Gemeente Meerssen


Algemene persberichten

Persbericht van donderdag 16 december 2004

Wijziging dienstverlening Gemeente Meerssen

Deze maand voert de gemeente Meerssen een tweetal maatregelen in ter verbetering van de dienstverlening. De maatregelen hebben betrekking op de wachtruimte en privacy van de balie Bevolking en het werken op afspraak (tevens beveiliging bestuurscentrum).

Wachtruimte en privacy bevolking
In het verleden heeft de gemeente Meerssen onderzoek gedaan naar het aantal klanten dat dagelijks het bestuurscentrum bezoekt en waar deze klanten moeten zijn. De balie Bevolking neemt het leeuwendeel van de bezoekers voor zijn rekening. Daarnaast is uit een klanttevredenheidsonderzoek gebleken dat de beschikbare wachtruimte en de privacy bij de balie Bevolking onvoldoende is.

De gemeente voert nu een zogenaamd klantbegeleidingssysteem in voor de balie Bevolking. Bij de centrale receptiebalie (hoofdingang Beekstraat) wordt een ticketautomaat geplaatst. Bezoekers ontvangen een ticket en nemen plaats in de wachtruimte in de centrale hal. De klant krijgt vervolgens een melding als hij/zij kan doorlopen naar de balie Bevolking. Dit systeem zal positief bijdragen aan de dienstverlening bij de balie: een fatsoenlijke wachtruimte én privacy aan het loket. Het nieuwe systeem zal vanaf maandag 20 december geïnstalleerd worden. Na de technische installatie wordt dit jaar nog proefgedraaid met het nieuwe systeem.

Werken op afspraak & beveiliging bestuurscentrum Het is vaak een drukte van jewelste in het bestuurscentrum. Bezoekers 'zwerven' door het gebouw op zoek naar productgroepen/kamers. Veel klanten komen onaangekondigd. Vaak kunt u niet meteen geholpen worden, omdat de betreffende medewerker niet beschikbaar is. Om de klant beter van dienst te kunnen zijn, gaat de gemeente Meerssen nu alleen nog op afspraak werken (dit geldt niet voor de balie Bevolking). Door het maken van een afspraak kan de medewerker zich voorbereiden op het bezoek van de klant. De klant kan zo snel en adequaat geholpen worden.

Momenteel wordt de doorgang naar het trappenhuis/lift en overige gangen van het bestuurscentrum afgesloten (geldt niet voor de balie Bevolking) met een beveiligde toegangsdeur. Als een klant telefonisch een afspraak heeft gemaakt, meldt hij zich op het afgesproken tijdstip bij de centrale receptiebalie. Hij neemt vervolgens plaats in de wachtruimte in de hal. Hier wordt hij opgehaald door de betreffende medewerker.