Gemeente Meerssen
Algemene persberichten
Persbericht van donderdag 16 december 2004
Wijziging dienstverlening Gemeente Meerssen
Deze maand voert de gemeente Meerssen een tweetal maatregelen in ter
verbetering van de dienstverlening. De maatregelen hebben betrekking
op de wachtruimte en privacy van de balie Bevolking en het werken op
afspraak (tevens beveiliging bestuurscentrum).
Wachtruimte en privacy bevolking
In het verleden heeft de gemeente Meerssen onderzoek gedaan naar het
aantal klanten dat dagelijks het bestuurscentrum bezoekt en waar deze
klanten moeten zijn. De balie Bevolking neemt het leeuwendeel van de
bezoekers voor zijn rekening. Daarnaast is uit een
klanttevredenheidsonderzoek gebleken dat de beschikbare wachtruimte en
de privacy bij de balie Bevolking onvoldoende is.
De gemeente voert nu een zogenaamd klantbegeleidingssysteem in voor de
balie Bevolking. Bij de centrale receptiebalie (hoofdingang
Beekstraat) wordt een ticketautomaat geplaatst. Bezoekers ontvangen
een ticket en nemen plaats in de wachtruimte in de centrale hal. De
klant krijgt vervolgens een melding als hij/zij kan doorlopen naar de
balie Bevolking. Dit systeem zal positief bijdragen aan de
dienstverlening bij de balie: een fatsoenlijke wachtruimte én privacy
aan het loket. Het nieuwe systeem zal vanaf maandag 20 december
geïnstalleerd worden. Na de technische installatie wordt dit jaar nog
proefgedraaid met het nieuwe systeem.
Werken op afspraak & beveiliging bestuurscentrum
Het is vaak een drukte van jewelste in het bestuurscentrum. Bezoekers
'zwerven' door het gebouw op zoek naar productgroepen/kamers. Veel
klanten komen onaangekondigd. Vaak kunt u niet meteen geholpen worden,
omdat de betreffende medewerker niet beschikbaar is. Om de klant beter
van dienst te kunnen zijn, gaat de gemeente Meerssen nu alleen nog op
afspraak werken (dit geldt niet voor de balie Bevolking). Door het
maken van een afspraak kan de medewerker zich voorbereiden op het
bezoek van de klant. De klant kan zo snel en adequaat geholpen worden.
Momenteel wordt de doorgang naar het trappenhuis/lift en overige
gangen van het bestuurscentrum afgesloten (geldt niet voor de balie
Bevolking) met een beveiligde toegangsdeur. Als een klant telefonisch
een afspraak heeft gemaakt, meldt hij zich op het afgesproken tijdstip
bij de centrale receptiebalie. Hij neemt vervolgens plaats in de
wachtruimte in de hal. Hier wordt hij opgehaald door de betreffende
medewerker.