 naar 283 miljoen, vooral door een toegenomen vraag naar dienstverlening van de grote (inter)nationale ondernemingen als gevolg van de sterk wijzigende wet- en regelgeving en betrokkenheid bij fusies en overnamen. Daarnaast groeide de middenmarktpraktijk met 1%, ondanks onverminderd felle concurrentie en prijsdruk.

De belastingadviespraktijk zag haar omzet toenemen met 4,2%, van 130 naar 135 miljoen. Voortdurende ontwikkelingen in de fiscale wetgeving resulteerde in een sterke vraag naar de dienstverlening van KPMG Meijburg & Co.

De adviespraktijk kende een autonome groei van 0,4%, naar 151 miljoen. Sterke groei deed zich voor in de dienstverlening op het gebied van IFRS en Sarbanes Oxley. Ook de op transacties gerelateerde dienstverlening van Corporate Finance (fusies en overnamen) en Transaction Services (due diligence) toonde een solide groei. De groei werd beïnvloed door het beëindigen van een aantal activiteiten als gevolg van een heroriëntatie op het dienstenpakket.

Complexe problematiek bij ondernemingen vraagt om multidisciplinaire dienstverlening, constateert Ben van der Veer, bestuursvoorzitter van KPMG. KPMG heeft bewust gekozen om een multidisciplinaire dienstverlener te zijn. Dat betekent in ons geval Audit, Tax en Advisory. Klanten vragen dat ook van ons. Hun vaak complexe problematiek noodzaakt de inzet van meerdere specialismen om tot echte antwoorden en betere beslissingen te komen. Wij hebben naast 1.750 accountants en 700 belastingadviseurs ook zon 1.000 adviseurs in onze organisatie en hun aantal is groeiende. Zij zijn specialisten die zich vooral richten op zaken zoals performanceverbetering, risk management, advies en ondersteuning op het gebied van transacties en vraagstukken rond compliance en verantwoording.

Goede professionals zijn bij KPMG altijd welkom, weet Van der Veer. Wij verwachten van toekomstig talent dat zij niet alleen vaktechnisch uitstekend kunnen presteren, maar ook dat zij goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de markten en segmenten waarop onze cliënten zich richten. Bovendien moeten zij een brede blik hebben op maatschappelijke ontwikkelingen. Dat vergt mensen met een brede interesse en doorzettingsvermogen. Niet iedereen voldoet aan dat profiel. Wij zijn echter niet bereid om de lat lager te leggen, wij zoeken gewoon harder. Daarbij worden wij natuurlijk wel geholpen door het feit dat wij in onze branche keer op keer gekozen worden tot employer of choice.

Dynamische ondernemers in de middenmarkt zijn volgens Van der Veer uitdagende cliënten en vormen een belangrijk deel van de cliëntenkring van KPMG. Zij zijn constant op zoek naar nieuwe omzetmogelijkheden en moeten hun risicos managen in een omgeving die turbulent is en een forse toename van regelgeving laat zien. Toch zijn deze ondernemers veelal uitstekend in staat om succesvol te zijn. Het is plezierig werken voor dit type dynamische ondernemers; zij hebben behoefte aan breed advies, zijn kritisch en kostenbewust. Dat houdt je scherp en zorgt er voor dat je continu wordt uitgedaagd om het beste te leveren wat je in huis hebt.

Voor het komende boekjaar heeft Van der Veer hoge verwachtingen. Van der Veer: De eerste signalen van economische groei zijn zichtbaar en die vertalen zich al in een toenemende vraag naar onze dienstverlening. Naast de continue aandacht voor dienstverlening op het gebied van compliance en verantwoording, zien wij ook een toename in transactie gerelateerde dienstverlening, risk management issues vooral ook op het gebied van IT en opdrachten die gericht zijn op performance verbetering. Die toename van de vraag is zichtbaar bij zowel grote als middelgrote ondernemingen, maar ook in de (semi)overheid en not-for-profit sector trekt de vraag aan.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

KPMG International is a Swiss cooperative of which all KPMG firms are members. KPMG International provides no professional services to clients. Each member firm is a separate and independent legal entity and each describes itself as such (e.g., 'KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International.').

© 2004 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All Rights Reserved.
KPMG Online Privacy Statement and Disclaimer